کد خبر: 925310
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
5 سال گذشت
ایلام درحالی با توجه به نقشه توپوگرافی در مناطق کوهستانی قرار دارد و از مسیر‌های دسترسی محدودی برخوردار است که هرساله میزبان هزاران نفر از زوار اربعین حسینی است....
میترا شهبازی
ایلام درحالی با توجه به نقشه توپوگرافی در مناطق کوهستانی قرار دارد و از مسیر‌های دسترسی محدودی برخوردار است که هرساله میزبان هزاران نفر از زوار اربعین حسینی است. استانی که مملو از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری است و همین کمبود زیرساخت‌های ارتباطی توسعه آن را محدود و کند کرده است. از همین رو پنج سال پیش کلنگ پروژه احداث قطار ریلی ایلام و اتصال آن به شبکه راه‌آهن سراسری کشور کلید خورد. طرحی که می‌تواند بخش بزرگی از کمبود زیرساختی استان را رفع کند و حال به کندی پیش می‌رود. بنابر این شنیده شدن سوت قطار ایلام نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.

قطار ایلام که قرار بود بخش بزرگی از کمبود زیرساخت‌های ارتباطی استان را برطرف کند، بعد از گذشت پنج سال هنوز صدای سوت آن به گوش نمی‌رسد. طرحی که در سال ۹۲ و به دست رئیس‌جمهور وقت کلنگ‌زنی شد و بعد از این چند سال نیازمند توجه جدی متولیان است. پروژه‌ای زیرساختی که در صورت افتتاح، تحولی بزرگ در اقتصاد منطقه ایجاد می‌کند و منجربه تسهیل رفت و آمد بی‌خطر زائران اربعین حسینی می‌شود. با این حال این پروژه به‌رغم تخصیص اعتبارات، با مشکلات کمبود بودجه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. این نیز درحالی است که احمدکرمی معاون عمرانی وقت استانداری ایلام و معاون فعلی عمرانی استانداری ایلام گفته است که سال گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای احداث راه‌آهن ایلام اختصاص داده شده و امسال نیز مبلغ ۴ میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.
 
با این حال معلوم نیست که این اعتبارات کی به پروژه تزریق می‌شوند و سر از کجا در می‌آورند که مسئولان استانی همچنان از نبود اعتبارات در راستای احداث پروژه گلایه دارند. لازم به ذکر است که اگر اعتبارات لازم به موقع و به اندازه اختصاص یابند، کل زمان مورد نیاز برای احداث و اتصال راه‌آهن ایلام به شبکه سراسری راه آهن کشور تنها چهار سال است. با این حال پنج سالی می‌شود که این پروژه یا لاک‌پشتی حرکت می‌کند یا به طور کامل راکد است. این نیز درحالی است که با توجه به نقشه توپوگرافی ایلام و قرار‌گیری این استان در منطقه‌ای کوهستانی، ضروری است هرچه سریع‌تر راه آهن ایلام احداث شود. چراکه این استان به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌های ارتباطی جزو استان‌های کم‌برخوردار شناخته می‌شود، زیرساخت‌هایی که می‌تواند گردشگران را به استان خوش آب و هوای ایلام که منطقه به منطقه آن مملو از ظرفیت‌های گردشگری است، هدایت و اقتصاد منطقه را تقویت کند.

راه‌آهن ایلام فرصتی برای توسعه اقتصادی

هم‌اکنون استان ایلام دارای ۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی است و طول کلی راه‌های استان نیز ۳ هزار و ۷۸۰ کیلومتر است. بنابر این کمبود راه‌های ارتباطی مناسب و آزاد راه و کمبود پرواز‌های فرودگاه استان باعث شده این استان در بین کوه‌های زاگرس با کمترین راه‌های ارتباطی قرار بگیرد. موضوعی که محدودیت ارتباطی و اقتصادی استان را افزایش و نمی‌گذارد فرصت‌های اشتغالزایی شکوفا شوند. گفته می‌شود که طول خط‌آهن ایلام از سمت اسلام‌آباد غرب ۸۷ کیلومتر است که تنها بخشی از نقشه آن تهیه‌شده است.
 
این نیز در حالی است که اتصال این استان به شبکه سراسری راه‌آهن افزون بر ‏دسترسی آسان منطقه به سایر مناطق کشور و ایمنی سفر، نقش مؤثری در جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز به همراه خواهد داشت. پروژه‌ای که در اردیبهشت ماه سال ۹۲ کلنگ‌زنی شده است و از آن زمان تاکنون فقط در سخنان نمایندگان و مسئولان ارشد استان ایلام با الفاظ «خواهد شد» و «در دست اقدام و پیگیری است» قرار دارد و نیازمند توجه ویژه مسئولان برای احداث است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار