کد خبر: 919321
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
آيا مدارس فرسوده برچيده خواهند شد
درحالي كه تنها دوماه تا بازگشايي مدارس باقي مانده است ، اما خبرها رسيده از استانها حاكي ازآن است كه در برخي ازمدارس آنها به شدت فرسوده بود ونيازمند تخريب ونوسازي هستند ، اين درحالي است كه مشكلات ريز ودرشت وتكراري در اين زمينه سبب شده تا اميدي به نوسازي اين مدارس درسال تحصيلي جديد هم نباشد مساله اي كه در صورت بي توجهي مي تواند به بروز حادثه اي دردناك براي دانش آموزان بينجامد...

محمدرضا سوري

 

درحالي كه تنها دوماه تا بازگشايي مدارس باقي مانده است ، اما خبرها رسيده از استانها حاكي ازآن است كه در برخي ازمدارس آنها به شدت فرسوده بود ونيازمند تخريب ونوسازي هستند ، اين درحالي است كه مشكلات ريز ودرشت وتكراري در اين زمينه سبب شده تا اميدي به نوسازي اين مدارس درسال تحصيلي جديد هم نباشد مساله اي كه در صورت بي توجهي مي تواند به بروز حادثه اي دردناك براي دانش آموزان بينجامد. موضوعي كه موجب شد تا مدیرکل آموزش‌وپرورش سمنان اعلام كند:« درحالي كه میانگین مدارس تخربي کشور ۳۵درصد است، اما اين آمار در سمنان 75 درصد است.»مساله اي كه مي طلبد تا قبل از بازگشايي مدارس به فكر چاره انديشي بود.

 

******

 

استيجاري بودن ، عمر بالا وفرسودگي شديد از جمله معضلاتي است كه مدارس استانهاي مختلف كشور را تهديد مي كند، اين درحالي است كه مسئولان آموزش وپرورش هرساله قول هايي در زمينه رفع اين معضل مي دهند موضوعي كه هيچ وقت قرار نيست محقق شود.

سال89 مسئولان وقت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از فرسوده و قدیمی‌بودن 60‌درصد از مدارس خبر دادند اين درحالي بود كه که این رقم در سال96 به 30‌درصد کاهش یافت. همچنین در سال95،  ۴۳درصد کلاس‌های درس استانداردسازی گرمایشی شدند و کار ۵۷‌درصد باقی ماند. در طول هفت‌سال نیمی از مدارس کشور بازسازی و نوسازی شده‌اند و این میزان نسبت به اهمیت موضوع نوسازی و بازسازی مدارس و با درنظرگرفتن تعداد سال‌های سپری‌شده رقم چندان قابل توجهی نیست. البته شرط بازسازی و نوسازی مدرسه وجود مدرسه است! بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان‌وبلوچستان هم‌اکنون ۵۴۳ کلاس پیش‌ساخته در این استان وجود دارد که از این تعداد ۳۸۵کلاس درس شش‌سال پیش ساخته شده و همچنین تعداد مدارس کپری موجود در استان نیز کمتر از ۴۰مورد است. مدارس خشتی، شبه‌کپری، کپری و کانکسی تنها مختص استان سیستان‌وبلوچستان نیستند و در لرستان، کرمان و خوزستان نیز وجود دارند. سال گذشته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش گفته بود 30‌درصد مدارس موجود ناایمن و خشتی، گلی و کپری هستند. در این میان استان‌های سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان بیشترین مدارس کپری را دارند. دانش‌آموزانی که مدرسه‌ای ندارند تا در آنجا به کسب علم و دانش بپردازند، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند اما دانش‌آموزان مدارس فرسوده نیز کمتر از این دانش‌‌آموزان در معرض خطر و آسیب قرار ندارند. با توجه به شرایط جغرافیایی کشور جان میلیون‌ها دانش‌آموز در خطر است.

بر اساس آمارها استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و اردبیل بیشترین تعداد مدارس فرسوده را دارند. ۶۰‌درصد مدارس بخش مرکزی شهر تهران فرسوده‌اند و ۴۵مدرسه با عمر بالای ۴۰سال دراین بخش وجود دارند. ۱۷‌هزار کلاس درس نیز در شهر تهران در سال 95 در نوبت مقاوم‌سازی قرار گرفتند؛ در واقع، در صورت بروز زلزله‌ای چهار یا پنج‌ریشتری، ممکن است ۱۷هزار کلاس درس در این شهر تخریب شود. به‌گفته مسئولان، با بودجه فعلی آموزش‌و‌پرورش برای نوسازی این مدارس ۳۲سال زمان نیاز است! خراسان‌رضوی در مقام دوم، 149 مدرسه استیجاری دارد و 59درصد مدارس این استان نیاز به بازسازی یا مقاوم‌سازی دارند. به‌گفته مسئولان آموزش‌و‌پرورش استان اردبیل، برخی مدارس در این استان صدسال عمر دارند و در یکی از ناحیه‌های آموزشی این استان به‌دلیل کمبود معلم حدود چهار‌هزار دانش‌آموز در مدارس مختلط تحصیل می‌کنند. 12میلیون و 600‌هزار دانش‌آموز در این کشور درس می‌خوانند. تمام این دانش‌آموزان در مناطق‌محروم یا مدارس‌ فرسوده درس نمی‌خوانند و از امکانات آموزشی و مدارس نوساز و مجهز بهره‌مندند، اما با گذشت سه‌دهه از انقلاب اسلامی، تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس فرسوده درس می‌خوانند یا از وجود مدرسه بی‌بهره‌اند نیز کم نیست. مساله کم یا زیادی این دانش‌آموزان نیست و صرفا وجود آنها مهم است. یادمان نرفته که کمبود یک وسیله گرمایشی مناسب چه بر سر دانش‌آموزان شین‌آبادی آورد و برای همیشه آنها و خانواده‌هایشان را از یک زندگی سالم و بی‌دغدغه محروم کرد. تصور دور از ذهنی نیست اگر فکر کنیم، بر اثر وقوع یک زلزله پنج‌ریشتری در هر یک از این شهرهای فوق‌الذکر تعداد زیادی دانش‌آموز زیر آوار مانده و کشته می‌شوند یا در خوشبینانه‌ترین حالت زندگی را با معلولیت‌های شدید ادامه می‌دهند.

 

فرسودگي 30 درصد مدارس كشور

در حال حاضر سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان کشور، 5.2 درصد اما فضای استاندارد 8.4 درصد است که نشان می دهد 30 درصد مدارس کشور فرسوده است.

از این تعداد مدارس فرسوده کشور، 12 درصد تخریبی هستند و 18 درصد باید مقاوم سازی شوند. در مجموع 11 استان زیر خط میانگین کشوری از نظر فضای آموزشی هستند.
دراين ميان استان های تهران، خراسان رضوی، گیلان و سیستان و بلوچستان به شدت  نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بيان اينكه  به دلیل مهاجرت به حاشیه شهرها، ناچار به ساخت مدارس جدید هستیم مي گويد:« در سال 1395 ردیف های بودجه‌ای 10 درصد اختصاص یافته است که این رقم در سال گذشته اعتبارات خیران 100درصد و اعتبارات تخریب و بازسازی 50 درصد تخصیص یافته است.»
مهراله رخشانی مي افزايد:« در برنامه پنجم توسعه چهار میلیارد دلار معادل چهار هزار میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی از حساب ذخیره ارزی اختصاص داده شد که تعداد زیادی از مدارس کشور تخریب و بازسازی شد.»
وي ادامه مي دهد:« از زمان شروع طرح مقاوم سازی تنها 35 درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی و 33 درصد نیازمند تخریب و بازسازی بود یعنی حدود 70 درصد نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی بودند که اکنون این آمار برعکس شده البته اکنون میزان مطالبات مردم افزایش یافته است.»
اين درحالي است كه  امسال تعهد خیران مدرسه ساز هزار و 200 میلیارد تومان است در حالی که اعتبارات آموزش هزار میلیارد تومان است ، طبق برنامه ششم توسعه نیز سه میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس برآورد شده است اما تاکنون به عنوان یک تکلیف قانونی این رقم تخصیص داده نشده است.

 

75درصد مدارس سمناني ها فرسوده هستند

با وجود اينكه بيشتر استانهاي كشور داراي  مدارس فرسوده وتخريبي هستند ، اما اين موضوع در برخي از استانها نمود بيشتري دارد كه به عنوان مثال مي توان از استان سمنان نام برد موضوعي كه سبب شد تا 

تا مدیرکل آموزش‌وپرورش سمنان اعلام كند:« درحالي كه میانگین مدارس تخربي کشور ۳۵درصد است، اما اين آمار در سمنان 75 درصد است.»

محمد دستورانی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور توسط خيران مدرسه ساز ساخته مي شود ، اما در استان سمنان این رقم ۵۰ درصد است، مي افزايد:« با وجود اينكه  خیران مدرسه سازاستان به حوزه مدرسه‌ سازی نگاه بسیار ویژه‌ای دارند ، با اين حال  ۷۵ درصد کلاس‌ها مدارس سمنان تخریبی هستند که باید تخريب ونوسازي شوند.»

اين درحالي است كه میزان مشارکت خیران سمنان از میانگین کشوری ۲۰ درصد بیشتر بیان می‌شود که میانگین نرخ کلاس‌هایی که تدر استان تخریبی هستند ۴۰ درصد بیشتر از سایر نقاط کشور است و این نشانگر اين واقعيت است كه  باید در راستای بهسازی مدارس اقدامات خوبی در دستور کار قرار بگيرد.

 

مسكن مهر سمنان نيازمند مدارس

با وجود كمبود وفرسودگي مدارس در برخي از شهرهاي استان سمنان ، بررسي ها نشان مي دهد كه علاوه براين مناطق مسكن مهر موجود در استان نيز از نداشتن مسكن مهر رنج مي برد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان دراين رابطه مي گويد:«با وجود اينكه  طبق قانون ،وزارت مسکن شهرسازی موظف است تا به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکن مهر یک واحد آموزشی بسازد، اما این اداره کل هم در بخش ساخت مدارس عقب است و هم بعضاً شهرک‌های مسکن مهر را با ۱۹۸ واحد ساخته‌ تا به عدد ۲۰۰ نرسد و ملزم نباشد تا مدرسه‌ای بسازد.»

به گفته اين مسئول درصورتي كه ۵۰ درصد هزینه ساخت یک مدرسه در مسکن مهر را مسکن و شهرسازی تقبل کند، مابقی آن را سازمان نوسازی مدارس پرداخت خواهد کرد.

 اين درحالي است كه از بنیاد برکت نیز به‌عنوان دیگر ظرفیت موجود در امر مدرسه‌سازی نام برد چرا كه این بنیاد نیز می‌تواند کمک خوبی داشته باشد چراکه هم‌اکنون ۱۰ میلیارد تومان در سطح سمنان سرمایه‌گذاری کرده و حتی در بخش اشتغال نیز فعالیت‌های خوبی به صورت مشارکتی دارد.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار