کد خبر: 927337
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
در اولین مصاحبه تلویزیونی
رئیس جدید پارلمان عراق تأکید کرد با تعرض به ایران از خاک کشورش مخالف است و همه تلاشش را برای دفاع از کشور و همسایگان عراق به کار خواهد گرفت.
رئیس جدید پارلمان عراق تأکید کرد با تعرض به ایران از خاک کشورش مخالف است و همه تلاشش را برای دفاع از کشور و همسایگان عراق به کار خواهد گرفت.

به گزارش فارس، «محمد الحلبوسی» رئیس جدید پارلمان عراق در نخستین مصاحبه تلویزیونی درباره ایران تأکید کرد: «ما حمله به ایران از خاک عراق را نمی‌پذیریم و باید از کشورمان و همسایگان حمایت کنیم». الحلبوسی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الحدث» دیروز در نخستین موضع‌گیری سیاسی در سطح روابط خارجی پس از انتخابش به عنوان رئیس پارلمان عراق گفت که اعضای پارلمان با هرگونه اعمال فشار و تحریم اقتصادی علیه ایران مخالفند و این اقدام را ظالمانه می‌دانند و به ماندن در کنار ملت ایران ادامه خواهند داد. به نوشته روزنامه «القدس‌العربی» وی در گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش و دعوتش برای سفر به بغداد، اعلام کرد: ما آماده‌ایم برای مشارکت در بازگردان امنیت و ثبات به منطقه در کنار تهران بمانیم. ملت و پارلمان عراق، از حمایت‌های بی‌دریغ ایران از عراق در گذشته و اکنون به ویژه در روند آزادسازی این کشور از دست داعش، تقدیر می‌کنند. الحلبوسی تأکید کرد که نخست‌وزیر بر اساس ویژگی‌ها، مشخصات، معیار‌ها و شروط مرجعیت عالی دینی عراق انتخاب خواهد شد، اما در عین حال با اشاره به طرح شدن برخی اسامی برای تصدی نخست‌وزیری گفت که هنوز فراکسیون اکثریت تشکیل نشده است و من از جرئیات آن اطلاعی ندارم. رهبران دو فراکسیون سائرون و الفتح یعنی مقتدی صدر و هادی العامری، عادل عبدالمهدی را فردی مناسب برای این پست می‌دانند و تقریباً تعیین عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر عراق قطعی شده است. عادل عبدالمهدی که از خانواده‌ای ریشه‌دار و با سوابق سیاسی در عراق است، هم گرایش‌های پان‌عربیسم را در دوران جوانی از سر گذرانده و هم مدت‌زمانی عضو جریان‌های کمونیستی کشورش بوده است و در ایستگاه آخر زندگی سیاسی خود به جریان‌های اسلامی شیعی نزدیک شد. او با دیگر همفکران خود در دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، راهی کشورمان شد و از بنیانگذاران مجلس اعلای اسلامی عراق محسوب می‌شود.

نامزد ریاست‌جمهوری معرفی نشد
دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان در نشست خود در سلیمانیه بار دیگر در تعیین و معرفی کاندیدای نهایی خود برای سمت ریاست جمهوری عراق ناکام ماند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، قرار بود طبق توافقات سیاسی امضا شده میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی، سمت ریاست جمهوری عراق سهم حزب اتحادیه میهنی باشد. طبق اطلاعاتی که روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابع آگاه به دست آورده، دفتر سیاسی این حزب در نشست خود در سلیمانیه به دو گروه تقسیم شد. گروه اول که اکثریت اعضا را تشکیل می‌داد، حامی ملا بختیار بود و گروه دوم از لطیف رشید، وزیر پیشین آب دولت عراق حمایت کرد. به گفته این منابع، رهبران وابسته به خانواده طالبانی از لطیف رشید حمایت کردند در مقابل، دیگر رهبران این حزب ملا بختیار را ترجیح دادند که روابط مستحکمی با حزب دموکرات کردستان و رهبر آن مسعود بارزانی دارد. یک عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: به دلیل این اختلاف نظر‌ها و عدم تعیین هیچ یک از آن‌ها به شکل رسمی نشست ناتمام مانده و این کار به نشست بعدی رهبران حزب موکول شده و یا اینکه این مسئله در مذاکرات دو روز آتی تصمیم‌گیرندگان حزب فیصله می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار