کد خبر: 900539
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان:
برای کاهش بیکاری ناشی از خشکی زاینده‌رود در شرق اصفهان باید گردشگری و صنایع دستی رونق یابد.

‍به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،‍ نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان اظهارکرد:کشاورزی حوضه زاینده‌رود و به ویژه منطقه شرق اصفهان در سال‌‌های اخیر به دلیل قطع جریان آب این رودخانه از رونق افتاده و جوانان با استعداد این نواحی به دلیل بیکاری رهسپار شهرهای بزرگ شده‌اند.

مجدالدین تاج گفت : سند چشم انداز یا برنامه جامع آموزش و توسعه صنایع‌دستی در شرق اصفهان در این اتحادیه صنفی تدوین و به کمیته اقتصادی مرکز اتاق اصناف اصفهان ارسال شده است و در صورت تایید نهایی اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این برنامه جامع در ماه گذشته به اتاق اصناف داده شده است، تصریح‌کرد: البته دو سال گذشته نیز این سند توسعه را به آن نهاد ارسال کرده بودیم و طبق آن قرار است شرق اصفهان به عنوان منطقه اقتصادی ویژه برای توسعه صنایع‌دستی دیده شود.

تاج ادامه‌داد: آموزش صنایع‌دستی به جوانان، بازاریابی فروش، بسته بندی تولیدات، ایجاد بازارچه‌های محلی و …. در این سند چشم انداز به طور دقیق و هدفمند برای این منطقه نگاشته شده است.

ضعف بسته‌بندی به زیان صادرات است

این کارشناس اضافه‌کرد: دارای ضعف جدی در زمینه بسته‌بندی صنایع‌دستی هستیم و با این رویه نمی‌توانیم در صادرات موفق عمل کنیم، بنابراین معتقدم که اگر در این عرصه مهم در شرق اصفهان سرمایه‌گذاری کنیم نتایج اقتصادی خوبی به دنبال خواهد داشت.

این مقام صنفی، اظهارکرد: البته برای اجرای این موارد قطعا باید بین این اتحادیه صنفی، شوراهای شهر و روستا، فعالان بخش خصوصی و … همکاری لازم انجام شود، تا مسئولان محلی نیز مکان‌هایی مانند خانه‌های فرهنگ روستایی و مانند آن را در اختیار هنر آموزان قرار دهند.

توان آموزشی استادکاران اصفهان بالاست

تاج با یادآوری اینکه اصفهان پایتخت صنایع‌دستی جهان است، ادامه‌داد: خوشبختانه استادکاران بسیار ماهری در رشته‌های گوناگون هنری در این شهر تاریخی فعالند که از توان آنها برای آموزش مردم شرق اصفهان می‌توان استفاده نمود.

وی اضافه‌کرد: برخی رشته‌های صنایع‌دستی، بومی این مناطق بوده که حفظ و توسعه آن ضروری است، ولی  علاوه بر آن قصد داریم رشته‌های هنری جدیدی را به علاقه مندان آموزش دهیم.

کارآفرینی سودمند با هزینه اندک

این کارشناس درباره پتانسیل اشتغالزایی صنایع‌دستی، تاکیدکرد: توان و بهره‌وری مالی ایجاد مشاغل کارگاهی و خانگی در این عرصه بسیار بالا اما کم هزینه است، برای نمونه با سرمایه در گردش 40 تا 50 میلیون تومان می‌توان کارگاه‌هایی ایجاد نمود و عده‌ای را بکار مشغول کرد.

تاج تصریح‌کرد: این نوع کارآفرینی در شرایط فعلی اقتصادی کشور برای منطقه شرق اصفهان بسیار مناسب است، زیرا در این نواحی اگر بخواهند کارخانه‌ای بسازند باید میلیاردها تومان هزینه کنند و از طرف دیگر شاید به مشکل آب برای خط تولید در این شرایط هم دچار شوند.

جذب گردشگران،ضامن تولید صنایع‌دستی

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: شرق اصفهان از ظرفیت‌های تاریخی زیادی مانند منازل، مساجد، قلعه‌های تاریخی و همچنین مناظر بکر طبیعی مانند کویر برای جذب گرشگران برخوردار است.

نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی اصفهان، ادامه‌داد: قطعا توسعه توریسم و صنایع‌دستی باید در کنار هم صورت بگیرد تا هنرمندان این منطقه نیز بتوانند تولیدات هنری خود را بفروشند و به درآمد کافی برسند.

توسعه هنرهای‌دستی تفاهم تمام نهادها است

تاج گفت: اساسا ایجاد مراکز آموزشی صنایع دستی در شرق اصفهان نتیجه یک نظر مشترک در بین نهادهای دولتی، مدنی و صنفی است، زیرا آن منطقه در شرایط وخیم خشکسالی و بیکاری زیاد است.

وی یادآوری‌کرد: آموزش صنایع‌دستی به زندانیان در مبارکه نیز توسط استاکاران همین صنف انجام می‌شود هرچند از لحاظ قانونی چنین مسئولیتی نداریم ولی از نظر انسانی باید به فکر اشتغال بیکاران جامعه باشیم.

این کارشناس صنفی در پایان ابراز داشت : طرح آموزش و توسعه صنایع‌دستی در سایر شهرستان‌های اصفهان نیز در آینده به تدریج برنامه‌ریزی و انجام خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر