رانتخواری و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانتخوار خودِ خودروساز است. پیشنهاد خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، مؤید این مطلب است.
به گزارش «جوان»، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه مناظره با موضوع «آزادسازی قیمت خودرو» با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه خودروسازان باید خود را در مقام پاسخگو قرار داده و به تشریح این موضوع بپردازند که آزادسازی قیمت خودرو باید با چه مکانیسمی انجام شود، گفت: اگر با شرایط فعلی که فضایی کاملاً انحصاری است، بخواهیم آزادسازی قیمتها را در بازار خودرو انجام دهیم، موضوعی کاملاً اشتباه است.
نماینده شیراز در مجلس افزود: بستن مرزهای کشور روی واردات خودرو و ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی به معنای وجود رقابت در بازار خودروی کشور نیست؛ چراکه ۸۰ میلیون ایرانی را محکوم میکنیم که خودروهای داخلی را به هر قیمتی که خودروسازان میگویند بخرند. ضمن اینکه واردات خودرو نیز همواره با تعرفه سنگین همراه بودهاست.
وی اضافه کرد: اگر قرار است آزادسازی قیمت در صنعت خودرو وجود داشته باشد، باید اجازه دهیم رقابت در این صنعت بهدور از انحصار صورت گیرد که در این صورت به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهیم رفت.