کد خبر: 659563
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متوسط مصرف بنزین ایران هم بر خلاف سه ماهه نخست سالجاری سیر نزولی به خود گرفت به طوری‌که جهش مصرف این فرآورده نفتی فعلا متوقف شده است.
مهر: بر اساس گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در سه ماهه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین در کشور رشدی حدود ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

از این رو با وجود افزایش قیمت بنزین به بیش از یکهزار تومان پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها متوسط مصرف بنزین نه تنها متوقف نشد بلکه به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز هم افزایش یافت.

با این وجود با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متوسط مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی موقتا فروکش کرد و میانگین مصرف بنزین ایان به حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون لیتر رسیده است.

در این بین مسئولان وزارت نفت نسبت به سونامی مصرف بنزین پس از پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن دور جدید سفرهای تابستانی هشدار داده اند.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به تامین بنزین مردم در ماه مبارک رمضان و همزمان با آغاز سفرهای تابستانی از وقوع جهش جدید مصرف بنزین از اواسط مرداد ماه تا هفته اول مهر ماه سال جاری خبر داده است.

پیش بینی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی نشان می دهد که از اواسط مرداد ماه تا مهر ماه سال جاری متوسط مصرف بنزین کشور بار دیگر با ثبت رکوردهای جدید از مرز ۷۵ میلیون لیتر در روز عبور کند.

سهمیه بنزین سفر منتفی است

به گزارش مهر، دومین سهمیه بنزین تابستانی چهارشنبه هفته آینده اول مرداد ماه در کارت هوشمند سوخت خودروها واریز می شود و با وجود آغاز سفرهای تابستانی دولت برنامه ای برای اختصاص سهمیه ویژه سفر به خودروها ندارد.

علاوه بر این، ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی باقیمانده در کارت های هوشمند سوخت با گذشت حدود سه ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها روندی رو به کاهش داشته است به طوری که ذخایر بنزین ۴۰۰ تومانی کارتها از ۲.۷ میلیارد لیتر در اردیبهشت ماه سال جاری به کمتر از ۱.۳ میلیارد لیتر کاهش یافته است.

در حال حاضر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان در کارت‌های سوخت خودروهای سواری باقیمانده که کماکان معتبر است، همچنین موجودی بنزین ۴۰۰ تومانی باقیمانده در کارت سوخت موتورسیکلت‌ها حدود ۲۰۰ میلیون لیتر اعلام شده است.

از سوی دیگر، پیش بینی می شود با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی مردم مصرف بنزین کشور به ویژه بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی هم جهش یابد.

در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت های هوشمند سوخت تعریف نشده است و دارندگان سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی می‌توانند بنزین مورد نیاز خود را از جایگاه ها تامین کنند.

آغاز دور جدید ابطال کارت بنزین خودروها

از دی ماه سال گذشته تاکنون به منظور مدیریت مصرف بنزین در کشور پالایش، رصد و ابطال سهمیه ویژه بنزین خودروهای عمومی و سهمیه عادی بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها آغاز شده است.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: از ابتداي سهميه بندي بنزين تاكنون كه كارت سوخت صادر شده بود هيچ پالايشي در كارت‌هاي سوخت انجام نگرفته و از این رو از حدود هفت ماه قبل تاکنون طرح پالایش کارت‌های بنزین کلبید خورده است.

حسين هاشمي معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل‌ونقل سوخت كشور هم با اشاره به طرح ابطال ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار كارت سوخت گفته است: با اجرای این طرح حدود ۶۰۰ ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه‌جويي شده است.

این مقام سمئول با اعلام اینکه ابطال کارت بنزین مربوط به به وسايط نقليه فرسوده، فاقد پلاك و هويت و همچنين وسايط نقليه فاقد فعاليت در چرخه حمل و نقل عمومي بوده است، تصریح کرد: با توجه به بررسي‌هاي انجام شده خودروهاي ياد شده به خاطر سن بالا و فرسودگي در حمل و نقل ترددي نداشته و در پاركينگ متوقف بودند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این سهميه ویژه بنزین اتومبيل‌هاي حمل و نقل عمومي نيز که هيچ فعاليتي نداشته‌ اما كارت‌هايشان در جايگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت در ليست ابطال قرار گرفتند.

گزارش ستاد سوخت از ابطال سهمیه های ویژه بنزین

گزارش تکمیلی ستاد سوخت نشان می دهد: با اجرای این طرح تاکنون ۱۰۰ هزار كارت سوخت مربوط به موسسات اتومبيل كرايه در آژانس‌ها نيز از سهميه ۳۰۰ ليتري به ۶۰ ليتر تقليل و به سهميه خودروي شخصي تبديل شده است.

همچنين ۱۰۰ هزار خودروي مربوط به موسسات اتومبيل كرايه و تاكسي تلفني نيز تغيير كلاس پيدا كردند این در حالی است که در آموزشگاه‌هاي رانندگي نيز سهميه ۲۶ هزار خودرو به خودروي شخص تبديل شد، زيرا اين اتومبيل‌ها خدماتي در حمل و نقل عمومي و يا جابه جايي مسافر ارائه نمي‌كردند، بنابراين نبايد مشمول دريافت يارانه مي‌شدند.

در گزارش ستاد سوخت تاکید شده است: اقدامات ديگري از جمله اصلاح امور نيز در دست انجام است كه در چارچوب مصوبات قانوني بوده و هيچ تبعات اجتماعي نداشته است، ضمن اينكه این موضوع تاثير بسزايي در مصرف بنزين داشته و به زودي گزارش آن هم به عموم مردم ارائه مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار