کد خبر: 926378
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
روسیه خبر داد
مقامات روسی که طی چند روز گذشته بار‌ها نسبت به جعل یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه هشدار داده‌اند، حالا از شروع فیلمبرداری صحنه‌های حمله شیمیایی از سوی سازمان‌های جاسوسی غرب خبر داده‌اند که به منظور تبلیغات علیه بشار اسد و مظلوم‌نمایی از تروریست‌ها صورت می‌گیرد تا زمینه دخالت نظامی دولت‌های غربی را فراهم کنند.
مقامات روسی که طی چند روز گذشته بار‌ها نسبت به جعل یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه هشدار داده‌اند، حالا از شروع فیلمبرداری صحنه‌های حمله شیمیایی از سوی سازمان‌های جاسوسی غرب خبر داده‌اند که به منظور تبلیغات علیه بشار اسد و مظلوم‌نمایی از تروریست‌ها صورت می‌گیرد تا زمینه دخالت نظامی دولت‌های غربی را فراهم کنند.
وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد، نمایندگان رسانه‌های غربی که مأموریت تصویربرداری از صحنه‌های ساختگی حمله شیمیایی در ادلب سوریه را بر عهده دارند، به منطقه اعزام شده و عملیات خود را آغاز کرده‌اند. بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر گفته است، تصاویر تهیه شده قرار است به عنوان اسنادی ساختگی در تأیید ادعای استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه، در اختیار خروجی خبرگزاری‌های جهانی قرار گیرد. در بیانیه‌ای که مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه منتشر کرده، آمده است: «چندین شبکه تلویزیونی خاورمیانه و یک کانال خبری امریکایی به شهر جسرالشغور در ادلب اعزام شده‌اند تا تصاویر مورد نیاز برای اقدام تحریک‌آمیز در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه دمشق را ضبط کنند». وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که این تصاویر تا پایان روز سه شنبه در اختیار رسانه‌های خبری جهانی قرار خواهد گرفت. بحث استفاده از سلاح‌های شیمیایی همزمان با تلاش دولت سوریه و متحدانش برای آزادسازی استان ادلب از سوی دولت‌های غربی به رهبری امریکا مطرح شده است. مقامات واشنگتن مدعی شده‌اند دولت سوریه می‌خواهد از سلاح شیمیایی استفاده کند. ناظران معتقدند دخالت نظامی به بهانه شیمیایی به یک الگوی تکراری غرب در سوریه تبدیل شده است چرا که هر وقت دولت سوریه در آستانه دستاورد مهمی است این بحث‌ها از سوی مقامات غربی مطرح می‌شود تا مانع از شکست تروریست‌ها شوند. ادلب جزو آخرین مناطق تحت کنترل تروریست‌ها محسوب می‌شود و رهبری عمده گروه‌های مسلح در این استان در دست جبهه النصره شاخه سوری القاعده قرار دارد. فعالان با انتقاد از این رویکرد غرب سیاست‌های آن‌ها را در ادلب نشانه حمایت آشکار غرب از القاعده توصیف کردند. همچنین یک سناتور ایالتی امریکایی هفته گذشته در جریان سفر به لبنان و سوریه هشدار داده بود انگلیس درصدد انجام حمله شیمیایی جعلی در سوریه و متهم کردن حکومت اسد است. «ریچارد بلَک» سناتور ایالت ویرجینیا گفته بود انگلیس با آموزش بازیگرانی که نقش قربانیان حملات شیمیایی را بازی می‌کنند، قصد دارد حمله شیمیایی جعلی در سوریه به نمایش بگذارد و به دنبال آن حکومت اسد را به انجام حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان متهم کند.
صف‌آرایی ترکیه
فعالان نوار ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که ورود کاروان نظامی ترکیه را با ابزارآلات جنگی و خودرو‌های زرهی از روستایی مرزی به خاک سوریه در منطقه حارم در شمال سوریه به تصویر می‌کشد. به گزارش ایسنا، شاهدان عینی گفتند، کاروان نظامی ترکیه در نزدیکی روستایی واقع در حومه شمالی ادلب مستقر شده و انتظار می‌رود به سمت ایست و بازرسی‌های ترکیه در حومه جنوبی و غربی ادلب برود. در این راستا روزنامه ینی شفق وابسته به دولت ترکیه نوشته است، ارتش ترکیه به نیرو‌های مخالف سوری هم‌پیمان خود و در رأس آن شورشیان ««ارتش آزاد سوریه» دستور داده در حالت آماده‌باش نظامی باشند و واحد‌های بزرگ نظامی خود را از استان حلب به استان ادلب منتقل کنند. به نوشته این روزنامه، ارتش ترکیه دستوراتی در زمینه حضور نظامی گسترده و آماده‌باش ارتش آزاد سوریه داده که در طول خط مرزی عفرین، اعزاز، جرابلس، الباب و چوبانبی (الراعی) مستقر هستند. این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: فرماندهی نیرو‌های ترکیه‌ای از نیرو‌های ارتش آزاد سوریه خواسته گزارش‌هایی درباره تعداد نیروها، مقادیر سلاح و انبار تسلیحاتی خود ارائه دهند و برای یک اقدام نظامی آماده باشند. این روزنامه آورده است: ارتش ترکیه تعداد تانک‌ها و خودرو‌های زرهی خود را در مرز‌های سوریه طی دو هفته گذشته دو برابر کرده و مناطق استراتژیک خود را با سلاح‌های توپخانه‌ای و آتشبار‌ها تقویت کرده است. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مطلبی برای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا درباره ادلب، آخرین پایگاه شورشیان در سوریه، اقدامی انجام دهند و هشدار داد در غیر این صورت کل جهان بهای آن را پرداخت خواهد کرد. رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ترکیه هر آنچه در توان داشته برای توقف کشتار انجام داده و برای اینکه موفق شویم بقیه جهان هم باید منافع شخصی‌شان را کنار بگذارند و برای راه‌حل سیاسی اقدام کنند.» وی تلاش جهانی را برای مبارزه با تروریسم به منظور نابودی عناصر تروریستی و تندرو‌ها در ادلب خواستار شد.
فشار کم‌سابقه
با شروع شمارش معکوس برای آزادسازی ادلب فشار‌های دولت‌های غربی برای توقف این عملیات نیز افزایش می‌یابد. آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد این کشور به شدت نگران تشدید اقدام نظامی روسیه و حکومت سوریه علیه مخالفان در ادلب است و چنین اتفاقی جان تقریباً ۳ میلیون غیرنظامی را در ادلب و نواحی اطراف آن به خطر می‌اندازد. وی افزود: «رد پیشنهاد آتش‌بس ترکیه از سوی روسیه و سوریه به شدت مأیوس‌کننده است و روسیه و ایران درخواست‌های مشابهی از سوی انگلیس و کشور‌های دیگر در شورای امنیت سازمان ملل در همان روز را هم رد کردند».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار