کد خبر: 779592
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
اردبیل در سوگ پدر تعزیه ایران:
جابر عناصری تعزیه‌خوان مشهور و باسابقه دیار اردبیل که شهره ایران و فرامرزها بود دار فانی را وداع گفت و اردبیل در سوگ پدر تعزیه ایران داغدار شد.

استاد جابر عناصری که از مفاخر ایران و افتخار کهن دیار اردبیل به شمار می‌رود در سال 1324 در محله معمار اردبیل به دنیا آمد و پدرش کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان مشهور اردبیل بود.

جابر عناصری تحصیلات مقدماتی را در شهر اردبیل و تحصیلات متوسطه را دارالفنون تهران با کسب مقام اول در رشته ادبی در میان تمامی دانش‌آموزان به انجام رساند سپس وارد دانشگاه تهران شد و تا سطح دکتری فلسفه و علوم تربیتی را در ایران و کسب تخصص در انگلستان به تحصیلاتش ادامه داد.

این استاد شهیر کشور که افتخاری برای استان اردبیل به شمار می‌رود بیش از 41 سال در دانشگاه‌های تهران به عنوان استاد ممتاز به تدریس و تحقیق مشغول بود و بیش از 40 کتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر درآورد.

وی به خاطر فعالیت‌هایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی لوح ویژه پدر تعزیه را دریافت کرد به طوری که سال‌های متمادی در ایام ماه محرم با حضور در زادگاهش اردبیل که عشق و علاقه مردمان این دیار سیدالشهدا (ع) ممتاز است در سال‌های متمادی آیین شبیه‌خوانی محله معمار اردبیل را عهده‌دار بود.

شهردار اردبیل با صدور پیامی اولین مسئول استان اردبیل بود که درگذشت این استاد خوشنام عرصه تعزیه را تسلیت گفت.

حمید لطف‌اللهیان با یادآوری اینکه این استاد شهیر اردبیلی خدمات ماندگار و ارزشمندی را در عرصه‌های اعتلای فرهنگ هنر این دیار داشت، گفت: ماندگاری چنین چهره‌هایی به خاطر حضور موثر و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین است.

اما جمعی از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و مطبوعاتی استان اردبیل نیز درگذشت این افتخار ادبیات ایران را که از چهره‌های افتخارآمیز استان اردبیل است تسلیت گفته و یاد مرحوم جابر عناصری را گرامی داشتند.

مرحوم جابر عناصری در وصیت‌نامه‌اش اعلام کرده که تمام هزینه‌های مراسم درگذشتش به مرکز خیریه امام علی (ع) اهدا شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر