کد خبر: 649495
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
گفت‌و‌گوي «جوان» با تازه مسلمان هلندي
«نيكي هارمان» زني اهل هلند است كه درخانواده‌اي روستايي متولد شد و هفت سال بيشتر نداشت كه پدر و مادرش از هم جدا شدند و او با مادرش زندگي مي‌كرد. به گفته خودش خانواده او به هيچ دين وآييني گرايش نداشتند
اسماء معتمدي
«نيكي هارمان» زني اهل هلند است كه درخانواده‌اي روستايي متولد شد و هفت سال بيشتر نداشت كه پدر و مادرش از هم جدا شدند و او با مادرش زندگي مي‌كرد. به گفته خودش خانواده او به هيچ دين وآييني گرايش نداشتند. وقتي كمي بزرگ‌تر شد به دليل كنجكاوي نسبت به اسلام و به‌خصوص تشيع تصميم گرفت تا درباره اين مذهب مطالعه و تحقيق كند همين باعث شد تا براي زندگي خود مسيري جداگانه انتخاب كند و خدا كمك كرد تا از طريق دوستانش با اسلام آشنا شود.
بعد از تشرف به اسلام نام خود را فاطمه گذاشت تا در مسير زندگي از ايشان مدد بگيرد. او حالا با مردي ايراني ازدواج كرده و يك پسر دارد. فاطمه مدتي است به ايران آمده و اصلاً فارسي نمي‌داند. با همكاري انجمن شهيد ادواردو آنيلي (سايت رهيافتگان) فرصتي دست داد تا با اين بانوي شيعه هلندي گپ‌وگفتي داشته باشيم.

شما به هيچ ديني گرايش نداشتيد چه شد كه مسلمان شديد؟
گرايش به اسلام از سنين كم درمن وجود داشت. هميشه به دنبال درك حقيقت بودم. درست است در يك خانواده بدون مذهب ولاييك بزرگ شدم اما به مدرسه مسيحي‌ها مي‌رفتم و درس مي‌خواندم چيزي كه به نظر منطقي نمي‌آمد ولي همين باعث شد تا كم‌كم سؤالات زيادي در ذهنم ايجاد شود بنابراين به دنبال پيدا كردن حقيقت بودم. راجع به اسلام خيلي بد مي‌گفتند و همين كنجكاوي من را درباره اسلام و مسلمانان زياد كرده بود كه چرا اين مذهب ترسناك و خطرناك است، در اين زمان 9 سال داشتم. در هلند بيشتر مسلمانان سني مذهب هستند براي همين اول با آنها از طريق خواندن قرآن آشنا شدم.

چطور به تشيع گرايش پيدا كرديد؟
وقتي مسلمان شدم چيزهاي بدي در مورد شيعيان مي‌شنيدم همين باعث شد تا درباره شيعيان كه گروهي مسلمان هستند كنجكاو شوم و براي درك اين موضوع بيشتر مطالعه كنم بنابراين ابتدا در مورد ائمه اطهار شروع به خواندن كردم. يك‌بار خواب عجيبي ديدم، احساس كردم خداوند مي‌خواهد از طريق اين خواب من را به راه راست هدايت كند به‌همين خاطر به دنبال يادگيري بيشتر شدم و چون تشيع را مذهبي كامل ديدم تصميم گرفتم شيعه شوم. بعد از آن خواب كه درباره امام زمان (عج) بود چيزي درباره ايشان به جز نام‌شان نمي‌دانستم بنابراين فضايي ايجاد شد تا درباره ايشان مطالعه و تحقيق كنم. همين تصميم من را براي شيعه شدن قاطعانه‌تر كرد، البته آن زمان اطلاعاتم درباره امام زمان (عج) كم بود و چون مي‌خواستم بيشتر بدانم به ايران آمدم تا درباره خداشناسي و دين اسلام آگاهي‌ و اطلاعاتم را بيشتر كنم خدا هم كمك كرد تا اطلاعاتي درباره اسلام به دست بياورم.

ارتباط فعلي شما با پدر و مادر و خانواده‌تان چگونه است؟
خانواده من مسلمان شدنم را خيلي راحت و خوب پذيرفته‌اند اما به دليل فاصله زيادي كه با آنها دارم كمتر مي‌توانم آنها را ببينم يا با ايشان صحبت كنم.

وضعيت تشيع در هلند چگونه است؟
در چند ساله اخير شيعيان برنامه‌ها و نشست‌هاي خوبي در هلند داشته‌اند به‌خصوص در مورد امام حسين (ع) شناخت و آگاهي خوبي وجود دارد اما با اين حال گروه‌هاي بزرگ و فعال سلفي‌ مانع حضور و بروز شيعيان هستند و مدام آنها را تهديد مي‌كنند براي همين شيعيان بايد خيلي مراقب باشند تا از سوي اين فرقه آسيب نبينند.

فرقه وهابيت در هلند هم فعاليت دارد؟
بسيار زياد. متأسفانه در غرب محدوديت‌هاي زيادي براي شيعيان وجود دارد اما فرقه وهابيت كه يك گروه گمراه و در اشتباه است آزاد و بدون محدوديت فعاليت دارد. سلفي‌ها درهلند و بلژيك خيلي كارمي‌كنند آنها مساجد زيادي ساخته‌اند و جلسات متعددي براي جذب مردم بلژيك و هلند به وهابي‌گري برگزار مي‌كنند. البته پليس آنها را به دقت زيرنظر دارد حتي برخي از آنها دستگير شده‌اند اما زود آزاد مي‌شوند و فعاليت دارند درحالي‌كه اين شرايط و آزادي كار براي شيعيان خيلي كم است.

وضعيت تبليغات وهابيون در هلند چگونه است؟
آنها عمدتاً از طريق فضاي مجازي و راه‌اندازي سايت عليه شيعه كار مي‌كنند و البته دروغ‌هاي زيادي هم ضد شيعيان ساخته و ترويج كرده‌اند به‌صورتي كه حتي كاري كرده‌اند كه اهل سنت هم مقابل ما شيعيان ايستاده‌اند و با ما مخالفت مي‌كنند. آنها همچنين اين روزها تمركز زيادي بر اوضاع سوريه دارند و براي جذب نيرو كار مي‌كنند.

به عنوان يك زن جوان كه سال‌ها بدون حجاب بوديد و حالا پوشيده هستيد از اينكه محجبه شده‌ايد و خودتان را محدود كرده‌ايد ناراحت نيستيد؟
اولين بار داشتن حجاب و پوشش برايم كمي سخت بود. مردم در كوچه و خيابان به من مي‌گفتند حجاب چيز بدي است و من را منع مي‌كردند اما خدا را شكر وقتي مسلمان شدم با صحبت كردن آنها را متقاعد كردم كه حجاب محدوديت برايم نمي‌آورد، بلكه باعث مي‌شود تا در خيابان از آسيب و آزار در امان بوده و به بركت همين حجاب امنيت داشته باشم البته خيلي از مردم در هلند از حجاب مي‌ترسند و آن را قبول ندارند.

تا به حال با شما هم برخورد بدي داشته‌اند؟
بله چند‌بار عده‌اي بي‌ادبانه رفتار كردند، اما بعد از صحبت با آنها به طور كامل رفتار خود را نسبت به من تغيير داده‌اند.

حرف شما به دختران جواني كه حجاب را رعايت نمي‌كنند، چيست؟
مردم دوست دارند قبل از اينكه از خانه بيرون بيايند، خودشان را در آينه ببينند. ولي وقتي پوشيده و با حجاب بيرون مي‌آييم احساس مي‌كنيم خدا هم از ظاهر ما خشنود است. افتخار شيعيان به همين است كه از قيد اين امور دنيايي آزاد شده و در حفاظت و امنيت خدا قرار دارند براي همين هم خدا گناهان ما را مي‌بخشد. خداوند براي هدايت و راهنمايي ما، اهل بيت و ائمه اطهار (ع) را به همراه حضرت فاطمه‌الزهرا (س) قرار داده است كه باعث فخر و افتخار ما هستند.
زيباترين چيزي كه در اسلام ديديد چه بود؟
اهل بيت (ع) نمونه كاملي از انسان‌ها هستند كه مي‌توانيم از آنها چيزهاي زيادي ياد بگيريم.
تاكنون كسي هم از طريق شما با اسلام آشنا شده است؟
الحمدلله بهترين دوست من كه تا مدت‌ها سني بود، ‌شيعه شد.
به عنوان يك زن جوان مسلمان توصيه شما به افرادي كه مي‌خواهند اسلام را بشناسند، چيست؟
از خدا كمك بخواهند تا آنها راهنمايي كند و حقيقت را به آنها نشان دهد.
بهترين خاطره‌اي كه از مسلماني خود داريد چيست؟
زماني كه من راجع به شيعه شروع به يادگيري ومطالعه كردم، درمورد آنچه باورم بود احساس ناراحتي مي‌كردم و مردد بودم. از خدا خواستم تا راهنمايي‌‌ام كند و خودش حقيقت را به من نشان بدهد تا اينكه يك شب خوابي در مورد ظهور امام زمان (عج) ديدم كه خيلي من را متحول كرد هرچند چيزي جز نام ايشان برايم قابل درك نبود اما خيلي آشفته شدم. با كمك خدا آن شب فهميدم كه بايد از كجا و چطور شروع كنم و راه برايم روشن شد .

مطمئناً شما به مطالعه زندگي تازه مسلمانان علاقه داريد؟ زندگي كدام يك براي شما جذاب‌تر است؟
همه دختراني كه من با آنها ملاقات داشتم و سني بودند دين خود را به‌خاطر شوهران سني مذهب‌شان تغيير داده بودند، بنابراين صادقانه بگويم اين تغيير رويه زندگي برايم جالب است.
خاطره‌اي كه از بعد از تشرف به اسلام در ذهن شما ماندگار شده است داريد؟
خوابي بود كه در مورد امام زمان (عج) ديدم. در خواب خداوند اين شانس و توفيق را به من داد تا با چشم خودم حقيقت را ببينم و درك كنم.

با همسر ايراني‌تان چگونه ارتباط برقرار مي‌كنيد؟
ما انگليسي با هم صحبت مي‌كنيم چون من فارسي نمي‌دانم ولي همسرم برايم درباره فرهنگ توضيح داده و اينكه از اين طريق مي‌توانيم همديگر را بهتر درك كنيم و خيلي بهتر ارتباط برقرار مي‌كنيم مانند خانواده‌هاي ديگر هستيم.

ايران را چگونه كشوري توصيف مي‌كنيد؟
ايران كشوري باسابقه‌اي طولاني و هنرهاي زيباست كه اقوام مختلف دركنار هم زندگي خوبي دارند.

 شما از يك سبك زندگي ارو‌پايي و مسيحي به يك سبك زندگي اسلامي- ايراني پا گذاشتيد تفاوت‌ها و شباهت‌هاي اين دو فرهنگ را چگونه ديديد؟
بله تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد، اما آنچه مرا بيشتر تحت تأثير قرارداده و باعث شده كه من عاشق زندگي در اينجا باشم مهرباني و خونگرمي مردم ايران است.  مردم ايران هميشه آماده كمك به ديگران هستند و ازحال هم غافل نمي‌شوند. در خانواده به بزرگترها احترام مي‌گذارند و روابط خوبي با همديگر دارند چيزي كه در فرهنگ و سبك زندگي اروپايي ديده نمي‌شود و همه به دنبال منافع شخصي خودشان هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار