کد خبر: 926920
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
کارشناس مسائل خاورمیانه:
تهران و آنکارا برای حل مسئله سوریه اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و اولویتشان حل بحران در این کشور است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه سیاست‌های ترکیه در رابطه با سوریه، در ابتدا با ایران و روسیه فرق داشت، اما پس از مدتی با این دو کشور همراهی کرده و مواضع خود را نسبتاً تغییر داد ولی در آخرین نشست آستانه که در تهران برگزار شد، اردوغان خواستار آتش‌بس در سوریه بود. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا این درخواست به معنی تغییر سیاست‌های ترکیه است و آیا بر روابط دو جانبه تهران- آنکارا تاثیرگذار خواهد بود؟
مصیب نعیمی کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه اولویت دولت دمشق، آزادسازی سوریه است، افزود: دولت این کشور پس از این اقدام، قصد دارد روند اصلاحات امور را به صورت مسالمت‌آمیز پیش ببرد و اولین گام در این راستا انجام اصلاحاتی در قانون اساسی و سپس به رأی گذاشتن آن توسط نمایندگان منتخب مردم است، بحث بعدی انتخاب پارلمانی ریاست است، گروه‌های مسلح که درمواردی از طرف امریکا حمایت می‌شوند، قصد دارند بدون طی کردن این روند در حاکمیت شریک شوند و همین امر باعث ایجاد موانعی بر سر راه اصلاحات مورد نظر دولت سوریه می‌شود.
وی در ادامه گفت: گروه معارضین سوریه حتی در مواردی سعی داشتند مذاکرات آستانه را هم با هدف گرفتن سهم بیشتر در دولت سوریه، با اخلال مواجه کنند که دولت دمشق چنین درخواستی را نپذیرفت. به نظر من وقتی دولت سوریه سرزمینش را به طور کامل پس بگیرد، می‌تواند فرآیند دموکراسی را در سوریه پیش ببرد و با مخالفان منطقی که مسلح نبوده و دست به جنایت هم نزده‌اند، تعامل داشته باشد.
نعیمی درباره تغییراتی که قرار است در قانون اساسی سوریه انجام شود، اظهار کرد: قصد، از نو نوشتن قانون اساسی نیست، بلکه قرار است نوعی تعدیل در آن انجام گیرد، زیرا قانون اساسی سوریه جمهوری است و نه پادشاهی. مبنا بر این است تا به صورتی این قانون به‌روزرسانی شود که نیاز‌های امروز جامعه را در بر گرفته و پاسخگو باشد.
این کارشناس خاورمیانه در مورد مشکلات و موانع بر سر راه سوریه در رابطه با آزادسازی و برقراری صلح، عنوان کرد: بیشتر مشکلات سوریه در خارج از این کشور است، زیرا بسیاری از گروه‌های مسلح در سوریه از سمت عربستان و امریکا حمایت می‌شوند و از خود اراده‌ای ندارند. آن‌ها قصد دارند بدون گذراندن فرآیند انتخابات و با فشار آوردن بر دولت مرکزی قدرت را به دست بگیرند.
وی در مورد گام‌های بعدی دولت دمشق برای برقراری صلح و آرامش گفت: دولت سوریه قصد دارد پس از خروج کامل تروریست‌ها از خاک این کشور، رفراندوم مردمی برگزار کند تا آینده را چه با شرکت مخالفان، چه بدون شرکت آنها، رأی مردم مشخص کند و قطعاً پس از مشخص شدن نتایج رفراندوم دولت مرکزی به فشار‌های خارجی توجه نخواهد کرد و هیچ گونه دخالت در امور داخلی خود را هم نخواهد پذیرفت.
نعیمی با اشاره به مخالفت ترکیه برای آغاز عملیات آزادسازی ادلب و درخواست آتش‌بس در این منطقه، بیان کرد: ترکیه در قبال سوریه مواضع خود را دارد، هرچند اوایل به دنبال براندازی دولت این کشور بود و بسیاری از مخالفان و معارضان از مرز ترکیه وارد سوریه شدند، اما چندی بعد که با ناتو به مشکل خورد، مواضع خود را تغییر داد.
در چنین شرایطی نکته مثبت این است که ایران، ترکیه و روسیه پذیرفته‌اند که اختلافات بین خود را با مذاکره و گفت و گو حل کنند تا به تنش و رویارویی منجر نشود. نعیمی در پایان خاطرنشان کرد: ترکیه ثابت کرده حتی در شرایطی هم که مواضعش با دولت ما فرق داشت و در کنار عربستان و امریکا بود، باز هم تاثیری بر روابط دو جانبه تهران- آنکارا نداشت. هم ترکیه عاقل است و هم روند مسائل اجازه نمی‌دهد تا غرب بین این دو کشور تفرقه بیندازد، بنابراین اختلافات نظر ایران و ترکیه در امور سوریه، تاثیری در روابط دو کشور ایجاد نخواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار