کد خبر: 835264
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
دولت‌هاي اروپايي كه برنامه‌هاي خود را در سوريه شكست خورده مي‌بينند تلاش جديدي براي ايجاد شكاف بين روسيه و ايران، دو متحد كليدي دمشق آغاز كرده‌اند.
بوريس جانسون، وزير خارجه‌ انگليس در اظهاراتي ضمن اعتراف به سياست‌هاي اشتباه لندن در سوريه اعلام كرد كه درخواست براي بركناري اسد ديگر واقع بينانه نيست.  وي در كميسيون روابط بين‌الملل در مجلس اعيان انگليس گفت: «گزينه‌هاي خوبي براي تعامل با پرونده سوريه وجود ندارد، ما از ديرباز بر لزوم رفتن اسد از قدرت اصرار داشته‌ايم و در هيچ مرحله‌اي نتوانستيم اين امر را محقق سازيم. » به گزارش «رويترز» وزير خارجه انگليس با بيان اينكه بايد درباره «تغيير چشم‌انداز» واقع بين بود، تاكيد كرد:  لازم است تجديد نظر كرده و حتي مي‌توان در نظر گرفت كه اسد در انتخابات آتي رياست جمهوري سوريه حضور داشته باشد. پاتريك وينتور، دبير ديپلماتيك روزنامه گاردين، اين مواضع بوريس جانسون را «وارنگي» توصيف كرد كه در پي شكست شورشيان در حلب، عزم دولت ترامپ براي احياي روابط با روسيه و نزديكي تركيه با مسكو صورت مي‌گيرد.  حالا كه پيروزي دولت سوريه عليه «پروژه تغيير رژيم» در سوريه شكست خورده به نظر مي‌رسد دولت‌هاي غربي تلاش دارند بين متحدان دمشق شكاف ايجاد كنند. بوريس جانسون در ادامه صريحاً همكاري سازنده غرب در سوريه را منوط به فاصله گرفتن مسكو از تهران عنوان كرد. جانسون گفت: «اگر امكاني براي مقدمه‌چيني‌ با روس‌ها باشد كه به اسد امكان خروج از قدرت‌ را بدهد و در عين حال، نفوذ ايراني‌ها را در منطقه با رهايي از اسد بكاهد و نيز به ما اجازه پيوستن به روس‌ها جهت مقابله با داعش و ريشه‌كن كردن آن را بدهد، چه بسا اين مسئله امكان ادامه راه را فراهم كند.»
  
بازتاب آستانه
مقامات ديپلماتيك نسبت به نتايج نشست آستانه ابراز اميدواري مي‌كنند. «استفان دي ميستورا» نماينده سازمان ملل در امور سوريه، با اعلام حمايت اين سازمان از‌ ساز و كار سه طرفه براي نظارت بر آتش‌بس در سوريه؛ مذاكرات آستانه را يك موفقيت بزرگ براي نزديك شدن به حل و فصل بحران در سوريه توصيف كرد. مذاكرات براي آتش‌ بس در تمامي سوريه روزهاي دوشنبه و سه شنبه گذشته در شهر «آستانه» پايتخت قزاقستان به ابتكار سه كشور ايران، روسيه و تركيه برگزار شد و هيئت دولت سوريه و هيئت گروه‌هاي معارض مسلح رو به روي يكديگر نشستند و قرار بر اين شد آتش‌بس با نظارت سه كشور ياد شده برقرار شود. در اين مذاكرات طرف‌هاي مذاكره‌كننده گروهك داعش و جبهه النصره را گروه‌هاي تروريستي ناميدند. در همين حال، ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز گذشته اعلام كرد: « رويه مثبت پس از برقراري آتش بس سي ام دسامبر در سوريه در حال تحكيم است. ما از نتايج مذاكرات آستانه در اين خصوص رضايت داريم و اميدواريم منطقه آتش‌بس گسترده‌تر شود. تلاش‌هاي استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در اين روند نيز بسيار مهم بوده است.»
  
برادركشي تروريست‌ها
درگيري و جنگ داخلي ميان گروه‌هاي تروريستي تكفيري در سوريه همچنان ادامه دارد و اين درگيري‌ها در پي برگزاري نشست «آستانه» و به سبب شركت برخي از اين گروه‌ها تشديد شده است به طوري كه گروه موسوم به «جيش‌الاسلام» در پي درگيري موجود ميان گروه‌هاي تروريستي، مواضع خود در «تل مصيبين» در شمال شهر «حريتان» را تخليه كرده است. همچنين برخي رسانه‌هاي حامي گروه‌هاي تروريستي از اقدام جبهه النصره در آوردن استحكامات و دهها خودرو از حومه شمالي حماه براي حمله به روستاهاي «جبل‌‌الزاويه» در حومه جنوبي ادلب كه تحت سيطره گروه تروريستي احرارالشام است، خبر داده‌اند. از درعا هم خبر مي‌رسد كه درگيري‌ها ميان گروه‌هاي تروريستي وابسته به آنچه الجيش الحر خوانده مي‌شود و گروه‌هاي مرتبط با گروه تروريستي داعش در منطقه «ابوحجر» در حومه غربي درعا رخ داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار