کد خبر: 923779
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
خداحافظی طلایی بهداد، طلای غیرمنتظره کیهانی
هفت مدال خوشرنگ ورزشکاران ایرانی در روز نهــــم بازی‌های آسیایی هم نتوانست از سقوط یک پله‌ای کشورمان در جدول رده‌بندی جلوگیری کند.
شيوا نوروزي
هفت مدال خوشرنگ ورزشکاران ایرانی در روز نهــــم بازی‌های آسیایی هم نتوانست از سقوط یک پله‌ای کشورمان در جدول رده‌بندی جلوگیری کند. در ادامه هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در جاکارتا، کشور میزبان به لطف مدال‌آوری در رشته تازه‌واره پنچاک سیلات موفق شد جایگاه ایران در رده چهارم را در اختیار بگیرد. مسئولان ورزش اندونزی در این دوره با اعمال نفوذ‌های خود این رشته بومی را به جمع رشته‌های بازی‌های آسیایی اضافه کردند تا از این طریق کاروان کشورمان را پشت سر بگذارند تا جایی که اندونزی دیروز هشت مدال طلای پنچاک سیلات را به دست آورد و امروز نیز این کشور شش نماینده در فینال اوزان مختلف این رشته دارد!
با مدال‌های دیروز کاراته‌کاران، پولادمردان، تیراندازان با کمان و دو و میدانی‌کار، تعداد مدال‌های کشورمان به ۴۷ مدال رسید (۱۷ طلا، ۱۵ نقره و ۱۵ برنز). ضمن اینکه تیم ملی بسکتبال نیز به نیمه‌نهایی این دوره از بازی‌ها راه یافت. خداحافظی بهداد سلیمی از دنیای قهرمانی مهم‌ترین اتفاق روز گذشته بازی‌های آسیایی بود.
خداحافظی پس از قهرمانی
دو ملی‌پوش سنگین‌وزن وزنه‌برداری کشورمان با پشت سر گذاشتن رقبای خود دو مدال طلا و نقره آسیا را به گردن آویختند. بهداد سلیمی امید اول وزنه‌برداری ایران با ثبت رکورد ۲۰۸ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۵۳ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۶۱ کیلوگرم مقتدرانه روی سکوی قهرمانی ایستاد. سعیدعلی حسینی هم با رکورد ۲۰۸ کیلو در یک‌ضرب، ۲۴۸ کیلو در دوضرب و مجموع ۴۵۶ کیلو نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ شد و یک مدال نقره ارزشمند را تصاحب کرد. اشک‌های سلیمی پس از کسب مدال طلا و همچنین خداحافظی از دنیای قهرمانی سرازیر شد. قهرمان سنگین‌وزن آسیا با تأکید براینکه تصمیمش احساسی نیست، اظهار داشت: «خیلی وقت بود که به این موضوع فکر می‌کردم. باید جا را برای جوان‌تر‌ها باز کنم. برای این مدال خیلی جنگیده بودم و خدا کمکم کرد که شرمنده نشدم. خدا را شکر می‌کنم با مدال طلا می‌روم. این تصمیم من احساسی نیست. هم زانویم اذیت می‌کرد و هم به آمادگی صددرصد نرسیده‌ام، بنابراین این تصمیم را گرفتم. حالا در ورزش هستم و سعی می‌کنم در جبهه‌های دیگر به ورزش خدمت کنم.»
طلای کیهانی چسبید
حسین کیهانی در دوی ۳ هزار متر با مانع با شکستن رکورد آسیا در حالی یک مدال طلای ارزشمند برای کشورمان کسب کرد که برخلاف برخی از دوومیدانی‌کاران، او بدون حتی یک اردوی خارجی به یک این افتخار رسید. حسین کیهانی در ابتدای فینال دوی ۳ هزار متر در مصاف با رقبای قطری، بحرینی، چینی و ژاپنی خود در دور اول به عنوان نفر هشتم مسیر را طی کرد. کیهانی در دور دوم به رتبه ششم صعود کرد و پس از سومین دور مسابقه به رتبه هفتم تنزل کرد. در دور‌های بعدی کیهانی ابتدا به رتبه پنجم و سپس به رده چهارم صعود کرد و به عنوان نفر چهارم، سه دور پایانی را آغاز کرد. کیهانی در دور‌های بعدی به ترتیب چهارم و سوم بود تا اینکه دور پایانی فرا رسید. در این دور کیهانی شتاب گرفت و رقبای خود را کاملاً جا گذاشت تا طلای سال گذشته خود را در مسابقات قهرمانی آسیا یک‌بار دیگر در جاکارتا تکرار کند.
۸ مدال کاراته
رقابت‌های کاراته بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در شرایطی به پایان رسید که کاراته‌کاران ایرانی در مجموع موفق به کسب دو طلا، سه نقره و سه برنز شدند. در روز پایانی بهمن عسگری پس از رقابت با مدعیان -۷۵ کیلوگرم آسیا طلای قاره کهن را از آن خود کرد. او تا قبل از فینال رقبایی از افغانستان، مغولستان، تایلند و چین‌تایپه را مغلوب کرده بود و در دیدار نهایی نیز حریف عربستانی‌اش را با اقتدار شکست داد. طلای عسگری دومین طلای کاراته کشورمان در این دوره بود. ذبیح‌الله پورشیب، کاپیتان تیم ملی هم به مدال برنز بسنده کرد. در بخش بانوان پگاه زنگنه در -۶۸ کیلوگرم حریف ویتنامی‌اش را از پیش‌رو برداشت و برنز بازی‌های آسیایی را به گردن آویخت. سجاد گنج‌زاده (طلا)، امیر مهدیزاده، طراوت خاکسار و رزیتا علیپور (نقره) و حمیده عباسعلی (برنز)، دیگر مدال‌آوران کاراته ایران در این دوره بودند. این در حالی است که هروی، سرمربی تیم ملی مردان ناداوری‌ها را در تغییر رنگ برخی مدال‌ها تأثیرگذار خواند: «همانطور که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده بودیم به دنبال نتایجی بهتر از بازی‌های اینچئون بودیم که موفق هم شدیم، ولی حق امیر مهدیزاده و پورشیب در این بازی‌ها طلا بود. بچه‌ها ماه‌ها تمرین کرده بودند تا در بازی‌ها قدرتمندانه ظاهر شوند، اما برخی مسائل که فنی و روحی - روانی نیست و از دست ما خارج است، نگذاشت دو طلای دیگر به دست آوریم. البته نمی‌خواهم زیاد روی ناداوری مانور دهم، ولی حق مهدیزاده و پورشیب طلا بود.» هروی ادامه داد: «ظرفیت کاراته ایران بسیار بالاتر از اینهاست. خوشحالم که بچه‌های ما در تمامی اوزان مدال‌آوری کردند، هرچند که حق ما بیش از دو مدال طلا بود.»
تاریخ‌سازی تیروکمان
کمانداران کامپوند نخستین مدال تاریخ تیروکمان ایران در بازی‌های آسیایی را به دست آوردند. روز گذشته کمانداران میکس در رشته کامپوند با غلبه بر تیم سنگاپور عنوان سوم آسیا را کسب کردند. فرشته قربانی و نیما محبوبی ترکیب کشورمان را تشکیل می‌دادند و در نهایت با نتیجه ۱۵۲ - ۱۵۵ برنز آسیا را به گردن آویختند.
کره رقیب آسمانخراش‌ها
ملی‌پوشان بسکتبال در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی به مصاف ژاپن رفتند و ۹۳ بر ۶۷ این تیم را شکست دادند. آسمانخراش‌های ایران با ارائه بازی منطقی یک پیروزی شیرین به دست آورند تا در نیمه‌نهایی به مصاف کره‌جنوبی بروند. در دوره گذشته تیم ملی بسکتبال ایران در فینال نتیجه را به کره واگذار کرد و یک مدال طلا را از دست داد. حالا تیم مهران شاهین‌طبع این فرصت را دارد تا انتقام شکست تلخ چهار سال پیش را بگیرد. مصدومیت ارسلان کاظمی شرایط تیم را برای رویارویی با کره دشوار کرده است. سرمربی تیم ملی بسکتبال ابراز امیدواری کرد روز پنج‌شنبه شاگردانش کره‌جنوبی را هم شکست دهند: «بازی به بازی پیش می‌رویم و الان فقط روی نیمه‌نهایی تمرکز داریم و به چین اصلاً فکر نمی‌کنیم. کره‌جنوبی ضعف بزرگی که در زیر سبد داشت را با آوردن یک بازیکن خوب امریکایی پر کرده و بسکتبال بسیار باثباتی را بازی می‌کند. ما هم بازیکنان باتجربه‌ای داریم که شک ندارم در شرایط سخت و حساس بازی‌های خوبی ارائه می‌دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار