کد خبر: 898871
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بدون توجه و حضور مسئولان وزارت بهداشت و غذا و دارو صورت گرفت
روز گذشته از يك داروي گياهي و ملي درمان ميگرن رونمايي شد كه شركت سازنده خدمات جنبي جالبي هم براي داروي خود ارائه مي‌كند...
زهرا چیذری

روز گذشته در نشستي از داروي ساخت يك شركت دانش‌بنيان رونمايي شد؛ ‌داروي درمان ميگرن در حالي به عنوان درمان قطعي اين بيماري رونمايي شد كه هيچ يك از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در اين نشست حضور نداشتند و دكتر رمضاني، مدير پروژه ميگرن كات در پاسخ به چرايي اين غيبت اينگونه توضيح داد: ‌براي رونمايي از اين دارو بايد تا شهريور سال آينده و هفته دولت صبر مي‌كرديم، اما ما مي‌خواستيم درد و رنج تعداد زيادي از مبتلايان به ميگرن را تا آن زمان رفع كنيم.
ميگرن در بين 10 بيماري ناتوان‌كننده جا دارد و جزو بيماري‌هاي پر خرج جهان است. افراد مبتلا به ميگرن مزمن گاهي بيش از 15حمله بين چهار تا 72 ساعته در ماه دارند و اين يعني در طول يك ماه برخي از اين بيماران روي آرامش را نخواهند ديد.
در دنيا هم 800 ميليون نفر ميگرن دارند كه چيزي حدود 21 ميليارد دلار هزينه را به فرد و جامعه تحميل مي‌كند. در ايران هم سالانه 8 هزار ميليارد تومان هزينه درمان ميگرن است كه سالي 840 هزار تومان و ماهي 70 هزار تومان براي هر فرد هزينه بر‌ مي‌دارد و گاهي منجر به بروز بيماري‌هاي ديگري نيز مي‌شود. همه اينها يعني يك بازار بزرگ كه مي‌تواند زمينه‌ساز يك سرمايه‌گذاري پرسود شود و حالا اين شركت دانش‌بنيان براي سرمايه‌گذاري در زمينه درمان ميگرن وارد عرصه شده است.

500 هزار تومان براي درمان

آنطور كه دكتررضا رمضاني، مدير شركت دانش‌بنيان توليد‌كننده داروي درمان ميگرن مي‌گويد يك بشكه از داروي توليد شده توسط آنها مي‌تواند با 10 هزار بشكه نفت برابري كند. مدير شركت دانش‌بنيان داروي درمان ميگرن، نه فقط مدعي است دارويشان ميگرن را درمان مي‌كند، بلكه مي‌گويد مدارك لازم براي گرفتن تأييديه سازمان غذا و داروي امريكا هم آماده كرده‌اند و شايد طي يكي، دو سال آينده بتوان اميدوار بود مهر تأييد FDA هم بر اين داروي ايراني و گياهي بخورد.
رمضاني در پاسخ به سؤال «جوان» درباره هزينه‌هاي يك دوره درمان اين دارو كه بين چهار تا شش ماه طول مي‌كشد، گفت:‌ يك دوره درماني آن كمتر از 500 هزار تومان هزينه دارد. وي همچنين درباره رايزني براي پوشش بيمه‌اي اين دارو به مصوبه اخير سازمان غذا و دارو براي خارج كردن داروهاي OTC از شمول بيمه اشاره كرد و افزود: ‌اين دارو چون بدون نسخه عرضه مي‌شود، تحت پوشش بيمه نيست.

سيستم عرضه‌اي شبيه شامپو يا كرم

يك داروي تازه براي درمان و نه تسكين سردردهاي ميگرني كه از قضا براي گرفتن آن نيازي به نسخه پزشك هم نيست، جذابيت‌هاي فراواني دارد؛ ‌بديهي است اگر شما هم به سردردهايي مبتلا باشيد كه تصور مي‌كنيد ناشي از ميگرن است به سراغ اين دارو برويد و از راه‌هاي مختلفي كه آن را در دسترس قرار داده‌اند، بخواهيد چنين دارويي را تهيه كنيد و اين يعني يك تجارت جدي با درد و نياز افراد مبتلا به سردردي كه شايد سردردشان علامتي از يك بيماري بسيار جدي‌تر باشد و مصرف چنين دارويي به اميد بهبودي و با تصور ميگرن بودن سردردشان موجب شود تا بيماري اصلي عامل سردرد تشديد شده و حتي براي درمانش خيلي دير شود! به خصوص اينكه مشاوران اين شركت پزشك هم نيستند و مشاوره‌هايشان شبيه مشاوره‌هايي است كه براي خريد يك كرم يا شامپو هم دريافت مي‌كنيد.


فريد سمسارها، مدير تحقيق و توسعه اين شركت دانش‌بنيان در پاسخ به اين پرسش «جوان» اينگونه توضيح مي‌دهد: داروهايي كه مبناي طبيعي دارند براي بيماران اثر جانبي ندارند و مواردي كه در بروشور مي‌آيد تماماً براي استفاده مطمئن از آنها كفايت مي‌كند و وجود اين دارو به صورت بدون نسخه خطر و نگراني را براي مصرف بيماران ايجاد نمي‌كند. در كنار توزيع دارو به صورت OTC ما سيستم مشاوره‌اي را به صورت رايگان براي بيماران در نظر گرفته‌ايم. هم مشاوره‌هاي تلفني و هم اپليكيشني كه مي‌تواند بيماران را پشتيباني كند و اين سيستم پشتيبان تحت نظارت متخصصان است، اما به هر حال هر محصولي را كه افراد بخواهند بيش از حد استفاده كنند، مشكل برايشان ايجاد مي‌شود.


تيم‌هاي پشتيباني و مشاوران اين شركت اما ظاهراً كارشناسان علوم پايه هستند، نه پزشك! سمسارها در‌اين‌باره هم مي‌گويد:‌ مشاوران ما در دو رده ارائه خدمت مي‌كنند؛‌ يكي مشاوران و يكي متخصصان. متخصصان نورولوژيست‌هايي هستند كه در آزمون باليني كار هم كمك كرده‌اند و پشتيباني تخصصي كار را به عهده دارند. در كنار اين براي تعامل پايدارتر براي بيماران مشاوراني كه تحت‌نظر متخصصان آموزش ديده‌اند، حضور دارند.
مدير تحقيق و توسعه اين شركت دانش‌بنيان درباره چرايي عدم حضور پزشك، داروساز و همچنين اعضاي سازمان غذا و دارو يا وزارت بهداشت در برنامه رونمايي از اين دارو مي‌گويد: تيم ما شامل تخصص‌هاي مختلفي است كه پزشكان، داروسازان و بيولوژيست‌ها در آن حضور دارند و همه مدارك ما با امضاي مسئول فني‌مان كه داروساز هست، انجام مي‌شود و محصول به طور رسمي مورد تأييد و با مجوز سازمان غذا و داروست، اما علت حضور نداشتن مسئولان سازمان غذا و دارو به خاطر تأكيد بر رونمايي اين دارو در هفته دولت است و نشست‌هاي ما ادامه خواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امراه محمدزاده
|
United Arab Emirates
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
0
0
با سلام خیلی خوشحالم از توانمندی دانشمندان ایرانی
همسرم میگرن دارن هفته ای دو بار سردرد میگیرن سپاسگزارم اگه واسه ما هم دارو ارسال بفرمایید.
09143616544
ناصر تابش
|
France
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
ما هر سردرد و هر نوع میگرنی را در جهان ظرف 10 روزدرمان میکنیم از هر کجای دنیا که هستید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
1
سلام از کجا باید تهییه کگیم
فرخنده سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
0
سلام سردرد میگرنی شدید دارم چطور دارو رو تهیه کنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار