کد خبر: 918742
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
آیت‌الله اراکی عنوان کرد
آیت‌الله اراکی می‌گوید: گاهی اوقات که با خانم‌ها (در خارج از کشور) بحث می‌شد و جایگاه زن در اسلام را برای آن‌ها بیان می‌کردیم، می‌گفتند این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم.
مرتضی ذاکر
آیت‌الله اراکی می‌گوید: گاهی اوقات که با خانم‌ها (در خارج از کشور) بحث می‌شد و جایگاه زن در اسلام را برای آن‌ها بیان می‌کردیم، می‌گفتند این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم.
فمنیست‌ها سعی زیادی در القای وجود شکاف بین فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و آنچه را که امروز ذیل عنوان «شهروند جهانی» مطرح می‌شود، از خود نشان می‌دهند. آیت‌الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در جریان درس و بحث خارج از فقه خود، ضمن بررسی و تبیین نوع نگاه اسلام و فقه به خانواده، مرد، زن و سبک زندگی اسلامی در رابطه با ضروریات و الزامات «سبک زندگی اسلامی» زن و مرد می‌گوید: در یک زندگی اجتماعی ضرورت دارد که عاطفه و محبت وجود داشته باشد که همان بخش نرم جامعه است. از آن سو مرد تا حدودی بخش سخت جامعه را بر عهده دارد، بخش سخت جایگاه مرد است، لذا جهاد و تأمین معاش و کار خارج از خانه از دوش زن برداشته شده است. مسئولیت آن برداشته شده است نه به این معنا که حرام است و زن نمی‌تواند کار کند بلکه به این معنا که مسئولیت کار بر عهده زن نیست.
دبیر کل تقریب مذاهب اسلامی ضمن تأکید بر این مسئله که اگر این اصل رعایت می‌شد در حال حاضر مشکل اشتغال نداشتیم، می‌افزاید: جوانی که می‌خواهد بر سرکار بیاید اولاً باید مشخص شود که مسئولیت خانواده را دارد یا خیر؟ اول باید مسئولیت خانواده بر دوش او بیاید و بعد وقتی چنین شد دولت موظف است برای او شغل ایجاد کند، حتی اگر زنی است که سرپرست خانواده است و مثلاً شوهر او مرده است یا طلاق گرفته و مسئولیت خانواده بر عهده اوست، در این صورت دولت باید برای او کار ایجاد کند. آن کسی که سرپرست خانواده نیست یا سرپرست خانوار دارد دولت باید از طریق تأمین اجتماعی تأمین معاش او را انجام دهد. آیت‌الله اراکی خاطر نشان می‌کند: بنده در مدتی که در خارج کشور تدریس می‌کردم، گاهی با خانم‌ها بحث می‌شد و وقتی برای آن‌ها مسائل اسلام در مورد خانم‌ها را بیان می‌کردیم انگار که پر در می‌آورند، وقتی جایگاه زن در اسلام را برای آن‌ها بیان می‌کردیم، می‌گفتند این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم. یکی از تقصیراتی که ما حوزویان بر گردن داریم این است که یک مقدار در تبیین این بخش از فقه کوتاهی کرده‌ایم. فقه تنها فقه صلاه و صیام نیست، این هم فقه است و به عبارتی فقه اصلی این است و فقه اکبر همین فقه انسان کلان و فقه جامعه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار