کد خبر: 870790
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
متولي اصلي فرهنگ در همه جاي دنيا بي‌ترديد دولت‌ها هستند، پوشش و لباس افراد در جامعه موضوعي است كه دولت و حكومت به معناي عام در فرهنگ‌سازي آن نقش بي‌بديلي دارند اما...
   فرزين ماندگار
متولي اصلي فرهنگ در همه جاي دنيا بي‌ترديد دولت‌ها هستند، پوشش و لباس افراد در جامعه موضوعي است كه دولت و حكومت به معناي عام در فرهنگ‌سازي آن نقش بي‌بديلي دارند اما به نظر مي‌رسد كشورمان پس از نزديك به 40 سال از انقلاب اسلامي هنوز در اين باره با انفعال زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند.
با اينكه وزارت ارشاد چند سالي است كه نسبت به موضوع لباس و مد ورود كرده و نمايشگاه‌هايي در اين رابطه برگزار مي‌شود و اقداماتي صورت مي‌گيرد ولي چون اين اقدامات فراگير نيست و رسانه‌ها به طور حاشيه‌اي به آن مي‌پردازند تأثير لازم را ندارند.
يك توليدكننده محصولات عفاف و حجاب معتقد است اين حوزه در كشور ما متولي ندارد و فرهنگ‌سازي در زمينه حجاب بر عهده دولت و صداوسيماست كه كار خاصي انجام نمي‌دهند.
ميثم نژادرمضاني در گفت‌وگو با مهر، فرهنگ‌سازي در زمينه حجاب و عفاف را وظيفه سازمان‌هاي دولتي دانسته و مي‌گويد: انجمني وجود دارد به نام انجمن توليدكنندگان محصولات حجاب و عفاف كه خود من يكي از اعضاي آن هستم اما ما يك انجمن صنفي هستيم كه توليد محصولات حجاب را برعهده داريم و كار شاخص‌سازي برعهده ماست اما فرهنگ‌سازي در اين زمينه برعهده دولت است نه توليدكننده. گرچه براي بسياري از بخش‌هاي فرهنگي اين سرزمين، به واسطه وجود دستگاه‌هاي موازي، متولي خاصي وجود ندارد.
به اعتقاد وي، ما در فقه شيعي، براي حجاب تعريف و حد و مرزي داريم كه نمي‌توانيم آن را براي يك غيرمسلمان تعريف كنيم اما چرا حجاب به دغدغه امروز ما تبديل شده؛ مگر نه اينكه آن چيزي كه جامعه ما را از جوامع غربي متمايز مي‌كند همين مسئله است و هر گردشگري كه به ايران مي‌آيد مي‌داند كه بايد پوشش خود را رعايت كند؟
اين توليدكننده محصولات عفاف و حجاب با انتقاد از مسئولان دولتي و سازمان صداوسيما مي‌افزايد: در اين جامعه متوليان امر كه مسئول هدايت ذائقه مردم و مد و فرهنگ هستند، كاري انجام نمي‌دهند به همين خاطر است كه گروه‌هاي مردم‌نهاد و خودجوشي چون انجمن توليدكنندگان شكل گرفته و بدون توجه به كمك‌هاي مالي و معنوي دولت، خودشان شروع به كار كرده‌اند.
به گفته وي، پس از سال‌ها وزارتخانه‌هاي متولي حجاب و صداوسيما از خواب ۲۰ ساله بيدار شدند و مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۳۸۵، قانون ساماندهي مد و لباس و همچنين حجاب و عفاف را تصويب كرد. پس از آن كارگروه مد و لباس شكل گرفت اما هنوز هم كار مؤثري در اين زمينه انجام نشده. ‌اي كاش اجازه بدهند مردم، به روال چند سال گذشته كار خود را جلو ببرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار