کد خبر: 935422
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
درگفت‌و‌گو با كارشناسان مطرح شد
کارشناسان صنعت خودرو با طرح این سؤال که تا چه زمانی باید سرمایه‌های ملی به پای کارخانه‌های ضررده ریخته شود، می‌گویند، سال‌هاست که خودروسازان با استدلال‌هایی همچون بیکار شدن کارگران و افت صنعت اشتباهات خود را توجیه کرده‌اند، اما ادامه این روند تنها به ضرر خود آن‌ها خواهد بود. بهتر است به جای افزایش قیمت به بهبود کیفیت بپردازند و خودرو‌های تولیدی با ارز ۴ هزار تومانی را از انبار‌ها خارج کنند.
زهرا محمدی
کارشناسان صنعت خودرو با طرح این سؤال که تا چه زمانی باید سرمایه‌های ملی به پای کارخانه‌های ضررده ریخته شود، می‌گویند، سال‌هاست که خودروسازان با استدلال‌هایی همچون بیکار شدن کارگران و افت صنعت اشتباهات خود را توجیه کرده‌اند، اما ادامه این روند تنها به ضرر خود آن‌ها خواهد بود. بهتر است به جای افزایش قیمت به بهبود کیفیت بپردازند و خودرو‌های تولیدی با ارز ۴ هزار تومانی را از انبار‌ها خارج کنند.
افزایش قیمت خودرو، این روز‌ها به موضوع روز رسانه‌ها و مردم تبدیل شده‌است. مردم از گرانی چندباره قیمت خودرو‌ها به ویژه خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان که طبقات متوسط جامعه مشتری آن‌ها هستند، ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند: حدود ۲۶ سال پیش خودروی پراید از کره وارد شده و در داخل ساخت آن آغاز شد، اما هر سال به جای بهبود کیفیت آن تنها آپشن‌هایی همچون ضبط صوت به آن افزوده شده و هیچ ارزش افزوده کیفی را شاهد نبوده‌ایم. هرچند که در سال جاری همان زه و ضبط صوت نیز حذف شد.
کارشناسان صنعت خودرو افزایش قیمت خودرو را در شرایط فعلی غیر منطقی می‌دانند و معتقدند خودروسازان با سناریویی از پیش تعیین‌شده و با حق کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت در جهت افزایش قیمت خودروی داخلی هستند؛ اما خودروسازان افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز (دلار ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان)؛ افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و... را دلیل افزایش دوباره قیمت خودرو عنوان می‌کنند و همچنان در انتظار دستور وزیر صنعت و در سطح بالاتر رئیس‌جمهور هستند و تصور می‌کنند که می‌توانند قیمت‌های نجومی برای خودرو‌های از رده خارج و بی‌کیفیت‌شان تعیین کنند.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در خصوص درخواست افزایش قیمت خودروسازان معتقد است: مگر خودروسازان از ارز دولتی برای خرید قطعات و مواد اولیه خود بهره نبرده‌اند که اکنون اقدام به گران‌کردن خودرو‌هایی می‌کنند که حتی قبل از افزایش قیمت ارز در کارخانه‌ها تولید شده و همچنان در انبار‌ها نگهداری می‌شود.
قیافه: صنعت نیاز به جراحی دارد
قدیرقیافه کارشناس صنعت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این پرسش که آیا ضرر خودروسازان به معنای بیکار شدن کارگران زیاد در کشور است، می‌گوید: در طول این سال‌ها خودروسازان با استدلال‌هایی همچون بیکار شدن کارگران و افت صنعت اشتباهات خود را توجیه کرده‌اند، اما ادامه این روند تنها به ضرر خود آن‌ها خواهد بود.
قدیر قیافه با تأکید بر این موضوع که بیماری صنعت خودرو به صنایع پایین‌دستی نیز سرایت می‌کند، می‌افزاید: صنعت ما امروز نیاز به یک جراحی فوری دارد و در این راه ممکن است درد‌هایی همچون بیکاری کارگران اجتناب‌ناپذیر باشند. این کارشناس صنعت تأکید می‌کند: باید از مسئولان بپرسیم که تا چه زمانی می‌خواهند سرمایه‌های ملی را به پای کارخانه‌های ضررده بریزند و بازار خودرو را به صورت یک بازار انحصاری برای چند شرکت بزرگ کشور دربیاورند. بدون شک صنعت خودروسازی برای نجات خود باید با علم روز دنیا همگام شده و در محصولات خود از طراحی‌های جدید بهره ببرد.
کارشناس صنعت تصریح می‌کند: در صورتی که زیان ناشی از مصرف بالای سوخت توسط خودرو‌های داخلی را محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر کارگر‌های خودروسازی حتی تا سه سال از شغل خود بیکار شوند به نفع کشور است.
احتشام زاده: صنعت خودرو به فرزند عقب افتاده دولت تبدیل شد
فرهاد احتشام زاد، رئیس فدراسیون واردات و رئیس اسبق انجمن وارد کنندگان خودرو می‌گوید: افزایش قیمت خودرو مانند داستان مرغ و تخم مرغ شده و متأسفانه خودروسازان همیشه به عنوان فرزند عقب‌افتاده دولت محتاج به کمک‌ها و حمایت‌های دولتی بوده‌اند.
وی می‌افزاید: افزایش قیمت تنها راهکار برطرف شدن مشکل خودروسازان نیست، زیرا پس از افزایش قیمت خودرو بدون شک با مشکلی همچون کاهش تقاضای بازار و پایین آمدن توان مالی مردم مواجه خواهند شد.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو می‌گوید: زمانی که عرضه خودرو در بازار کم شده و این عرضه تنها توسط نمایندگی‌های خودروسازان صورت بگیرد، به صورت ناخودآگاه موجب دونرخی شدن خودرو در بازار شده و سود اصلی این اتفاق به جیب خودروسازان می‌رود. سال گذشته تفاوت قیمت بازار و کارخانه از حدود یک میلیون تا ۱۰ میلیون بود، اما مجموعه اقدامات خودروسازان در توزیع بازار موجب شد تا اکنون این میزان از ۱۰ میلیون تا ۷۰ میلیون تغییر یابد. بدون شک این اختلاف فاحش به صورت عمدی بوده و نتیجه اقدامات خودروسازان بوده‌است.
مؤتمنی می‌افزاید: خودروسازان از چند ماه گذشته خواب افزایش قیمت‌ها را دیده بودند و باید اکنون از خودروسازان پرسید زمانی که مطرح می‌کنند قیمت خودرو باید افزایش یابد، آیا کیفیت خودرو را هم بهتر کرده‌اند یا نه. همچنین وقتی خودروسازان صحبت از بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌کنند باید از آ‌نها پرسید چرا خودرو‌هایی که با ارز کمتر از ۴ هزار تومان تولید کرده‌اند، همچنان در انبار‌ها نگهداری کرده و به مشتریان نمی‌فروشند؟ وی تأکید می‌کند:‌خودروسازان از ابتدای سال، ساز افزایش قیمت را نواختند و ابتدا افزایش ۲۰ درصدی را مطرح کردند و اکنون هم بحث افزایش ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار مطرح می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار