کد خبر: 838591
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
به گفته نماينده سازمان فائو غذاي يک روز ملخ هاي يمني معادل غذاي دو روز جمعيت تهران است!
چندي است هشدارهاي سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در خصوص هجوم افت ملخ مهاجر ازعمان و يمن به کشورهاي هند، پاکستان، ايران و عربستان از سر گرفته شده است...
مريم احمدي

آفتي که در چند سال اخير دراستانهاي جنوبي کشور از جمله خوزستان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان جولان داده و خسارات هنگفتي به صنعت کشاورزي کشور وارد کرده است. اما گويا اين بار هشدارها جدي تر است چرا که بنا به اعلام سازمان فائو در طي بارندگي هاي فراوان و غيرمعمول در اواخر سال گذشته ميلادي جمعيت اين افت مهاجر به طرز عجيبي گسترش يافته و با گرم شدن هوا به بيرون مرزها و کشورهاي همسايه حمله ور خواهند شد و امنيت غذايي اين کشورها را به طور جدي مورد تهديد قرار مي دهند. اين در حالي است که نماينده سازمان فائو اعلام کرده غذاي يک روز يک دسته چند صد ميليوني از اين آفت بالدار معادل غذاي دو روز جمعيت تهران است!

////

در طي سالهاي اخير ملخ بالدار به عنوان يکي از مهمترين عوامل تهديد کننده کشاورزي و امنيت غذايي برخي کشورها از جمله عمان و يمن شناخته شده که زمان بسيار کوتاهي حجم زيادي از محصولات جالیزی ،باغی و درختی را نابود مي کند. در حال حاضر به دليل تغييرات آب وهوايي ، وقوع جنگ و ناتواني يمني ها در کنترل و مبارزه با اين آفت احتمال هجوم ملخ هاي بالدار به بيرون مرزهاي اين کشور افزايش يافته و سازمان فائو را واداشته تا نسبت به اين مسئله به کشورهاي ديگر از جمله ايران هشدار جدي دهد.

بنا اعلام کارشناسان فائو به دليل شرايط نابسامان يمن در اثر جنگ هاي داخلي توده‌های ملخ در مناطق جنگ‌زده تشکیل شده و متاسفانه پس از پراکنده شدن قابل کنترل نيستند از اين رو در صورتي که کشور عمان نتواند با هجوم این آفت مقابله کند، ملخ یمنی به ایران منتقل خواهد شد. ازانجا که يکي از مهمترين اقدامات براي پيشگيري ديده باني و رديابي اين افت و جلوگيري از تشکيل دسته جات انها در کشورهايي است که در مناطق توليد مثل اين نوع ملخ قرار دارند اما متاسفانه به دليل ناامني اين کشورها امکان ورود به برخي مناطق براي شناسايي و رديابي ملخ ها وجود ندارد و همين مسئله شرايط را بغرنج تر کرده است. از اين رو سازمان فائو به کشورهاي همسايه يمن هشدار داده در حالت اماده باش کامل براي مقابله با اين آفت ويرانگر باشند.

استانهاي جنوبي در حالت اماده باش!

در طي سالهاي اخير عمده مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران يعني استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بوده است از اين رو پس از هشدار سازمان فائو اين استانها در حالت اماده باش قرار گرفته اند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در اين خصوص مي گويد : ملخ از آفات طبیعی است و اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد و این ملخ به ایران هم برسد، احتمالا استان‌های جنوبی ما مخصوصا سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر در معرض هجوم این آفت قرار می‌گیرند. ضمن اينکه این آفت قابلیت جابجایی بالایی دارد و در روز می تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کرده و ظرف چند روز از چابهار به تهران برسد!

خوشبختانه تاکنون از ورود اين ملخ به استانهاي مذکور گزارشي دريافت نشده و طبق اخبار رسيده اين استانها براي مقابله با افت ملخ امادگي لازم را دارند.

مدیرکل جهادکشاورزی در اين خصوص مي گويد : با توجه به اینکه احتمال شیوع آفت ملخ صحرایی از دریای عمان و خلیج فارس وجود دارد، با عملیات مکانیکی و بیوشیمیایی از ورود آن جلوگیری می شود. همچنينعملیات دیده بانی و پایگاه های دیده بان در استان بویژه در منطقه جاسک نسبت به تخم ریزی و تغذیه آن ها در حال انجام است و کارشناسان این پدیده را با توجه به کنوانسیون های بین المللی رصد می کنند.

ناصر حیدری پور با بيان اينکه پایگاه های فنی و اجرایی به صورت لحظه ای این موضوع را رصد می کنند اظهار اميداوري مي کند امسال کشاورزي استان از گزند اين آفت ويرانگر دور بماند.

استان سيستان و بلوچستان نيز از جمله مناطقي است که از اواسط دهه 80کانون دائمي توليد مثل اين آفت محسوب مي شود. سال گذشته در بيش از 6 هزار هکتار از نواحي اطراف تالاب هامون مورد هجوم ملخ بالدار قرار گرفت ازاينرو از اوايل سال جاري به طور مداوم صورت سمپاشی و طعمه گذاری در اين منطقه در دست اجرا بوده و گويا به نتايج قابل قبولي نيز منجر شده است.

رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هجوم ملخ ها در منطقه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است مي گويد: با توجه به پیامدهای ناشی از حضور ملخ درمنطقه مبارزه با این حشره به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و چند ماه پيش نواحي اطراف تالاب هامون به طور کامل از آفت ملخ آسيايي پاکسازي شد با اين حال سم پاشان و دیده بان های استان هنوز در آماده باش کامل هستند که در صورت مشاهده این آفت کار مبارزه با آن را در نقطه صفر مرزی انجام دهند.

غلامحسین تیموری مدیر حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نيز با بيان اينکه در صورت هجوم این ملخ ها به کشور، شهرهای زرآباد کنارک ، چابهار و جازموریان در معرض خطر این آفت هستند مي گويد: جهاد کشاورزی آمادگی صد در صد برای مقابله با هجوم آفت ملخ را دارد.

////

زماني براي آزمايش کارآمدي تجهيزات !

در طي يک دهه اخير هجوم ملخ هاي بالدار به کشاورزي استانهاي جنوبي و جنوب شرق کشورخسارات غير قابل جبراني را وارد کرده است از اين رو چندي است انجام اقداماتي چون بکارگیری فناوری های نوین و پهباد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی در کشو ردر دستور کار قرار گرفته است. اقداماتي که سبب شده سازمان فائو ایران را پیشگام و الگو برای همه کشورهای درگیر با آفت ملخ بالدار اعلام کند.

کیت کریسمن دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا و نماينده سازمان فائو در سفر چند ماه پيش خود به ايران جهت شرکت در کارگاه آموزشی طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی که با حضور نمایندگانی از کشورهای هند، پاکستان و افغانستان برگزار شد گفت:صادقانه بگویم با دیدن پهپاد ها و بکارگیری سیستم های نوین برای ردیابی آفات، شگفت زده شده ام.سازمان فائو به دنبال استفاده از پهپاد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است و ایران بعد از سازمان فائو برای بکارگیری از این فن آوری جدید پیشگام شده است.ایران می تواند از نظر بهره گیری از سیستم های نوین در ردیابی آفات مهاجر برای منطقه و کل کشورهای درگیر با این آفت از غرب آفریقا تا هند الگو باشد.

بنابه گفته نماينده سازمان فائو استفاده از سیستم سمپاش پیشرفته و تخصصی برای مبارزه با ملخ صحرایی ايران هم شگفت انگيز است چرا که در دنیا فقط یک شرکت این سمپاش را تولید می کند، زیرا این نوع سمپاش بسیار حرفه ای و تخصصی و برای مبارزه با آفت دارای تکنیک بالایی است. ازاين رو ایران می تواند نقش رهبری برای سایر کشورها به منظور پیشگیری از هجوم ملخ صحرایی ایفا کند.

با اين تفاسير انتظار مي رود با بهر ه گيري از اين تکنولوژي ها بتوان استانهاي جنوبي و جنوب شرقي کشور را در خصوص تهديد جديد اين افت ويرانگر مصون داشت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار