کد خبر: 837037
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
كبري فرشچي
در حالي كه در پوسته زيرين جامعه شاهد بروز پديده‌هايي چون گورخوابي، ‌كارتن‌خوابي و كوله‌بري هستيم و عده‌اي با فقر و شرايط بد اقتصادي دست به گريبانند در لايه بيروني جامعه هم با اتفاقات ديگري مواجهيم؛ ‌نمايش ثروتي از جنس انواع و اقسام عمل‌هاي زيبايي. اين مسئله موجب شده ذائقه مردم كشورمان به سمت و سوي زيبايي تعريف شده از سوي رسانه‌ها و فضاي مجازي تغيير جدي داشته باشد تا جايي كه به غير از اقشار ثروتمند جامعه طبقه متوسط و پايين‌تر نيز تمام توان خود را براي حضور در چنين رقابتي به كار مي‌گيرند. نتيجه اين مسئله بروز انواع و اقسامي از اعمال جراحي معمول و غير‌معمول در حوزه جراحي‌هاي پلاستيك شده است تا جايي‌كه پس از همه‌گيري جراحي‌هايي مانند جراحي بيني شاهد مدهاي عجيب و غريبي همچون چشم گربه‌اي، ‌گوش الاغي و لب شتري هم هستيم.

فراگيري بيش از حد عمل‌هاي جراحي زيبايي در ايران انگار توجه رسانه‌هاي غير ايراني را هم به خود جلب كرده است تا جايي كه اين بار يك رسانه روسي به عمل‌هاي زيبايي معمول و غيرمعمول در ايران واكنش نشان داده است. رسانه روسي اسپوتنيك نوشت: دماغ خوكي، لب شتري و گوش الاغي از نمونه‌هاي روند رو به رشد عمل‌هاي مختلف زيبايي در ايران است. در گذشته عمل‌هاي زيبايي مربوط به از بين بردن عيب‌هاي اندامي مي‌شد، اما با گذشت زمان كم‌كم اين عمل‌ها فراگير شد و اكنون ديگر محدود به قشر خاصي نمي‌شود.

رسانه روسي در گزارش خود افزوده است: يكي از عمل‌هاي مورد علاقه اقشار مختلف در ايران، زيبا كردن بيني است كه بيشتر بين نوجوانان و جوانان فراگيري دارد و جراح مي‌تواند اندازه آن را تغيير دهد يا قوز را از بين ببرد.
اسپوتنيك ادامه داده است: از ديگر عمل‌هاي فراگير مي‌توان به كشيدگي پوست، ليپوساكشن يا خارج كردن چربي‌هاي شكمي و... نام برد كه ديگر عمل‌هاي متعارفي به شمار مي‌روند و با توجه به نياز، طرفداران خاص خود را دارد.

در اين گزارش آمده است: اما در كنار اين جراحي‌هاي معمول شده، مدتي است عمل‌هاي به ظاهر زيبايي نامتعارفي در ايران رواج پيدا كرده كه بيش از كمك كردن به زيبايي فرد، وي را از بقيه متفاوت مي‌كند و شايد يكي از دلايل اين اقدام‌ها، علاقه به متمايز شدن از ديگران است.
چالش فراگير شدن اعمال مرتبط با زيبايي در كشورمان نشانه‌هايي از فروپاشي بخشي از نظام ارزشي جامعه است و مي‌تواند به آسيب‌هاي اجتماعي گسترده‌تري منجر شود، همانگونه كه امروز هم سراب باربي شدن يكي از دلايلي است كه زنان و دختران جوان را به سمت اعتياد به شيشه كشانده و رشد دو برابري اعتياد در اين قشر را پديد آورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار