کد خبر: 779491
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
جرم سایبری نوعی از جرم است که با استفاده از رایانه، یا درون فضای سایبر و یا علیه رایانه دیگری واقع می‌شود. هرچه وابستگی انسان به رایانه، شبکه و اینترنت بیشتر شود، زمینه توسعه جرائم سایبری نیز آماده‌تر می‌گردد.
جرائم سایبری حوزه بسیار گسترده‌ای دارند و شامل انواع سرقت، تقلب، فریب، مزاحمت، ویروس‌ها و تروریسم سایبر می گردند که هم اکنون علاوه بر تهران در شهرستان ها نیز روند صعودی چشمگیری داشته است.
 
از سوی دیگر اگرچه فواید شبکه های اجتماعی برای توسعه ارتباطات امور تجاری، اقتصادی و غیره قابل کتمان نیست اما برخی از جرائم در حوزه های اخلاقی و اجتماعی نیز توسط این شبکه ها افزایش یافته است که به شکل عینی قابل ملاحظه است.
 
به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، در آینده نزدیک اکثر قریب به اتفاق افراد اجتماع در شبکه های اجتماعی حضور خواهد یافت بنابراین باید علاوه بر بهره مندی از خدمات این شبکه ها اقدامات احتیاطی لازم نیز اعمال شود
 
جرم شناسی سایبر
 
علم جرم‌شناسی دارای یک پیشینه‌ صد ساله است و در حقیقت در پی کشف عوامل جرم‌زا و شرایط موثر در بروز رفتار جنائی بوده تا به مدد آن و البته بهره‌گیری از تمامی تخصص‌های علمی به روش‌های پیشگیری از حدوث جرائم و روش‌های درمان و اصلاح و تربیت بزهکاران دست یابد.
 
اما نکته قابل توجه در این میان آن است که چنین تکاپویی تا اوایل دهه شصت و همزمان با پیدایش جرایم سایبری (cyber crime) صرفاً در بستر دنیای حقیقی بوده است هرچند که نقاط مشترکی در مطالعات تطبیقی جرایم فضای حقیقی و مجازی وجود دارد لکن باید گفت جرایم سایبری مرزهای مطالعاتی جدیدی برای جرم‌شناسان ایجاد کرده است زیرا این جرایم در سیر تحول خود، نه تنها چالش مفهومی و مصداقی برای حقوق جزای سنتی ایجاد کرده بلکه ادبیات تخصصی خاص خود را نیز دارا هستند.
 
هر چند برخی بر این باورند که اصلاح قوانین سنتی جزایی پاسخگوی نیازها در برابر جرایم سایبری است در مقابل عده‌ایمعتقدند دنیای مجازی دنیایی جدید است و مجرمان سایبر از لحاظ جرم‌شناسی از مجرمان عادی متفاوتند و مجازات‌ها و درمان‌های متفاوتی را نیاز دارا هستند.
 
افزایش 40 درصدی جرائم "اخلاقی" در حوزه سایبری کرمانشاه
 
همزمان با رشد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و به کار گیری انواع شبکه های اجتماعی باعث شده تا علاوه بر تهران شاهد افزایش انواع جرایم در حوزه فضای مجازی باشیم به طوری که رییس پلیس فتای استان کرمانشاه از افزایش 40 درصدی جرائم اخلاقی در استان خبر داده است.
 
رییس پلیس فتای استان کرمانشاه از افزایش 40 درصدی جرائم اخلاقی در حوزه رایانه‌ای استان در سال گذشته خبر داده به طوری که اعلام کرده توسعه روز افزون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی عامل اصلی افزایش جرایم اینترنتی است. سرهنگ علی شفیعی مهر با اشاره به توسعه روز افزون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی، گفت: این عوامل موجب شده تا روز به روز شاهد افزایش جرایم اینترنتی باشیم.
 
رییس پلیس فتای استان کرمانشاه از روند روبه رشد جرائم اخلاقی در حوزه جرائم رایانه ای ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه این جرائم در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن 40 درصد رشد داشته که هوشیاری بیشتر کاربران فضای مجازی را می‌طلبد. به گفته وی در حال حاضر جرائم اخلاقی 34 درصد یا به عبارتی یک سوم جرائم رایانه‌ای استان را شامل می‌شود. وی برداشت اینترنتی از حساب را شایعترین جرم استان و کشور در حوزه جرائم رایانه‌ای عنوان کرد و افزود: دو جرم انتشار فیلم و عکس خصوصی و مزاحمت‌های اینترنتی نیز بیشترین جرائم در حوزه جرائم اخلاقی هستند.
 
رییس پلیس فتای استان کرمانشاه از کشف بیش از 99 درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتای استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه کارشناسان پلیس فتا با توان و دانش تخصصی به سرعت آماده کشف جرائم این حوزه و دستگیری مجرمان هستند. وی افزود: درکنار فعالیت پلیس فتا مردم نیز باید تلاش کرده تا با بالابردن سطح آگاهی و علم خود در حوزه فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی، کمتر دچار آسیب شوند. شفیعی مهر از والدین خواست تا نظارت‌های لازم را برروی فرزندان کم سن و سال خود در فضای مجازی داشته باشند تا از آسیب‌های جدی در این حوزه در امان بمانند.
 
سخن آخر
 
همزمان با افزایش سواستفاده ها در فضای مجازی در خصوص هک کردن شماره کارت های بانکی پلیس فتا توصیه های امنیتی را به کاربران ارایه داده است که آگاهی از آنها می تواند فضای سواستفاده را برای هکرها کاهش دهد.
 
توصیه های امنیتی پلیس فتا به شرح زیر است:
  • از گذاشتن رمز عبور ساده و قابل حدس خودداری کنید. تا آنجا که می توانید رمز عبور خود را طولانی و پیچیده انتخاب کنید و در فواصل زمانی معین آن را تغییر دهید.
  • چنانچه از مودم وایرلس استفاده می کنید، قابلیت پالایش آدرس MAC را روی مودم فعال کنید.
  • به مسیر هدایت و دسترسی به وای فای های ناشناس متصل نشوید. در فواصل زمانی طولانی که از شبکه استفاده نمی کنید تجهیزات خود را خاموش کنید.
  • برای امنیت بیشتر وای فای خود قابلیت های WEP / WPA / WPA2 فعال کنید.
  • هرگز به تقاضاهایی که با ایمیل یا پنجره های POP-UP اطلاعات شما را می خواهد پاسخ ندهید.
  • پرداخت های اینترنتی را از طریق سایت های متعلق به موسسات غیرمعتبر و ناشناس انجام ندهید.
  • خودداری از نصب نرم افزارهای ناشناس، غیرضروری و ارسال شده با ایمیل یا چت.
  • نباید به ایمیل هایی که از شما خواسته فرمی را پر کنید اطمینان کرد. نباید اطلاعات حساب کاربری خود را در اختیار سایت ها قرار داد. به ایمیل های تبلیغاتی و داخل Spam (پیام های ناخواسته) در حساب کاربریتان بی اعتنا باشید و آنها را پاک کنید.
  • برای پرداخت آنلاین باید از درگاه های مخصوص بانک ها استفاده کنید. برای از فیشینگ بهترین کار چک کردن آدرس وبگاه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار