کد خبر: 779761
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
روز دوم ارديبهشت‌ماه، سالروز تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. سالروز تأسيس سپاه، فرصت مغتنمي براي مرور كارنامه سپاه و پاسداران و نقش‌آفريني‌هاي آنان در عرصه‌هاي مختلف در دوران پس از انقلاب است.
دكتر يدالله جواني
اگر سپاه نبود دقیقا کجا بودیم؟!روز دوم ارديبهشت‌ماه، سالروز تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. سالروز تأسيس سپاه، فرصت مغتنمي براي مرور كارنامه سپاه و پاسداران و نقش‌آفريني‌هاي آنان در عرصه‌هاي مختلف در دوران پس از انقلاب است. سپاه مولود مبارك انقلاب اسلامي است. پاسداران فرزندان انقلابي ملت ايران بوده و هستند. سپاه پاسداران در اولين روزهاي پس از انقلاب، در شرايطي شكل گرفت كه دشمنان انقلاب ملت ايران و استقلال كشور، تحركات فراواني را براي برهم زدن ثبات، آرامش و امنيت كشور شروع كرده بودند. آنان مصمم بودند با به كارگيري تمامي امكانات خود، انقلاب اسلامي را به شكست رسانده، حكومت فروريخته پهلوي را احيا كنند و به قدرت بازگردانند.
 در اين هنگامه بود كه جوانان انقلابي، در مجموعه‌اي به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سامان يافتند و پاسداري از انقلاب را برعهده گرفتند و سپر تمامي حوادث كشور شدند. برقراري نظم و امنيت، مقابله با حركات خرابكارانه، مقابله با جريان ترور، خنثي‌سازي كودتاها، حضور در مناطق قوميتي كه گرفتار غائله‌هاي تجزيه‌طلبي از سوي جريان‌هاي ضدانقلابي با حمايت قدرت‌هاي خارجي شده بودند و حفاظت از شخصيت‌هاي انقلاب و مسئولان كشور، بخشي از كارنامه سپاه و پاسداران در ماه‌هاي اوليه تشكيل اين نهاد انقلابي است.
به راستي اگر سپاه و بذل جان پاسداران آن در ماه‌هاي اوليه شكل‌گيري جمهوري اسلامي و دوران پس از انقلاب نبود، جريان ترور و گروه‌هاي تجزيه‌طلب كه از حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي امريكا، شوروي، انگليس، رژيم صهيونيستي و  دولت‌هاي مرتجع منطقه برخوردار بودند، چه سرنوشتي را براي ايران اسلامي رقم مي‌زدند. اگر سپاه و پاسداران فداكار و جان‌بركف انقلابي نبودند؛ چگونه توطئه‌هاي دشمنان در كردستان، بلوچستان»، خوزستان، تركمن‌صحرا و... خاتمه مي‌يافت. اگر سپاه و پاسداران  نبودند، رهبران انقلاب و مسئولان كشور در برابر نقشه‌هاي ترور و حذف فيزيكي گسترده و فراگير، چه سرنوشتي پيدا مي‌كردند. آري، اين سپاه و پاسداران انقلابي آن بودند كه از انقلاب، نظام نوپاي جمهوري اسلامي، استقلال كشور و تماميت ارضي آن در برابر تمامي توطئه‌ها پاسداري كردند. اين نقش‌آفريني‌هاي سپاه در همان بدو تأسيس، موجب شد تا در اصل 150 قانون اساسي جمهوري اسلامي اين نهاد انقلابي اينگونه قانوني و تثبيت شود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه در نخستين روزهاي پيروزي اين انقلاب تشكيل شد، براي ادامه نقش خود در نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن پابرجا مي‌ماند...»
دشمنان ناكام خارجي انقلاب اسلامي اعم از قدرت‌هاي جهاني و دولت‌هاي مرتجع منطقه در به شكست رساندن انقلاب و فرو ريختن جمهوري اسلامي در سال 1359 به توطئه‌اي بزرگ‌تر دست زده و با تحريك، حمايت و پشتيباني‌هاي گسترده و بي‌سابقه تاريخي از رژيم بعث حاكم بر عراق، جنگي را به ملت ايران تحميل كردند. برآورد جنگ‌آفرينان از قدرت دفاعي ايران، اين بود كه جمهوري اسلامي به خاطر نوپا بودن و شرايط كشور در دوران پس از انقلاب، ضعيف بوده و با يك تهاجم فرو خواهد ريخت. براساس همين برآورد بود كه صدام تصور فتح دو، سه ماهه تهران را داشت، اما با شروع جنگ تحميلي، پاسداران انقلاب اسلامي لباس جهاد بر تن كرده به گونه‌اي در مقابله با متجاوزان حماسه‌آفريني كردند كه جنگ تحميلي به دفاع مقدس تبديل شد.
همين نقش‌آفريني‌ها و حماسه‌آفريني‌هاي پاسداران انقلاب موجب شد حضرت امام خميني‌(ره)، آن جمله تاريخي را مبني بر اينكه «اگر سپاه نبود كشور هم نبود» بر زبان آورند.
رشادت‌ها، فداكاري‌ها، شهادت‌هاي مظلومانه پاسداران در صحنه‌هاي مختلف دفاع از انقلاب به ويژه در كردستان و جنگ تحميلي سبب شد حضرت امام(ره) در وصف مظلوميت اين مجاهدان و مدافعان انقلاب و كشور، در خلال جنگ تحميلي خطاب به پاسداران بفرمايند: «شما آيينه مجسم مظلوميت‌ها و رشادت‌هاي اين ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد. شما يادگاران و هم‌سنگران و فرماندهان و مسئولان بيداردلاني بوده‌ايد كه امروز در قرار محضر حق مأوا گزيده‌اند.»
نقش‌آفريني‌هاي سپاه در راستاي دفاع از انقلاب، به جنگ تحميلي ختم نشد. در خلال جنگ تحميلي، هواپيماربايي و برهم زدن امنيت پرواز در ايران اسلامي، در دستور كار سازمان‌هاي ترور و حاميان آنان قرار گرفت. حضرت امام(ره) با واگذاري مسئوليت برقراري امنيت پروازها به سپاه، اين نقشه دشمنان را نقش بر آب كرد. پاسداران جان‌بركف، با فداكاري‌ها و هوشياري‌ها، امنيت خطوط هوايي در تمامي پروازهاي داخلي و بين‌المللي را به بهترين وجه تأمين كردند. دشمنان ناكام بعد از جنگ تحميلي، جنگ اقتصادي به راه انداختند. سپاه با ورود به عرصه سازندگي خوش درخشيد و دشمنان را در رسيدن به اهداف‌شان ناكام ساخت. درخشش سپاه و پاسداران در عرصه مقابله با دشمنان در عرصه جنگ نرمي كه آنان به كمك جريان‌هاي منحرف و ضدانقلاب داخلي عليه انقلاب اسلامي همانند فتنه 88 به راه انداختند، برگ زرين ديگري از كارنامه اين نهاد انقلابي و نيروهاي جان‌بركف و مخلص آن است.
با شكل‌گيري توطئه‌هاي منطقه‌اي عليه جريان مقاومت، بيداري اسلامي و جمهوري اسلامي از سوي نظام سلطه با محوريت امريكا، باز اين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود كه با حضوري هوشمندانه در صحنه‌هاي مختلف و ميدان‌هاي پرخطر، از عزت ملت، استقلال كشور و انقلاب اسلامي دفاع كرد. امريكايي‌ها تحت مبارزه با تروريسم، به افغانستان و عراق لشكركشي كردند؛ لكن هدف اصلي آنان ايران بود. سپاه پاسداران در به شكست رساندن امريكايي‌ها در پي اين تجاوزهايش خصوصاً در عراق، كارنامه درخشاني در تراز درخشش در دفاع مقدس دارد. اگر امريكايي‌ها در عراق به اهداف خود مي‌رسيدند، دست‌اندازي آنان به سمت ايران با استفاه از ابزار نظامي آسان‌تر مي‌شد.
آري، اين سپاه و فرماندهان كارآزموده آن و نيروي قدس پرافتخارش بودند كه توانستند ماشين جنگي امريكا را در عراق متوقف سازند و از ادامه حركت بازدارند. امريكايي‌هاي شكست خورده در صحنه‌هاي افغانستان و عراق، براي تضعيف قدرت منطقه‌اي ايران و مقابله با نفوذ راهبردي جمهوري اسلامي، به رژيم صهيونيستي مأموريت نابودي حزب‌الله لبنان را دادند، اما سپاه پاسداران با ايستادن تمام‌قد در كنار حزب‌الله و در ادامه آن در كنار گروه‌هاي مقاومت فلسطيني، نقش برجسته‌اي در جنگ‌هاي 33 روزه، 22 روزه، هشت روزه و 51 روزه ايفا كرد و توطئه‌هاي امريكايي- صهيونيستي و عربي عليه مقاومت را درهم شكست و در نهايت در توطئه جنگ‌هاي نيابتي نظام سلطه و متحدانش با استفاده از گروه‌هاي تكفيري و بحران‌آفريني در سوريه، عراق، لبنان و ديگر كشورهاي منطقه با هدف فرو ريختن محور مقاومت و تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي، باز هم اين سپاه پاسداران بود كه به نمايندگي از ملت انقلابي ايران، با حضور در صحنه‌هاي پرخطر، دفاع جانانه‌‌ از عزت مسلمين، استقلال و امنيت ايران را برعهده گرفت. دليل عصبانيت‌ها و تهاجم‌هاي نظام سلطه و متحدانش عليه سپاه را بايد در همين كارنامه سراسر افتخار اين نهاد انقلابي جست‌وجو كرد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
4
0
اگر سپاه نبود مملکت نابود شده بود.
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
1
2
این طرف دکترای چی داره؟
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
2
2
باید دست تک تک پاسداران را بوسید و به آنها گفت شما در قلب ملت ایران جای دارید اجر شما فقط با خداست و گرنه زبان و عمل ما در تشکر از شما قاصر است
بسیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
1
2
با غرور و تکبر برخورد نکنید اگر ما بسجیان نبودیم سپاه به سرنوشت کمیته های انقلاب می پیوست شاه هم مغرور به کارزش بود از خدا و ملت غافل ماند و ...... شد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
سپاه.ارتش.بسیج=زنها ومردهای ایرانی
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
4
0
اگر سپاه نبود جهان در آتش صلاحهای هسته ای میسوخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار