کد خبر: 888887
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اوايل دي‌ماه امسال بود كه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي به‌عنوان عالي‌ترين نهاد سياستگذاري اين حوزه با حضور معاون هنري ارشاد و دبيران جشنواره‌هاي موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي به‌منظور بررسي و ارائه گزارش تشكيل جلسه داد...
عليرضا محمدي

اوايل دي‌ماه امسال بود كه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي به‌عنوان عالي‌ترين نهاد سياستگذاري اين حوزه با حضور معاون هنري ارشاد و دبيران جشنواره‌هاي موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي به‌منظور بررسي و ارائه گزارش تشكيل جلسه داد؛ جلسه‌اي كه بدون شك شاه‌بيتش يك جمله كليدي و مناسب و آن تأكيد بر ارتباط و اتصال اين جشنواره‌ها با انقلاب و نظام بود، اما تنها كافي است با يك گشت‌وگذار ساده در ادوار جشنواره‌ها به اين مهم فائق آمد كه جز نام و نشان فجر هيچ ارتباط و اتصال ديگري با اهداف اساسي و اصيل انقلاب در پي و بن جشنواره‌هايي كه با نام و نان انقلاب جان گرفتند و متولد شدند وجود نداشته و در نهايت تأسف و بعد از گذشت سه دهه برگزاري بيشتر به يك دورهمي ساده و بي‌خاصيت شبيه شده‌اند و سال‌به‌سال نيز بدتر و بي‌خاصيت‌تر و البته در شرايط سخت اقتصادي پرهزينه‌تر و ولخرج‌تر از سال قبل افتتاحيه و اختتاميه برگزار مي‌كنند، گويي جشنواره فجر تنها بسان سفره‌ پهن‌شده‌‌اي است كه قرار است عده‌اي دور آن ارتزاق كنند و بس. اما در اين برآيند نامطلوب و منفي جشنواره‌هاي هنري، دوره سي و ششم به‌خصوص بخش تئاتر فجر به‌نوعي روي همه ادوار را سفيد كرده و بحق گل سرسبد اين بلبشوي فرهنگي لقب گرفته است.

از انتخاب دبير جشنواره كه بسيار شائبه‌برانگيز است تا اعلام اسامي 70 نفره براي انتخاب آثار همگي محل اشكال و شائبه است.  اصرار فراوان براي سفرهاي غيرضروري و اروپايي آن‌هم خارج از حوزه مأموريت توسط شخص دبير، حضور افراد سياسي و بدون تخصص در اعضاي انتخاب آثار، تبليغ يك مؤسس خاص با حضور آقاي دبير آن‌هم در كوران برگزاري جشنواره تنها بخش كوچك و قابل‌بيان از عملكرد منفعت‌طلبانه و البته نامطلوب دوره سي و ششم فستيوال تئاتر فجر است كه به‌زودي در خصوص تك‌تك آنها نگارنده خواهد نوشت، اما آنچه علت و سبب اين نوشتار شد، افتضاح جديدي است كه از سوي دبيرخانه و البته با تأييد شخص دبير در حال صورت گرفتن است.

هنوز چند روز از افتضاح درخواست ارسال عكس با شكلك‌هاي سخيف و دونشان هنر و هنرمندان حاضر در جشنواره آن‌هم از سوي دبيرخانه اين فستيوال نگذشته بود كه تبليغات محيطي جديد جشنواره تئاتر فجر رونمايي شد و آن شكلك‌هايي سخيف و بي‌مرتبطي است كه تهيه‌شده و در حال توزيع مي‌باشند؛شكلك‌هايي كه نه‌تنها هيچ قرابتي با تئاتر و نمايش ندارند بلكه به‌نوعي به سخره گرفتن بزرگ‌ترين رويداد تئاتر انقلاب و كشور نيز به شمار مي‌رود. به‌راستي اين شكلك‌ها چه معنا و مفهومي را مي‌توانند از جشنواره‌ا‌ي كه قرار است مرتبط و متصل به انقلاب و اهداف آن باشد، به مخاطب برساند؟ آيا بعد از سه دهه برگزاري جشنواره‌ كه به نام انقلاب و با نام فجر است، اين نوع تبليغات يا به‌نوعي تراوش‌هاي ذهني برخي روشنفكرنما شده در شأن نظام و انقلاب اسلامي است؟ كافي است تنها با مرور كارنامه و سابقه متوليان و برنامه‌ريزان اين افتضاح عيان شود كه ايشان و برخي ديگر با چنين ايده‌هاي سخيف چه اهدافي را قرار است دنبال كنند؛ اهدافي كه هر چه باشد، نه‌تنها آورده‌ا‌ي براي نظام و كشور نخواهد داشت كه باعث تمسخر آن نيز خواهد شد. اميدواريم تا دير نشده معاونت محترم هنري و رئيس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي به‌عنوان عالي‌ترين نهاد سياستگذاري فرهنگي در كشور جلوي اين قسم افتضاحات را بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار