کد خبر: 874978
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
معاون محیط‌زیست کشور در سمنان اعلام کرد:
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از امن‌سازی 200هزار هکتار از زیست‌کره خارتوران و فنس کشی بیش از 12 کیلومتر از محور عباس آباد میامی برای نجات یوزپلنگ آسیایی خبر داد.
حمید ظهرابی در حاشیه دیدار با استاندار سمنان که به منظور تسریع در اجرای این پروژه انجام شد در گفت‌وگو با خبرنگاران سمنانی اظهار کرد: به منظور امن‌سازی این گستره از پارک ملی توران قرار است که با جابجایی سامانه‌های عرفی دامداران و عشایر بستر برای ادامه حیات این گونه در خطر انقراض فراهم شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های انسانی و تهدیدات متعدد شرایط را برای ادامه حیات یوزپلنگ آسیایی در ایران تنگ کرده است افزود: سازمان محیط زیست برای رفع این چالش‌ها و ایمن سازی زیستگاه‌های یوز تمهیدات متعددی اندیشیده و اجرای طرح ایمن‌سازی بخشی از زیستگاه خارتوران شاهرود که امروز برای تسریع در روند آن به استان سمنان سفر کردیم در همین راستا است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: فعالیت‌های انسانی همچون جاده‌سازی، دامداری، معادن و شرایط اقلیمی ، تهدیدات زیستی و بروز خشکسالی سبب شده که عرصه بر برخی حیات‌وحش و از جمله یوزپلنگ تنگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه قرار است که این 200هزار هکتار کاملا ایمن‌سازی شود گفت: خوشبختانه هم مسئولان و هم دامداران استان سمنان همکاری خوبی در این زمینه دارند و قرار است که با جابجایی سامانه‌های عرفی دامداران، این منطقه به منظور حفظ یوزپلنگ از دام و فعالیت‌های دیگر خالی شود.

ظهرابی با بیان اینکه براساس قانون فعالیت‌ در مناطق حفاظت شده ممنوع است گفت: از آنجا که این سامانه‌ها از گذشته های دور در اختیار این دامداران بوده تاکنون این دامداران از عرصه‌های این پارک استفاده می‌کردند اما با اجرای این طرح قرار است که سامانه های دیگری به این دامداران داده شود و یا زیان آنها به طرق دیگری جبران شود.

وی از ایمن‌سازی محل عبور یوزها در محورهای شاهرود و میامی و خصوصا عباس‌آباد خبر داد و گفت: بیشترین تلفات جاده‌ای یور در ایران مربوط به این منطقه است.

مدیرکل پیشین محیط زیست استان سمنان از شناسایی مناطق پرخطر در این محور خبر داد و گفت: در گام اول در این طرح 12 کیلومتر از این محور که بیشتر تصادفات در آن بوده از هر دو سوی جاده فنس‌کشی می‌شود.

ظهرابی از ایجاد زیرگذر در این محور به عنوان راهکار دیگر در این طرح ایمن سازی نام برد و افزود: از سوی دیگر با مدیریت بهتر و افزایش نظارت بر جاده‌های در حال احداث به دنبال این هستیم که میزان تصادفات حیات وحش و خصوصا یوزپلنگ آسیایی در این محدوده به حداقل ممکن برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: از آنجا که محور عباس آباد در مسیر کوچ یوزها از خارتوران به زیستگاه‌های شمالی و خصوصا خوش ییلاق و میان‌دشت قرار دارد در تلاشیم با این طرح از ورود یوزها به جاده از این منطقه جلوگیری کنیم.

وی از اتمام مطالعات لازم در خصوص این طرح خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون توسط راه و ترابری استان با نظارت محیط زیست در حال انجام است و خوشبختانه در دیدار امروز با دکتر خباز استاندار سمنان، مقرر شد که به دستور استاندار در اجرای این طرح تسریع شود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر زیستگاه یوزها در خارتوران حدود 100هزار هکتار است افزود: با جابجایی 12 سامانه عرفی این منطقه به 200هزار هکتار افزایش می یابد.

ظهرابی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین جمعیت یوزها در ایران گفت: برآوردها و مشاهدات ما نشان می‌دهد که متاسفانه جمعیت یوزپلنگ آسیایی به زیر 50 نفر در ایران و جهان رسیده است.

معاون محیط زیست ایران روند کاهش جمعیت این گونه نادر را نگران کننده خواند و خاطرنشان کرد: خارتوران یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ است و از مناطقی است که زادآوری یوز در آن به خوبی انجام می شود.


وی با بیان اینکه سال گذشته 18 نفر یوز در این زیستگاه مشاهده و ثبت شده افزود: در سال جاری میزان مشاهدات یوز پلنگ آسیایی در این زیست‌کره به 12 مورد کاهش یافته است.

وی به غنای این منطقه اشاره و تصریح کرد: با وجود فشاری که از نظر اقلیمی و طبیعی در این منطقه وجود دارد مشاهدات ما نشان می‌دهد که این منطقه برای احیای یوزپلنگ نقطه امیدبخشی است و از همین رو سازمان تمهیدات متعددی در این منطقه اندیشیده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر