کد خبر: 664430
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
پروژه ایجاد شهرک پرورش ماهیان زینتی به کندی پیش می رود
معماري قديم منطقه کويري کاشان، داري ويژگي‌هاي اقليمي خاصي بود که گذران زندگي را براي اهل خانه آسان، چشم نواز و پرطراوت مي ساخت. به دليل عدم محدوديت مساحت خانه‌هاي قديمي، حياط اين خانه‌ها ـ که اکثرا گودال باغچه‌اي بود ـ محل مناسبي براي طراحي باغچه‌هاي متعدد و حوض و استخر به عنوان جزو لاينفک خانه بود. کاربري حوض و استخر در اين خانه ها علاوه بر طراوت و زيبايي محيط، منبعي براي ذخيره آب، در مصارف مختلفي چون آبياري درختان، شستشو و... به شمار مي رفت. وجود ماهي قرمز در اين حوض ها، مزيتي هميشگي بود که علاوه بر کمک به زيبايي منظر خانه در خدمت اقتصاد آن نيز بود. با توسعه شهر نشيني جنبه اقتصادي پرورش ماهي بر ديگر جنبه هاي آن غلبه يافت و با توسعه بازار لزوم کلان نگري در اين اقتصاد ـ صنعت ضروري به نظر رسيد. اين روند ادامه داشت و با همت مستمر مردم، اين صنعت در منطقه راوند توسعه يافت و راوند به قطب توليد ماهيان زينتي کشور تبديل شد.
هادی مومنی راوندی

بر اساس گزارشات فائو بيش از 180 کشور در جهان در امر صادرات و واردات ماهيان زينتي با ارزش تجارت جهاني 15 ميليارد دلار فعاليت دارند که عمده صادرکنندگان آن سنگاپور و مالزي است اما سهم ايران از اين بازار بسيار ناچيز است.

 محمود محمد زاده عضو هيات مديره شرکت تعاوني پرورش ماهيان زينتي راوند با اعلام اين مطلب گفت: با تبديل شدن صنعت پرورش ماهيان زينتي به يکي از صنايع بزرگ و سودآور، بستري فراهم شده تا با برنامه ريزي و حمايت از اين صنعت با هدف اشتغال زايي و جلوگيري از خروج ارز از کشور راه براي صادرات و ارزآوري هرچه بيشتر ماهيان زينتي فراهم شود.

به گفته وي، بر اساس آمار به طور متوسط توليد بچه ماهي در ايران سالانه حدود 25 درصد رشد داشته است که خود نشان دهنده افزايش تمايل به پرورش ماهيان زينتي در ايران است.

وي افزود: ميزان توليد ماهي زينتي کشور به بيش از يکصد ميليون قطعه در سال رسيده است که سهم عمده آن متعلق به استان اصفهان است و بيشترين توليد ماهي زينتي استان نيز در منطقه راوند است.

محمد زاده، ماهي توليدي راوند را با کيفيت تر از نمونه خارجي آن برشمرد و افزود: هم اکنون  بخشي از ماهيان زينتي توليد راوند به کشورهاي ديگر صادر مي شود .

اولین در کشور

در منطقه راوند نخستين شرکت تعاوني پرورش ماهيان زينتي کشور پس از پيروزي انقلاب در راوند تاسيس شد که هم اکنون با عضويت 130 نفر به فعاليت خود ادامه مي دهد.

محمد زاده تلاش براي معرفي راوند به عنوان قطب اصلي پرورش ماهيان زينتي در کشور را از جمله برنامه هاي اين تعاوني برشمرد و افزود: در اين راستا پيگير ايجاد رشته هاي مرتبط با توليد و پرورش آبزيان در دانشگاه کاشان هستيم و با همکاري براي برگزاري کلاسهاي آموزشي از طرف شيلات استان و جهاد کشاورزي و برگزاري نخستين جشنواره ماهيان زينتي کشور، در صدد معرفي و بهبود اين جايگاه هستيم.

به گفته وي، مشاوره براي احداث کارگاههاي توليدي، بيمه، ثبت کد شغلي در اداره کار، صدور پروانه بهره برداري و معرفي توليد کنندگان جهت بهره مندي از تسهيلات، از ديگر اقدامات اين تعاوني در راستاي خدمت به اعضا به شمار مي‌رود.

محمد زاده تصریح کرد:  ايجاد شهرک پرورش ماهيان زينتي يکي از مهم ترين پروژه‌هاي در دست اقدام اين تعاوني است که تلاشي براي حفظ و افزايش سهم 75 درصدي منطقه از توليد سالانه انواع ماهيان زينتي در کشور به شمار مي‌رود. اما با آنکه 10 سال از اراده توليدکنندگان ماهيان زينتي راوند براي ايجاد بزرگتررين شهرک پرورش ماهيان زينتي کشور به عنوان يک پروژه ملي مي گذرد، هنوز مسئولان شهرستان اقدام مقتضي براي به بار نشستن اين طرح را انجام نداده و پيگيري اين پروژه ملي از سوي مسئولين امر به کندي پيش مي رود و با وجود آنكه 300 هکتار زمين از اراضي منابع طبيعي و خارج از محدوده شهر براي اين مهم درنظر گرفته شده اما به علت موانع اداري، واگذاري آن تاکنون صورت نگرفته است.

 ايجاد 15هزار فرصت شغلي

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی پرورش ماهیان زینتی راوند با اشاره به ايجاد 15هزار فرصت شغلي مستقيم و غير مستقيم به ازاي توليد هر50 هزار قطعه ماهي زينتي خاطر نشان کرد: در صورت فعال شدن اين شهرک و بهره‌برداري از يکهزار کارگاه توليدي آن برای 5‌هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد شده و زمينه ايجاد 10هزار فرصت شغلي غير مستقيم نيز فراهم ميگردد. وي گفت با بهره‌برداري از اين طرح ملي نه تنها گام بزرگي در توسعه اقتصادي و گردشگري منطقه راوند بعنوان قطب توليد ماهيان زينتي کشور برداشته خواهد شد، بلکه در ارتقاء جايگاه ايران در اين صنعت و در مقياس جهاني آن نيز تاثير بسزايي خواهد داشت.

محمدزاده تصريح کرد: منافع حاصل از اجراي اين طرح ملي از منظر اقتصادي و اشتغال زايي در مقايسه با طرح هاي موجود شهرستان نظير سايپا کاشان و ... به مراتب بيشتر و از نظر زيست محيطي قابل مقايسه نخواهد بود.

اجراي اين طرح نقش قابل توجهي در اشتغال زايي، حفظ محيط زيست، توسعه صنعت گردشگري و درآمد زايي و رونق اقتصادي منطقه خواهد داشت و پر واضح است که سود اين رونق اقتصادي علاوه بر مردم  به خزانه شهرداري و ديگر نهادها نيز سرازير خواهد شد.

وي از حل شدن مشکل تامين آب به عنوان   بزرگترين چالش اين طرح، با دستور ويژه شهردار کاشان خبر داد و از  شهردار، اعضاي شوراي شهر و مدير خدمات شهري شهرداري که علاوه بر حل اين مشکل، در  برپايي نمايشگاه ماهيان زينتي نوروز امسال نيز کمک شاياني نمودند، تشکر و قدرداني کرد. وي در پايان با اشاره به قرار گرفتن شهرستان کاشان در زمره فقيرترين مناطق کشور از نظر منابع آبي، تصريح کردپرت و هدر رفت آب در صنعت توليد ماهيان زينتي  نسبت به صنايع ديگر از کمترين ميزان برخوردار است که اميدواريم با حمايت شهردار و همت رئيس جهاد کشاورزي و بويژه با عنايت فرماندار جديد شهرستان کاشان،  مراحل نهايي ايجاد اين شهرک اجرايي گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر