کد خبر: 926953
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
داریوش ارجمند در آیین نکوداشت خود مطرح کرد
داریوش ارجمند در مراسم نکوداشت خود که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: گاهی خجالت می‌کشم به سالن‌های نمایش بروم. سینما پر از اسب و مارمولک و لاک‌پشت و هزارپا و حیوانات عجیب و غریب شده است.
نوید پارسا
داریوش ارجمند در مراسم نکوداشت خود که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: گاهی خجالت می‌کشم به سالن‌های نمایش بروم. سینما پر از اسب و مارمولک و لاک‌پشت و هزارپا و حیوانات عجیب و غریب شده است.
داریوش ارجمند ضمن تشکر از برگزاری این مراسم گفت: دکترعلی شریعتی در بخش پایانی سخنرانی «حسین وارث آدم» می‌گوید: «آن‌ها که رفتند کاری حسینی کردند، آن‌ها که مانده‌اند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند». ما فرهنگ و مردم بسیار عجیبی داریم. ما در طول تاریخمان بت نپرستیده‌ایم و این امتیاز شریفی برای ملت ایران است. ما از طلوع تاریخ بت نپرستیده‌ایم و تا غروب تاریخ نیز نخواهیم پرستید، به همین دلیل اسلام را خیلی خوب و بهتر از دیگرانی که آن‌را پذیرفتند، پذیرفتیم و درکش کردیم و عظیمش کردیم. همان‌طور که عاشورا را به‌وجود آوردیم و فرهنگ کربلا را توضیح دادیم. ما از عاشورا مکتب به‌وجود آوردیم؛ مکتبی که نقاشی و شعر و موسیقی و نمایش و... خود را دارد.
ارجمند اضافه کرد: ما ملتی هستیم که از یک تهاجم چیزی می‌سازیم که مهاجم را به تعجب وامی‌دارد چراکه دستگاه ترکیب‌ساز فرهنگی و هاضمه فرهنگی ما تمامی تهاجمات را هضم و چیز دیگری از آن به دنیا عرضه کرده است. دوران مغول را ببینید که در آن تهاجم که سرزمین‌مان با خاک یکسان شد، چه معماری‌ای به‌وجود آمد. فیلم‌هایی که توسط هنرمندان ایرانی اقتباس شده را نگاه کنید. مثلاً «ناخدا خورشید» را ببینید که در دستگاه ترکیب‌ساز ذهن تقوایی چه قصه‌ای از داستان همینگوی ساخته شد و چطور تبدیل به یک فرهنگ ایرانی شد که تماشاگران خارجی را نیز حیرت‌زده کرد.
وی سپس به گلایه از وضعیت فرهنگی کشور پرداخت و اظهار داشت: ما امروز گرفتار بی‌آبی هستیم و همین‌طور گرفتار کم‌فرهنگی. به فیلم‌ها و تئاترهایمان نگاه کنید. کو «ناخدا خورشید» و «اجاره‌نشین‌ها» و «پرده آخر»؟ آن سینما دیگر وجود ندارد و داستان دیگری شده است. در سینما شاهدیم که از تنگنا‌هایی که مردم دچار آنند، بهره می‌برند. می‌بینیم در میان یک جمع همراه می‌توان متلک‌هایی گفت که در خلوت هم قابل گفتن نیست و همه دسته‌جمعی می‌خندند و پول می‌دهند تا چنین چیز‌هایی بشنوند و بخندند. چه به سر ما و فرهنگ‌مان آمده است؟ سینمای ایران پشتوانه‌هایی حیرت‌انگیز در فرهنگ ما دارد ولی هیچ‌کس مثلاً سراغ شاهنامه نمی‌رود. هزاران نمایش اجنبی که مشخص نیست فرهنگ آن‌ها با ما همخوان است یا نه!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار