کد خبر: 919988
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
فهمیه فرهمندپور:
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در مراسم اختتامیه مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم، «نورباران» گفت: به گفته روایات معصومین یکی از حق‌های فرزند بر گردن پدر و مادر این است که به او قرآن بیاموزد و اگر پدر و مادری کار را نکند در آخرت باید پساخگو باشد

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ و فرهنگسرای گلستان، مراسم اختتامیه دومین دوره از مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم، «نور باران»، با معرفی نفرات برتر در رده‌های سنی مختلف پسران و دختران در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد. در این جلسه که با حضور نوجوانان قرآنی، خانواده‌های آن‌ها و علاقه‌مندان برگزار می‌شد، فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده صحبت کرد. 

او در ابتدای صحبت‌های خود به بیان مقدمه‌ای پیرامون یادگیری قرآن پرداخت و گفت: غالبا می‌شنویم که گفته می‌شود ما باید بدون محاسبه و حساب کتاب، در راه خداوند کار کنیم اما امروز در این سخنرانی می‌خواهم از منظر دیگری به این موضوع نگاه کنم و به شما توصیه کنم که حساب کتاب کنید و با چرتکه انداختن زندگی کنید. مساله مهمی در فلسفه اخلاق مطرح است و آن هم این است که به اعتقاد اساتید اخلاق، همه افراد از انجام تمام کارهای روزمره‌شان انگیزه دارند و بدون دلیل هیچ کاری انجام نمی‌دهند. برای مثال کسی که دروغ می‌گوید حتما برای این کار انگیزه‌ای دارد و کسی هم که مقاومت می‌کند و دروغ نمی‌گوید حتما دلیلی برای این کار دارد. پاسخ به این مساله این است که همه افراد، هر کاری که انجام می‌دهند برای رسیدن به نفع‌شان است و هیچ کسی هیچ کاری را بدون بررسی منافع خود انجام نمی‌دهد. در این‌جا با سوال عجیبی مطرح می‌شویم و آن هم این است که آیا شهدا برای نفع‌شان شهید می‌شوند؟ پاسخ مثبت است. آنان نیز به دنبال منافع خود هستند اما فرق افراد با هم این است که تعریف‌شان از نفع شخصی چیست. این مقدمه را برای جوان‌ترها گفتم تا اشاره کنم که شما نوجوانان و جوانان حاضر در این جلسه، عمرتان را ارزان نفروشید، حساب و کتاب کنید تا یک چیزی بگیرید که ارزش عمرتان را داشته باشد. نوجوانان و جوانان قرآنی، یک تابستان خود را پشت سر گذاشتند. آنان می‌توانستند این زمان فراغت را پای تلویزیون بنشینند و یا به گردش و تفریح بروند اما راه خوب‌تر را انتخاب کردند و از تفریح خود گذشتند تا کالایی بسیار ارزشمند‌تر را به دست بیاورند. این‌ها خیلی زرنگ بودند چرا که یک کالای گذرا را دادند تا یک کالای پایدار را دریافت کنند. در روایت داریم که خداوند «جوان اهل عبادت را دوست دارد و در برابر ملائک به او افتخار می‌کند». هم‌چنین در روایت دیگری از پیامبر اکرم نیز داریم که «حامل قرآن، شخصیت مشهور و سرشناس در بهشت است». دقت کنید که منظور از حامل قرآن در این روایت، کسی است که آیات قرآن را حفظ است و معانی و مفاهیم آن را در ذهن سپرده است. پس بچه‌ها، به خاطر داشته باشید که چه دستاورد عظیمی را به دست آورده‌اید.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در ادامه صحبت‌های خود، نوجوانان و جوانان حافظ قرآن را مورد خطاب قرار داد و گفت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند که «هر کسی که اهل قرآن باشد و جوان و مومن باشد، قرآن با گوشت و پوست او آمیخته شده و خداوند او را در زمره فرشتگان برگزیده خود قرار می‌دهد. خداوند در روز قیامت حافظ و نگهدار او است». حال، شما جوانانی که چند ماه از عمرتان را برای یادگیری قرآن گذاشتید، ببینید که چه سود عظیمی کردید. در روایت دیگری از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم آمده است که «خداوند جوانی را که عمر جوانی خود را در راه خداوند صرف می‌کند، دوست دارد». امیرالمومنین علیه‌السلام، در یکی از خطبه‌های خود اشاره می‌کنند که «اصحاب حضرت مهدی در آخر‌الزمان، جوانان هستند و افراد سالمند در آن نیستند مگر افرادی اندک». مطمئن باشید که اگر قرار باشد از میان جوانان، یاران امام زمان عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف انتخاب شوند، این افراد جوانان قرآنی خواهند بود چرا که خداوند به آنان مباهات کرده است. پس ای جوانان، ببینید که وارد چه تجارت بی‌ضرری شده‌اید.

فرهمند توصیه‌هایی نیز به والدین‌ داشت. او درباره‌ی ثواب آموزش قرآن به فرزندان گفت: پیامبر در روایتی می‌فرمایند که «پدر و مادری که به فرزند خود قرآن بیاموزند، خداوند در بهشت لباسی بر آنان می‌پوشاند که اهالی بهشت، از این لباس نور می‌گیرند». هم‌چنین به تعبیر امیرالمومنین، یکی از حق‌های فرزند بر گردن پدر و مادر این است که اسم نیک برایش انتخاب کند، او را خوب تربیت کند و به او قرآن بیاموزد. بنابراین اگر پدر و مادری به فرزند خود قرآن نیاموزد، در آخرت باید جوابگو باشد چرا که حق فرزندش را به جا نیاورده است. حق فرزندان ما فقط خوراک و پوشاک و گوشی نیست بلکه آنان باید تربیت قرآنی شوند. در روایت دیگری از پیامبر آمده است که می‌فرمایند «فرزندان خود را بر ۳ خصلت تربیت کنید؛ عشق پیامبر، عشق به اهل بیت و تلاوت قرآن» پس دقت کنید که ما وظیفه داریم که فرزندان خود را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که قرآنی شوند.

در ادامه این مراسم، نفرات برتر این مسابقات معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند. نفرات برتر مسابقات «نورباران» در رده‌های سنی مختلف دختران و پسران به شرح زیر اعلام گردید:

فاطمه محمد بیگی(نفر اول حفظ موضوعی گروه 15سال دختران)، فائزه مهر علی پور(نفر دوم حفظ موضوعی گروه 13 سال دختران)،عصمت آوخ(نفر دوم  حفظ موضوعی گروه 14 سال دختران)، صدیقه  میر عابدینی(نفردوم حفظ موضوعی گروه 15سال دختران)، ساغر  هاشمی پور(نفر سوم حفظ موضوعی گروه 13 سال دختران)، ستایش فیروزیان، (نفرسوم حفظ موضوعی گروه 14 سال دختران)، مبینا مقیسه(نفر سوم حفظ موضوعی گروه 15سال دختران)، سیدابوالفضل حسینی پور(نفر اول حفظ موضوعی گروه 13 سال پسران)،امیررضا فروزان(نفر اول حفظ موضوعی گروه 14  سال پسران)،علی علیپور(نفر دوم حفظ موضوعی گروه 13 سال پسران)، حسین سلمانی(نفر دوم  حفظ موضوعی گروه 14 سال پسران)،حسین رفیعی(نفر سوم حفظ موضوعی گروه 13 سال پسران)، سید محمد جواد قاسمی(نفرسوم حفظ موضوعی گروه 14  سال پسران)، محمدرضا امیر آبادی(انتخاب ویژه مسابقات نورباران)

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار