کد خبر: 932978
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
گزارش میدانی «جوان» از نمایش بزرگ «رسول»
نمایش بزرگ میدانی «رسول» با نگاهی به زندگی «رسول ترک»؛ مردی که از وی با عنوان حر و آزاد شده امام حسین (ع) یاد می‌شود، این شب‌ها در پارک نوروز تهران در حال اجراست
محمدصادق عابدینی
نمایش بزرگ میدانی «رسول» با نگاهی به زندگی «رسول ترک»؛ مردی که از وی با عنوان حر و آزاد شده امام حسین (ع) یاد می‌شود، این شب‌ها در پارک نوروز تهران در حال اجراست؛ نمایشی از گروه «فصل شیدایی» که علاقه‌مندان به نمایش‌های میدانی با نام آن آشنا هستند. «رسول» داستان تازه‌ای از یک محب اهل بیت (ع) را که در دورانی نه چندان دور زندگی می‌کرده روی صحنه می‌برد.
پارک «نوروز» در مجموعه اراضی عباس آباد قرار دارد و علت نامگذاری این بوستان به نام «نوروز» پاسداشت عید نوروز و کشور‌هایی است که «نوروز» را جشن می‌گیرند.
نمایش «رسول» در حاشیه این پارک بزرگ و در فضای باز اجرا می‌شود. همزمان با این نمایش در یکی دیگر از بوستان‌های شهر تهران، تئاتر دیگری با محوریت قیام امام حسین (ع) اجرا می‌شود و پیش از آن نیز نمایش میدانی «نقطه‌رهایی» در بخش شمالی زمین‌های عباس‌آباد و در حاشیه اتوبان همت اجرا شد. با اجرای این سه نمایش بزرگ، تهران در ماه صفر نگاه جدی به نمایش‌های بزرگ میدانی داشته است و از حیث حجم کار‌های اجرا شده، ماه صفر امسال را می‌توان ماه رونق نمایش‌های میدانی با مضامین ارزشی و دینی دانست. تفاوت بزرگ نمایش «رسول» با دو نمایش دیگر، استفاده از بازیگران حرفه‌ای برای ایفای نقش‌های اصلی است و همین موضوع بر کیفیت اجرا تأثیر مستقیمی گذاشته است. سعید اسماعیلی که پیش‌تر کارگردانی نمایش بزرگ «فصل شیدایی» را بر عهده داشت، در نمایش رسول از حضور سه بازیگر حرفه‌ای تئاتر، حمیدرضا نعیمی، کاظم هژیر آزاد و حبیب دهقان‌نسب بهره گرفته است. در سومین شب از اجرای نمایش رسول، به بوستان «نوروز» می‌رویم؛ جایی که قرار است همراه با نزدیک به ۴ هزار نفر به تماشای نمایش «رسول» بنشینیم.
داستان تولد یک نظر کرده!
نمایش رسول، از تبریز سال ۱۲۸۶ آغاز می‌شود؛ جایی که زنی آبستن هنگام زایمان به مشکل برمی‌خورد و قابله هر کاری می‌کند نمی‌تواند نوزاد را به دنیا بیاورد. آخرین راه نجات مادر و نوزاد، دعا کردن به درگاه خداوند است. پدر و همسایه‌ها به امام حسین (ع) متوسل می‌شوند و خالصانه دعا می‌کنند، در حالی که دست‌ها برای دعا به آسمان بلند شده است، تمثیل‌وار، نظر کرده شدن نوزاد به تصویر کشیده می‌شود و مادر به سلامتی فارغ می‌شود. پایان صحنه نخست نمایش «رسول» با ترس از آینده این نوزاد همراه است.
لاتی که سر از تهران درآورد
پرده دوم نمایش رسول، از دوره جوانی «رسول‌ترک» آغاز می‌شود؛ کودکی که پدر و مادرش داشتن وی را به خاطر امام حسین (ع) می‌دانند، اکنون در جوانی به تهران آمده تا آینده‌اش را رقم بزند. رسول، کلاه مخملی شده و برای خودش چندین نوچه دارد. از اینجاست که اولین حضور بازیگران حرفه‌ای با آغاز نقش حمیدرضا نعیمی در نقش «رسول» شروع می‌شود.
رسول در تهران دوره رضاخان برای خودش دسته‌ای از لات‌ها را دارد که محله‌های قدیمی تهران مانند مولوی و بازارچه امین السلطان و محله امامزاده سید نصرالدین را به پاتوق خودش تبدیل کرده است. رسول به شرخر محل تبدیل شده و از مستأجر‌ها به زور کرایه عقب افتاده را طلب می‌کند و هر کس در مقابل وی استقامت کند را کتک می‌زند. آوازه رسول ترک حتی باعث شده مأموران شهربانی و امنیه‌چی‌ها هم از مواجهه با او در هراس باشند و در مقابل اعمال خلاف وی سکوت کنند.
محرم و سرآغاز تحول رسول
نقطه عطف زندگی رسول ترک، آغاز ماه محرم است. رئیس شهربانی می‌خواهد هر طور شده رسول ترک را به دام بیندازد و از طرف دیگر به خاطر سیاست‌های رضاخانی باید جلوی هیئت‌ها را بگیرد. یک شب مردم مذهبی محله، نسبت به حضور رسول در هیئت مذهبی ابراز ناراحتی می‌کنند و وی را از هیئت بیرون می‌کنند. این اتفاق حادثه‌ای را در پی دارد که مقدمه تحول رسول می‌شود.
همنوایی مردم با کاروان عاشورا
در نمایش رسول، شاهد بازسازی ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا هستیم و در طول نمایش چندین بار به روز عاشورا و اتفاقات کربلا ارجاعاتی انجام می‌شود. انتخاب نوحه‌های اصیل برای این بخش و فضای خاصی که بر روح نمایش «رسول» حکمفرماست، باعث می‌شود تا همزمان با تصویر‌سازی کاروان اهل بیت امام حسین (ع) و شرح مصائب آل الله، صدای گریه از گوشه گوشه محل نشستن تماشاگران شنیده شود.
رسول ترک داستان بکری دارد
رسول ترک از جمله افراد مشهور تهران در سه دهه اول قرن جاری است و نزدیک به ۶۰ سال از زمان وفات وی می‌گذرد. برای همین شاید فقط قدیمی‌های تهران از جزئیات داستان زندگی رسول باخبر باشند و کمتر کسی بداند که چگونه رسول ترک از یک عربده‌کش عرق‌خور به مرد دیگری تبدیل شده است. یکی دیگر از تمایز‌های نمایش «رسول»، با دو اثر دیگر همین است که تماشاگر پیشاپیش با کلیت داستان آشنایی ندارد و داستان زندگی وی برای تماشاگران نو و بکر است. سیدمحمدحسین حجازی، مدیر عامل منطقه فرهنگی- گردشگری اراضی عباس آباد که به نوعی تهیه‌کننده نمایش «رسول» به شمار می‌رود، در گفت‌و‌گو با «جوان» یکی از دلایل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا در پارک نوروز را همین نو بودن داستان می‌داند و می‌گوید: برای تهرانی‌ها باید جالب باشد که چنین شخصیتی در شهرشان زندگی می‌کرده است و به خاطر عشق و ارادت به امام حسین (ع) دچار تحول روحی شده است.
داستان رسول، داستان نسل سومی‌ها
حجازی می‌افزاید: نمایش «رسول» داستانی برای نسل سومی‌هاست؛ نسلی که روزگار رسول ترک را ندیده‌اند و حتی داستانش را از پدرانشان نشنیده‌اند. مخاطب این نمایش بزرگ نسل سومی‌ها هستند و در چند روز نخست اجرا دیده‌ایم که همین نسل با نمایش «رسول» ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. وی با بیان اینکه ظرفیت در نظر گرفته شده برای تماشاگران نمایش «رسول» برای هر شب ۴ هزار نفر است، گفت، ما در روز‌های ابتدایی نمایش شاهد رشد خوبی در میزان مخاطب بوده‌ایم، به طوری که از ۹۰۰ نفر در شب اول به بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نفر در شب سوم رسیده‌ایم و این افزایش بیشتر به خاطر تبلیغات سینه به سینه‌ای است که از سوی تماشاگران نمایش انجام شده است.
مدیر مجموعه اراضی عباس‌آباد، از آغاز پخش تیزر‌های تصویری «نمایش» خبر می‌دهد و می‌گوید: با پخش این تیزر‌ها انتظار داریم تعداد مخاطبان باز هم افزایش پیدا کند.
حجازی با بیان اینکه فعالیت‌های بزرگ فرهنگی در اسناد بالادستی مجموعه اراضی عباس آباد دیده شده است، تأکید می‌کند: قطعاً روند اجرای چنین نمایش‌هایی ادامه خواهد داشت و این خواست مردم است نمایش‌های بزرگ و جریان‌ساز در اینجا اجرا شود.
نمایش رسول، تا پایان ماه صفر هر شب در بوستان نوروز اجرا می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار