کد خبر: 927119
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
حسن رشوند
قیام عاشورا اگرچه در سال ‏۶۱ هجرى واقع شد، اما از آنجا که هدف آن، مبارزه با حکومتى بود که بنیانش را بر اساس سیاست تزویر و دروغ و تطمیع بنا نهاده بود و براى رسیدن به خواست خود از هر کارى ازجمله تحریف دین بهره مى‏جست، قیامى زنده، پویا و ماندگار در تاریخ هست و خواهد بود.

براین اساس، نهضت حسینى، نهضتى است که در مقابل حکومت استکبار و طاغوت ایستاد و با نثار خون بهترین خلق خدا، هم والاترین ارزش‏هاى دینى و انسانى را جاودانه کرد و هم به‏تمامى انسان‏هاى آزاده درس ایستادگى، مقاومت و جهاد علیه تمامى حکومت‏هاى طاغوت در تمامى زمان‏ها و دوران‏ها را داد.

به همین دلیل بود که بعد از قیام عاشورا، قیام‏هاى حق‏طلبانه بسیارى شکل گرفت و از آن زمان تا دوران معاصر ادامه داشته است تا اینکه الگو و سرمشق بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین انقلاب قرن، یعنى انقلاب اسلامى ایران در مقابل تمامى حکومت‏هاى استکبارى و طاغوتى جهان شد. انقلابى که اگر به وقوع نمى‏پیوست، بى‏شک این حکومت‏ها با قدرت رسانه‏اى، سیاسى و اقتصادى‏اى که براى خود ایجاد کرده‏اند، ارزش‏هاى الهى را به‌کلی محو و همچون حکومت بنى‌امیه، آن را باارزش‏هاى دلخواه خود ولو با تعریفى دینى و جایگزین مى‏کردند. اما جریان انقلاب اسلامى به رهبری امامی که خودآموخته مکتب حسینی بود و با ایثار حق‏طلبانه مردمى که نسل به نسل، شعار «هیهات منا الذله» امام خویش را در عزادارى‏ها و در نوحه‌ها و اشعار مذهبى، زمزمه کرده و با روح و جان خود پذیرفته بودند، حرکتى را آغاز کرد که امروز آن حرکت در بحرین و اقصی نقاط جهان خود را به نمایش گذاشته و می‌رود تا بنیان همه نظام‌های استکباری را برکند.

نگاهى به زوایاى مختلف نهضت عاشورا که الگو و سرمشق انقلاب اسلامى علیه استکبار بوده است، براى نسل‏هاى امروز درس‏آموز است تا با تکرار آنها، ادامه‏دهنده این راه روشن باشند. ‏

۱- نهضت حسینى، نهضتى بیدارگرانه بود و قیام اباعبدالله الحسین (ع) نشان داد راه حق و حقیقت که در مقابله با ظلم مستکبران و طاغوت‏هاى تمامى دوران‏ها ترسیم مى‏شود، نه‏تن‌ها مردم زمانه خود، بلکه مردمان تمامى اعصار را از جهالت و گمراهى نجات خواهد داد و مکتبى ماندگار و حماسه‏ساز را شکل می‌دهد چنا‏نکه در زیارت اربعین خطاب به آن حضرت از زبان معصومین مى‏خوانیم: «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَه وَ حَیرَه الضَّلالَه.» امروز که بیش از هر زمان دیگر، نیاز به ایستادگی در مقابل رژیم‌های زورگوی جهانی احساس می‌شود، ملت ایران برگرفته از آموزه‌های نهضت عاشورا درصدد است آنچه از این مکتب حیات‌بخش آموخته در زندگی فردی و اجتماعی خویش پیاده کند و از این رو است که مقابله با نظام سلطه امریکا را بر خود یک فرض واجب می‌داند.

۲- ملت آزاده ایران با سال‏ها مبارزه مظلومانه خود و با نثار خون‏هاى بسیار، علاوه بر اینکه ملت مسلمان ایران را از سرسپردگى مستکبران نجات داد، منشأ شکل‏گیرى حرکت‏هاى بیدارگرایانه بسیارى در عالم شد و آنان را بر این مسیر امیدوار کرد. چنانکه امروزه شاهد شکل‏گیرى حرکت‏هاى مردمى و انقلابى و شهادت‏طلبانه در لبنان، سوریه، عراق، یمن و بحرین هستیم که همگى مرهون قیام سیدالشهدا و پیام عزت‏طلبى و آزادى‏خواهى آن حضرت است.

۳- واقعه عاشورا، از ابعاد مختلفى واقعه‏اى عبرت‏آمیز است که مهم‏ترین عبرت آن عدم اطاعت از طاغوت و حمایت و اجابت دعوت امام و ولى زمان است، مسئله‏اى که براى بسیارى از خواص ‏بى‏بصیرت نیز در مقاطعی از تاریخ انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و آنان را در این آزمون سخت مردود نمود. به تعبیر مقام معظم رهبرى کسانى بودند در کوفه که «دل‏هایشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهل‏بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همه‏شان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کارى که باید بکنند، آن کارى نبود که آن‌ها کردند؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند.»

این واقعه تاریخى درسى عبرت‏آموز براى مردم ایران بوده و هست و مردم ولی شناس ایران نه‏تن‌ها نداى حق‏طلبانه ولى خود را پاسخ گفتند بلکه در سخت‏ترین شرایط همواره با جانفشانى و ازخودگذشتگى، دست از حمایت ولى خود و ارزش‏ها و اهداف نظام اسلامى برنداشتند و با وجود تهدید‌ها و فشارهاى گوناگون دشمن، سرسختانه در میدان مبارزه علیه مستکبران قد علم کردند تا در این مسیر، پیروز واقعى آن‌ها باشند. اما بودند همراهان و خواص‏ بی‌بصیرتی که همگام با این خیل خروشان ملت گام برنداشته و مسیر انحراف را طى نمودند و همچون خواص زمان امام حسین (ع) در آزمون سخت الهى قبول نشده و شرمسار خداوند و امت او شدند. بنابراین حادثه عاشورا، حادثه‏اى عبرت‏آمیز براى تمامى آحاد ملت ایران است که فریفته وسوسه‌ها و نقشه‏هاى تفرقه‏افکنانه دشمنان نشوند و دست از حمایت ولى امر خویش برندارند و در این راه، محکم و استوار گام بردارند تا رگ حیات مستکبرین عالم قطع و ملت‌های مظلوم از سیطره نفوذ آن‌ها نجات یابند.

۴-مردم ایران، علاوه بر اینکه درس طاغوت و ظلم‏ستیزى عاشورا را سرلوحه قیام خود قرار دادند، درس ایثار، فداکارى و ازخودگذشتگى را از این قیام الهى آموختند و آن را به بهترین شکل در تمامى این مسیر سخت به تجلى درآوردند. با مرورى بر حوادث انقلاب اسلامى مى‏توان به‏خوبى جلوه‏هاى شکوهمندى از این درس‏ها را مشاهده کرد؛ درس‏هایى از ایثار، جان‏گذشتگى، فداکارى، وفادارى، جانبازى، سلحشورى و شجاعت که از سال‏هاى مبارزه تا به امروز در تمامى نسل‏ها تکرار شده است و امروز که دشمن شکست‌خورده در طول ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی از جنگ سیاسی و نظامی طرفی نبسته، همه توان خود را بسیج کرده تا با تحریم و جنگ اقتصادی، ملت ایران را وادار به تسلیم کند، بنابراین در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز این ملت تربیت‌شده در مکتب حسین بن علی (ع)، باید دشمن را در این جنگ نیز وادار به شکست کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار