کد خبر: 923784
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
با حضور وزیر نیرو
روز گذشــته بزرگ‌تریـــن نیروگاه بادی تجدیدپذیر کشور با حضور وزیر نیرو در طارم قزوین افتتاح شد. نیروگاهی که هدف آن تأمین برق مطمئن و پاک جهت شبکه برق منطقه قزوین و زنجان است
محمدرضا هادیلو
روز گذشــته بزرگ‌تریـــن نیروگاه بادی تجدیدپذیر کشور با حضور وزیر نیرو در طارم قزوین افتتاح شد. نیروگاهی که هدف آن تأمین برق مطمئن و پاک جهت شبکه برق منطقه قزوین و زنجان است و انرژی تولیدی این نیروگاه از طریق پست بلافصل ۳۳ به ۲۳۰ کیلو ولت به ظرفیت ۲۴۰ مگا ولت آمپر به شبکه سراسری برق تزریق می‌شود. در زمان افتتاح این پروژه عظیم وزیر نیرو با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید شده، اظهار امیدواری کرد با حمایت سیستم بانکی و خصوصی از ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های بادی استفاده بهینه صورت گیرد.

ایران با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی یکی از بهترین نقاط کره زمین برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی به شمار می‌آید. موضوعی که چند سالی است در برنامه وزارت نیرو قرار گرفته و در چند استان به صورت ویژه روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود. نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خورشیدی بهترین وسیله در زمینه تأمین برق و رفع معضل خاموشی‌های گسترده در سطح کشور به شمار می‌آیند. البته به گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق کشور تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر عمدتاً از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی بالغ بر ۶۰۰ مگاوات است که اگر این روند تداوم یابد تا پایان سال‌جاری به ۱۰۰۰ مگاوات هم می‌رسد. در همین راستا روز گذشته بزرگ‌ترین نیروگاه بادی تجدیدپذیر کشور با حضور وزیر نیرو در قزوین افتتاح شد. نیروگاهی که می‌تواند با انرژی پاک خود در شبکه برق منطقه قزوین و زنجان، برق شهروندان این منطقه را تأمین و با ظرفیت ۲۴۰ مگا ولت‌آمپر به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌شود.

نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در راهند
وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه بادی طارم در قزوین با بیان اینکه ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های بادی باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد، گفت: «در برنامه ششم توسعه بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید شده که باید مدنظر قرار گیرد و امیدواریم با حمایت سیستم بانکی و خصوصی از ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های بادی استفاده بهینه صورت گیرد.»

رضا اردکانیان: ادامه داد: «با احداث سالانه ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدید‌پذیر تا پایان دولت دوازدهم ۴ هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی احداث خواهد شد. با توجه به صرفه‌جویی آبی و کاهش آلایندگی محیط‌زیست هم نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق کم آب و بادی در سایر مناطق را توسعه خواهیم داد و در مناطق بادخیز نیز بدون هرگونه آسیب به کشاورزی این کار توسعه خواهد یافت.» تجربه نشان داده که وزارت نیرو باید به عنوان تنظیم کننده امور حرکت کند تا نیاز آب و برق کشور تأمین شود توسط بخش غیر دولتی تأمین کننده شود و وزارتخانه فقط نظارت و تنظیم کننده امور باشد. بر همین اساس وزیر نیرو گفته: «یک هزار میلیارد تومان برق تجدیدپذیر خریداری خواهیم کرد که امیدواریم این اعتبار تأمین شود تا بخش خصوصی مشارکت کند.» یعنی حمایت‌ها از طرف دولت و اقدامات از طرف بخش خصوصی باید صورت گیرد. بر اساس گزارش‌ها، به مناسبت هفته دولت ۶۴۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید که ۴۵ درصد بادی و ۳۵ درصد خورشیدی است.

قزوین در انتظار راه‌اندازی ۴۲ نیروگاه
از مشخصات نیروگاه بادی طارم که به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه تجدیدپذیر بخش خصوصی کشور با ظرفیت ۲/۶۱ مگاوات در منطقه طارم و در روستای سیاهپوش استان قزوین می‌توان به ظرفیت ۴/۳ مگاواتی توربین‌های فاقد گیربکس، ارتفاع هاب ۵/۸۳ متر و قطر روتور ۱۰۸ متری آن اشاره کرد. البته این آخرین نیروگاه تجدیدپذیر قزوین نخواهد بود زیرا چندی پیش مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین از صدور ۴۲ مجوز برای احداث نیروگاه خورشیدی در این استان خبر داد و گفت: «ظرفیت تولید برق در نظر گرفته شده در این نیروگاه‌ها ۴۲۸ مگاوات است. سعید بهادیوند چگینی افزود: «با توجه به شرایط آب و هوایی موجود، بیشتر مناطق استان برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی مناسب بوده و به همین منظور متقاضیان زیادی خواستار دریافت مجوز برای ایجاد این نوع نیروگاه‌ها هستند.» وی به نیروگاه‌های بادی استان اشاره و یادآور شد: «در حال حاضر از ۶۲ مجوز صادر شده به ظرفیت ۲ هزار و ۸۱۶ مگاوات، ۶۲ مگاوات برق تولیدی در این حوزه داریم. در بخش احداث نیروگاه‌های CHP نیز از ۹۰ مجوز صادر شده به ظرفیت ۵۲۳ مگاوات، تاکنون ۶۷ مگاوات برق وارد مدار شده است.»

چگینی با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خانگی در استان، گفت: «برای ۲۹۷ متقاضی به ظرفیت یک هزار و ۴۸۵ کیلووات ساعت برق مجوز صادر شده که از این میان ۲۰۰ کیلووات ساعت برق وارد مدار تولید شده است.» اواخر سال گذشته بود که معاون اقتصادی استانداری قزوین نیز از ساخت نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین در روستای قشلاق آبیک با ۳۵ میلیارد تومان اعتبار خبر داده بود که با تکمیل آن برای ۱۵ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد. منوچهر حبیبی گفت: «نیروگاه خورشیدی سازگار با محیط‌زیست است و می‌کوشیم این طرح‌ها با وسعت بیشتری در استان قزوین اجرایی شود. به همین خاطر توسعه نیروگاه‌های خورشیدی توسط کمیته امداد در بخش خانگی مورد توجه قرارگرفته و برای تسریع در احداث یک نیروگاه ۷ مگاواتی تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار