کد خبر: 926964
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی
معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: سومین گام از پروژه حفاظت از یوزآسیایی بر مشارکت گرفتن از جوامع محلی تمرکز دارد.

رجبعلی کارگر افزود: پیش نویس سند پنجساله حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گام سوم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده و باید بین این سازمان و برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد(UNDP) نهایی شود.
وی تاکید کرد: در گام سوم پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت دو گام گذشته، بر نقش و همکاری جوامع محلی و بخش های دارای منافع در زیستگاه یوز تاکید شده است.
معاون پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی اضافه کرد: در گام سوم این طرح، همکاری جمعی، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد، بیشتر مدنظر قرار دارد.
وی یادآور شد: بر اساس این طرح این بخش ها باید در مدیریت حفاظت و آموزش کنار سازمان حفاظت محیط زیست باشند و از مزایای این همکاری نیز بهره مند شوند.
کارگر خاطرنشان کرد: امید است با همکاری جوامع محلی و بهره گیری از ابزار رسانه ها برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی، در گام سوم طرح حفاظت از یوز آسیایی، مدیریت یکپارچه در حفظ بقای این گونه نادر در ایران محقق شود.
به گفته معاون پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی، یوز آسیایی اکنون ایران را خانه خود می داند و در ایران حیات دارد و این مساله به دلیل فرهنگ ایرانیان در حفاظت از چرخه حیات وحش و زیستگاه هاست.
وی تاکید کرد: بخش های اجرایی کشور مانند ادارات راه، صنعت و معدن، معدن داران و دامداران که در مناطق زیستی یوز دارای منافع و فعالیت هستند نیز باید آموزش های لازم را فرابگیرند و در حفظ این گونه مشارکت فعال بپذیرند.
وی درباره گام های گذشته طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خاطرنشان کرد: گام اول حفاظت مبتنی بر آموزش و مطالعه بود که نتایج خوبی داشت و ورود یوز به صورت نمادهای شهری یا به شکل تمبر، از نتایج این بخش بود.
معاون پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی اضافه کرد: در نتیجه گام اول طرح حفاظت از یوز آسیایی، این گونه در حال انقراض وارد کتاب های درسی هفت استان یوزخیز کشور شد و در پیراهن تیم ملی فوتبال نیز نقش بست که نشانه توجه به این گونه در اعماق لایه های اجتماعی بود.
وی بیان کرد: این دستاوردها در عرصه های ملی و بین المللی حتی در ساخت فیلم و سریال ها، باعث افزایش مطالبات مردمی شد که نتیجه آن آگاهسازی افکار عمومی بود.
کارگر ادامه داد: اکنون مطالبات مردمی نسبت به حیات یوز آسیایی در ایران بالار رفته یعنی در بخش عمومی کار شده و حساسیت وجود دارد که هدف طرح حفاظت از یوز آسیایی نیز یکی همین آگاهسازی عمومی جامعه بود.
معاون پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی یادآور شد: از نظر ساختاری و اجرایی نیز مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست حساسیت خاصی نسبت به حفاظت از یوز در ایران دارند و تلاش می شود با همکاری برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد(UNDP) طرح های بقای این گونه تقویت شود.
خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، یزد، کرمان و اصفهان، استان های دارای زیستگاه یوزآسیایی هستند.
تعداد یوزپلنگ های تلف شده در اثر تصادف در منطقه عباس آباد در شرق استان سمنان از سال 1389 تاکنون به 9 قلاده رسیده و حصارکشی به عنوان گام اول ایمن سازی در این استان به تازگی آغاز شده است.
منطقه حفاظت شده توران در شهرستان شاهرود استان سمنان یکی از بهترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی از گونه های نادر حیات وحش جهان است.
نهم شهریور، در تقویم ایران، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر