کد خبر: 807057
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران:
عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه 30 درصد مردم ایران کم خونی دارند، گفت: وجود یک رصدخانه تغذیه در کشور ضرورت دارد و باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.

کوروش جعفریان در نشست خبری که در ارتباط با دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه و رژیم‌شناسی برگزار شد، اظهار داشت: یک رصدخانه تغذیه‌ایی در کشور کمبود داریم و متأسفانه این مسئله با وجود ضرورت تشکیل مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: چه کسی در کشور می‌تواند اعلام کند که ماده غذایی که مورد مصرف قرار می‌گیرد به طور اطمینان سالم است چرا که بسیاری از غذاها را امروزه نمی‌توان گفت 100 درصد سالم است. لذا باید یک مرکزی باشد که همه اطلاعات تغذیه‌ای کشور در آن مورد بررسی قرار گیرد.

عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرده بود که 30 درصد مردم کشور گرسنه‌ هستند گفت: موضوع گرسنگی پروسه ساده‌ای نیست و شاید منظور این بوده که  این اراده به اندازه کافی سیر نمی‌شوند و یا گرسنگی سلولی و شکم مد نظر قرار داشته لذا نمی‌شود که ادعا کرد که 30 درصد مردم به معنی عام گرسنه هستند البته ممکن است موضوع امنیت غذایی نیز مد نظر قرار داشته است.

جعفریان اضافه کرد: مطبوعات می‌توانند عامل مهمی باشند تا خدمات تغذیه‌ای استاندارد به مردم ارائه شود چرا که با فشار بر سیستم در جهت ایجاد رصدخانه تغذیه می‌توانند فعالیت کنند. در مورد سند ملی غذا  و تغذیه باید گفت که این سند در حال حاضر یک کاغذ است و هیچکسی ضمانتی برای اجرای آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه کل وزارت بهداشت می‌تواند تنها مسئولیت 20 درصد وضع تغذیه مردم را بپذیرد، گفت: 80 درصد این وضعیت خارج از سیستم وزارت بهداشت است و وضعیت تغذیه را تحت پوشش قرار می‌دهد باید سازمان‌های نظارت بر واردات تغذیه به صورت منسجم عمل کنند تا شاهد مشکلات در این زمینه نباشیم.

عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران مشکلات در حوزه شکر یا گندم را نداشتم نظارت کافی بر واردات تغذیه عنوان کرد و گفت:‌ اگر در یک منطقه از کشور گندم زیاد تولید شو محصول دیگری نباشد امنیت غذایی مردم می‌تواند در آن منطقه دچار مشکل شود لذا همه سیستم‌های درگیر در حوزه تغذیه باید برنامه‌ها را با هم اجرا کرده و تدوین کنند.ژ

جعفریان با اشاره به اینکه در زمینه تغذیه همکاری بین‌بخشی در کشور وجود ندارد گفت:‌ 10 سال ا ست می‌گوییم 30 درصد مردم کم خونی دارند و یا 70 تا 80 درصد کمبود ویتامین D در میان مردم وجود دارد ولی اقدام اساسی در این زمینه انجام نگرفته است.

وی با اشاره به توزیع قرص سولفات در مدارس گفت:‌ بسیاری از دانش آموزان این قرص‌ها را به دلیل اینکه عوارض جانبی بر روی معده آنها می‌گذارد در سطل زباله می‌اندازند بنابر این باید مشکل کم خونی و سایر مسائل مربوط به تغذیه به صورت ریشه‌ای حل شود.

* مدیریت مکمل در کشور ما استاندار نیست

عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مدیریت مکمل در کشور ما استاندار نیست،‌گفت:‌ میزان ورود مکمل بسیار در کشور ضرورت دارد و باید امنیت لازم در حوزه تغذیه در مورد مکمل‌ها رعایت شود. وزارت بهداشت تنها سه آیتم در مورد مکمل‌ها مد نظر قرار داشته است مثلاً‌ اینکه مجوز قانونی برای واردات داشته و یا آیا همین مکمل در کشور تولید‌کننده مصرف می‌شود یا خیر، ولی موضوعات دیگر مورد توجه قرار نگرفته است.

جعفریان ضمن انتقاد نسبت به اینکه واردات مکمل در کشور بی‌رویه است،‌گفت: ورود مکمل نه تنها ضرورت ندارد بلکه پول بیت‌المال را دو دستی به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد محصولات تراریخته گفت:‌موضوع تراریخته مبحث آن تنها به ایران اختصاص ندارد و بسیاری از کشورها اجازه ورود تراریخته را نمی‌دهند چرا که نمی‌دانند این محصول مضر است یا خیر. بنابر این هیچکسی نمی‌تواند ادعا کند که در حال حاضر تراریخته مضر است و این مسئله سبب بروز اختلاف‌هایی در همین رابطه شده است.

جعفریان در مورد ارتباط تغذیه با آلرژی گفت:‌اینکه موارد ابتلا به مشکلات آلرژی زیاد شده می‌تواند تا حدودی به تغذیه ارتباط داشته باشد. سیستم ایمنی فرد زمانی که ضعیف شود آلرژی بیشتر بروز می‌شود و تغذیه می‌تواند نقش تشدید در این رابطه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها فرزندانشان را بیش از حد بهداشتی بار می‌آورند گفت:‌این مسئله سبب می‌شود که بدن آنها توان ایمنی‌اش را به اندازه کافی تقویت نکند لذا توجه به این مسئله ضرورت دارد و توصیه می‌شود که والدین قبل از اینکه سیستم ایمنی فرزندانشان به صورت کامل تقویت نشده انها را در معرض آلرژی قرار ندهند.

وی گفت: مصرف عسل یا نان و سفیده تخم‌مرغ در نوزاد آلرژی‌زا است و این مسئله باید مد نظر خانواده‌ها قرار گیرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار