کد خبر: 805334
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
ادامه اختلافات مجلس و دولت بر سر برنامه ششم
مركز پژوهش‌هاي مجلس و جمعي از نمايندگان مجلس لايحه برنامه ششم را سليقه‌اي می‌دانند و معتقدند كه كليات آن نباید به تصويب برسد، اما در مقابل دولت همچنان بر اجرايي بودن اين لايحه اصراردارد و نوبخت در جديد‌ترين اظهاراتش گفته است كه ما بنا نداريم مشكلات بشريت را حل كنيم، كل برنامه بر چند محور آب، محيط زيست، اشتغال، عدالت اجتماعي و كاهش نابرابري‌هاي اقتصادي متمركز شده است.
بهناز قاسمی
مركز پژوهش‌هاي مجلس و جمعي از نمايندگان مجلس لايحه برنامه ششم را سليقه‌اي می‌دانند و معتقدند كه كليات آن نباید به تصويب برسد، اما در مقابل دولت همچنان بر اجرايي بودن اين لايحه اصراردارد و نوبخت در جديد‌ترين اظهاراتش گفته است كه ما بنا نداريم مشكلات بشريت را حل كنيم، كل برنامه بر چند محور آب، محيط زيست، اشتغال، عدالت اجتماعي و كاهش نابرابري‌هاي اقتصادي متمركز شده است.
حاشيه‌هاي لايحه برنامه ششم توسعه و اظهارات متناقض موافقان و مخالفان آن تمامي ندارد. به‌رغم تأكيد لاريجاني رئيس مجلس بر تأييد و تصويب لايحه برنامه ششم تا آبان ماه، جمعي از نمايندگان همچنان بر عدم تصويب آن تأكيد دارند، به‌طوري كه عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه لايحه برنامه ششم به‌صورت سليقه‌اي تنظيم شده و همان احكام اجرايي است، رد كليات لايحه را خواستار شد.
محمدعلي پورمختار اظهار داشت: بنده و بسياري از نمايندگان لايحه‌اي را كه در حال حاضر به مجلس آمده برنامه نمي‌دانند چون فاقد خصايص يك برنامه چندساله است.
وي با اشاره به اينكه مواد و مفادي كه در اين برنامه آمده روش‌هاي اجراست، افزود: غير از سه ماده عيناً لايحه در واقع همان احكام اجراي برنامه است كه مجلس در گذشته به آن رسيدگي كرده و الان نيز به‌خاطر رفع ايرادات شوراي نگهبان در دستور كار مجلس است.  پورمختار بيان كرد: دولت با عنوان ويرايش جديد جلد را عوض و سه ماده جديد اضافه كرده و به‌عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس فرستاده كه براي اين قضيه كار اصولي نكرده است.  وي با ابراز اينكه جاي خالي سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري از جمله اقتصاد مقاومتي در اين لايحه خالي است، تصريح كرد: اين برنامه براساس سند چشم‌انداز توسعه تنظيم نشده كه ايرادي براي آن محسوب مي‌شود.  نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي با اظهار اينكه در اين لايحه اقتصاد، حمايت از توليد و خروج از ركود مورد توجه قرار نگرفته است، تصريح كرد: به‌عنوان برنامه اين لايحه ديده نمي‌شود ولي اگر اين لايحه را به‌صورت عادي به مجلس مي‌فرستادند بهتر بود.
پورمختار با اشاره به اينكه در لايحه به حداقل‌ها اكتفا شده چراكه لايحه قبل 31 ماده داشت كه در لايحه جديد سه ماده به آن اضافه شده است، عنوان كرد: اين لايحه بايد با امضاي رئيس‌جمهور به مجلس ارسال مي‌شد كه اين اتفاق رخ نداده و با امضاي رئيس سازمان برنامه و بودجه تقديم مجلس شده است.  وي اظهار داشت: اين لايحه براي رفع تكليف و دورزدن مجلس بوده است كه اميدوارم مجلس كليات اين را رد كند و دولت مكلف شود برنامه واقعي و منطبق با نيازهاي كشور، مشكلات موجود و براساس سند چشم‌انداز 20 ‌ساله تهيه كند.  عضو كميسيون تلفيق در پاسخ به اين سؤال كه اين موضوع كه اين لايحه به‌صورت سليقه‌اي تنظيم شده است، چيست، نيز گفت: صددرصد چنين است، بسياري از دستگاه‌ها به نمايندگان مراجعه كرده و پيشنهاداتي براي درج در لايحه دارند كه نشان مي‌دهد نياز وزارتخانه‌ها در اين لايحه ديده نشده است، مانند اصناف، وزارت جهاد كشاورزي و. . . .

  اولويت دولت در برنامه ششم
برخلاف مجلس، دولت همچنان بركار بدي بودن لايحه تأكيد دارد و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ر‌يزي با بيان اينكه ويژگي مهم برنامه ششم اين است كه ما بنا نداريم مشكلات بشريت را حل كنيم، گفت: كل برنامه بر چند محور آب، محيط زيست، اشتغال، عدالت اجتماعي و كاهش نابرابري‌هاي اقتصادي متمركز شده است.
محمدباقر نوبخت با حضور در استوديوي خبر 21 شبكه يك سيما اظهارداشت: بر اساس افق 1404 ما بايد به كشوري توسعه‌يافته تبديل شويم و جايگاه نخست منطقه را در بحث اقتصاد و علم و فناوري كسب كنيم.
وي اضافه كرد: سال 99 سال پاياني برنامه ششم است و براي اينكه بخواهيم به آن هدف توسعه‌يافتگي و استقرار در جايگاه اول اقتصادي برسيم نيازمند رشد متوسط 8 درصد در هر سال هستيم.  معاون رئيس‌جمهور گفت: بر همين اساس 15 موضوع فرابخشي و 32 موضوع بخشي مشخص كرديم و در آن اهداف كمي، سياست‌ها و اقدامات اجرايي از سال 95 تا 99 پيش‌بيني شده است.
نوبخت افزود: در دو سال گذشته بيش از هفت جلد و در قالب 2 هزار صفحه مطلب با بهره‌گيري از دانشگاهيان، بخش خصوصي و كارشناسان سازمان برنامه و بودجه تهيه كرده‌ايم كه تصويب كليات لايحه احكام مورد نياز اجراي برنامه ششم در مجلس شوراي اسلامي نشان مي‌دهد كه اين مجلس علاقه‌مند به همكاري با دولت است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه دولت يازدهم در نخستين سال برنامه ششم توسعه چه اقداماتي براي اجراي اقتصاد مقاومتي خواهد داشت، گفت: 24 بند از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را در قالب 12 برنامه و 120 پروژه طراحي كرده‌ايم و وظايف همه وزارتخانه‌ها مشخص شده است و اميدواريم در سال نخست برنامه بتوانيم شرايطي را فراهم كنيم كه گشايشي در زندگي مردم ايجاد و احساس شود.

  الگوي اسلامي – ايراني نداريم
سخنگوي دولت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اسناد بالادستي به چه ميزان با الگوي اسلامي- ايراني انطباق دارد، افزود: ما هنوز چنين الگويي را در كشور تصويب نكرده‌ايم اگرچه مركز تهيه و تنظيم اين الگو فعال است.  نوبخت گفت: سياست‌هاي برنامه ششم ابلاغي مقام معظم رهبري 80 بند دارد كه ما همه اين 80 بند را در لايحه برنامه ششم توسعه كه در قالب 2 هزار صفحه و هفت جلد است ديده‌ايم.  وي افزود: يك سند فرادستي ديگري هم داريم كه برنامه ششم را بر اساس آن تهيه كرده‌ايم كه همان سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما در اين برنامه مشخص كرديم كه براي تحقق رشد 8 درصدي به چه ميزان منابع مالي نياز داريم و چقدر از اين منابع را بايد دولت و بخش غيردولتي و همچنين بانك‌ها بپردازند و به چه ميزان به منابع خارجي نياز داريم.  نوبخت گفت: برنامه ششم توسعه اهداف و احكام مشخص دارد و جامع است و در مقايسه با 10 برنامه قبل امتيازاتي خاص دارد و در شأن ملت ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار