کد خبر: 830591
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ازدواج براي تحكيم بنيان خانواده صورت مي‌گيرد، اما همه ازدواج‌ها اساساً به اين تحكيم منجر نمي‌شوند و يكي از زوجين ديگري را به قتل مي‌رساند. سالانه پرونده‌هاي بسياري با موضوع همسركشي در محاكم قضايي تشكيل مي‌شود. درباره چرايي اين قتل‌ها دلايل مختلفي مطرح شده و با ورود پديده‌هاي نوظهور به جامعه اين دلايل هم در حال افزايش است. قتل مردان به دست همسران خود موضوعي بود كه چند روز قبل با عنوان «خشونت زنان عليه مردان» در دانشكده حقوق دانشگاه آزاد تهران مركز با حضور نورالله عزيزمحمدي كه با سابقه‌ترين قاضي در پرونده‌هاي جنايي كشور است و دكتر ابراهيم اسلامي قاضي دادگاه كيفري شماره يك استان تهران بازكاوي شد. مخاطبان اين نشست هم نمايندگان دادستان تهران، اساتيد دانشگاه و دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي رشته حقوق بودند. 
ابتداي نشست دكتر ابراهيم اسلامي گفت: امروزه به دليل تغيير الگوهاي زندگي، بسياري از مردان از سوي زن‌ها مورد خشونت قرار مي‌گيرند، اما به خاطر تمسخر يا به دليل موقعيت شغلي از گفتن واقعيت هراس دارند. طبق آمار در شش ماه اول امسال 35 هزار مرد مورد آزار و اذيت زنان قرار گرفته‌اند كه باعث مراجعه آنها به پزشكي قانوني شده است. 
دكتر اسلامي ادامه داد بالاترين آمار استاني خشونت بر اساس بررسي‌هاي انجام شده مربوط به استان «مازندران» است. وي با اشاره به اينكه برخي از اين خشونت‌ها به پرونده‌هاي قتل منجر مي‌شود، گفت: دلايل بسياري مثل تغيير سبك زندگي، نارسايي قوانين طلاق، ناديده گرفتن حقوق زنان منجر به شكل‌گيري اين پرونده‌ها مي‌شود. 
در ادامه نشست، نورالله عزيزمحمدي قاضي بازنشسته جنايي و حقوقدان با توجه به تجارب خود در رسيدگي به 4 هزار و 500 پرونده قتل گفت: با تحقيق در اكثر پرونده‌هاي قتل معمولاً نقش يك زن خودنمايي مي‌كند. آنها گاهي در نقش مباشرت در قتل به دو صورت عمدي و غيرعمدي حضور دارند، اما در اكثر قتل‌هاي شوهركشي نقش زنان معاونت در قتل است كه به صورت‌هاي مختلفي انجام مي‌گيرد. آنها گاهي از وسيله‌اي استفاده مي‌كنند كه با غرض قبلي يا سياست زنانه موجبات قتل را فراهم مي‌كنند يا از طريق ارتباط نامشروع با مردان ديگر در نقشه خود موفق مي‌شوند. 
  
دادسرا كار دادگاه را مشكل كرده است
وي با اشاره به دو وظيفه مهم در قضاوت كه احياي حق خون ريخته شده و جلوگيري محكوميت افراد به ناحق است، گفت: در هر حال قانون قاتل اصلي را مشخص مي‌كند و اين كار در گذشته كه دادسرا قرار منع تعقيب را نداشت، راحت‌تر بود، اما امروزه با رسيدگي دادسرا به پرونده‌ها كار سخت‌تر شده است؛ چراكه با ارسال پرونده از دادسرا به دادگاه‌ها معمولاً در مراحل رسيدگي بار ديگر بايد دنبال احراز حقيقت بود. در پرونده‌هاي قتل گاهي متهمان زن با فريب خودشان را پنهان مي‌كنند كه با تحقيق و بررسي دوباره در دادگاه رد زنان كشف مي‌شود. 
 
هوشمندي زنان در ارتكاب قتل
در ادامه دكتر ابراهيم اسلامي در مورد هوشمندي زنان در ارتكاب به قتل شوهران خود گفت: كمتر ديده شده است كه زنان در قتل شوهران خود متوسل به خون و خونريزي شوند. آنها با استفاده ابزاري از فرزندان يا مردي كه پنهاني با او رابطه دارند، مرتكب قتل مي‌شوند. يكي از نقاط قوت در زنان احساسات زنانه است. آنها با القاي اين احساس در وجود مردان مي‌توانند جامعه را به سوي مهرباني بكشانند، اما متأسفانه با تغيير الگوي زندگي اين نقطه قوت به يك نقطه ضعف در زنان تبديل شده و آنها خود را به خاطر آن از بسياري فعاليت‌هاي اجتماعي عقب مي‌دانند. 
دكتر اسلامي با تأكيد بر نقش آموزش در كاهش آسيب‌ها گفت: متأسفانه براي ورود جوانان به زندگي هيچ آموزشي در نظر گرفته نشده است و جوانان تنها با آموزه‌هايي كه در خانواده ديده‌اند، وارد زندگي مشترك مي‌شوند. وي در آخر، بهترين راه براي مقابله با اتفاقاتي كه افراد را مرتكب جرم مي‌كند، خويشتنداري دانست و تأكيد كرد در دنياي پرتنش امروز اين نكته حائز اهميت است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار