کد خبر: 646921
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
با خروج از دستوركار مجلس
طرح انتقال پايتخت به دليل در نظر نگرفتن بار مالي از دستور كار مجلس خارج و با تغيير نام به طرح «‌بررسي ساماندهي و تمركززدايي از تهران و چگونگي انتقال پايتخت سياسي و اداري» به كميسيون‌هاي مجلس ارجاع شد.
نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام
طرح انتقال پايتخت به دليل در نظر نگرفتن بار مالي از دستور كار مجلس خارج و با تغيير نام به طرح «‌بررسي ساماندهي و تمركززدايي از تهران و چگونگي انتقال پايتخت سياسي و اداري» به كميسيون‌هاي مجلس ارجاع شد. حالا بايد منتظر معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ماند تا موضوع را در كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با نمايندگان بررسي كند.
خيلي وقت است تهران زير بار مسئوليت پايتخت بودن فرسوده شده و اعلام بازنشستگي كرده است؛ با اين حال ظرف بيش از بيست سال گذشته نه تنها با بازنشستگي‌اش موافقت نشده، بلكه با افزايش نرخ مهاجرت و تحميل بار جمعيتي اضافي و تمركز مراكز حساس و حياتي بر حجم مسئوليت‌ها و وظايفش افزوده‌ايم. از طرفي با وجودي كه در طول اين سال‌ها در عمل هيچ اتفاقي براي نجات تهران نيفتاده، اما كميسيون‌ها و كارگروه‌ها و جلسات متعددي براي آن تشكيل شد. آخرين اين جلسات صبح روز گذشته در صحن علني مجلس برگزار شد.
   پاسكاري مجلس و دولت/ توپ در زمين دولت
در اين جلسه مستأجران خانه ملت، طرح انتقال پايتخت را مورد بحث و بررسي قرار دادند. در جريان بررسي اين طرح محمدمهدي مفتح، نماينده تويسركان در اخطاري استناد به اصل 75 قانون اساسي اظهار داشت: طرح انتقال پايتخت داراي بار مالي است و ما نمي‌توانيم به اين شيوه قانون‌گذاري كنيم. وي افزود: مشكل بار مالي اين طرح بايد در كميسيون امور شوراها در جريان بررسي جزئيات آن برطرف مي‌شد اما اين اتفاق نيفتاده است. ميرمحمدي و احمد توكلي، نمايندگان گلپايگان و تهران نيز در اخطارهاي مشابهي، مشكل بار مالي اين طرح را متذكر شدند و در ادامه علي لاريجاني، رئيس مجلس اخطار را وارد دانست.
سپس نمايندگان با 129 رأي موافق از 225 نماينده حاضر در جلسه، اخطار را وارد دانستند و رئيس مجلس پس از رأي مثبت نمايندگان گفت: شور اول اين طرح ملاك ما نيست چراكه ممكن بود مشكل بار مالي طرح انتقال پايتخت برطرف شود ولي اين اتفاق نيفتاده است، بنابراين طرح انتقال پايتخت را مجدداً به كميسيون امور شوراها ارجاع مي‌دهيم تا مشكل بار مالي آن برطرف شود. وي افزود: دولت هم با طرح انتقال پايتخت مخالف نيست و بهتر است معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با حضور در مجلس، نظر دولت را در اين زمينه اعلام كند و اگر دولت مخالفتي با طرح انتقال پايتخت ندارد، آن را كتباً به هيئت رئيسه خبر دهد.
   هزينه ساماندهي يك دهم انتقال
علاوه بر اين محمد جواد كوليوند، نايب رئيس كميسيون شوراهاي مجلس در واكنش به ذكر نام چند شهر به عنوان گزينه مقصد انتقال پايتخت گفت: هيچ تصميمي براي انتقال پايتخت از تهران گرفته نشده، متأسفانه بازي‌هاي سياسي در طرح ساماندهي شهر تهران يا انتقال پايتخت سياسي اداري پر رنگ شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه تاكنون مطالعات مختلفي در رابطه با انتقال پايتخت انجام شده است كه نتيجه هيچ كدام انتقال پايتخت نبوده است، گفت: برخي وزارتخانه‌ها مانند وزارت مسكن يا وزارت كشور از نگاه خود به اين مسئله پرداخته‌اند؛ به طور مثال وزارت كشور از بعد سياسي و امنيتي. مطالعات جزيره‌اي پاسخگوي اين طرح نبود و اين شورا مي‌تواند پازل‌هاي پراكنده را كنار هم بگذارد و به كار اين شورا سرعت دهد. اين طرح در شوراي شهر پايتخت نيز نتوانست نظر اكثريت را به خود جلب كند. محسن پيرهادي، عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: برخي كارشناسان معتقدند با يك دهم هزينه‌اي كه براي انتقال پايتخت صرف مي‌شود مي‌توان مشكلات تهران را ساماندهي كرد.
وي با اشاره به بررسي طرح ساماندهي يا انتقال پايتخت در مجلس گفت: در اين طرح بايد از نظر اعضاي شوراي شهر تهران بيشتر استفاده شود و نمي‌توان با نگاه شعاري و سياسي به اين موضوع پرداخت.
   طرح همه چيز به غير از انتقال!
پيرهادي ادامه داد: موضوع ساماندهي شهر تهران يا انتقال پايتخت اداري و سياسي يك بحث علمي است و بايد در فضاي علمي و كارشناسي نيز به آن پرداخت. اينكه هر مسئولي بخواهد بدون پشتيباني علمي در اين خصوص اظهارنظر كند، صحيح نيست. اين طرح بايد در كميسيون‌هاي تخصصي بررسي و بر اساس نظرات كارشناسي اعلام موضع شود. سرانجام هم نتيجه اين جلسه به تغيير نام طرح انجاميد. به طوري كه زين پس به جاي طرح انتقال پايتخت از «طرح بررسي ساماندهي و تمركززدايي از تهران و چگونگي انتقال پايتخت سياسي و اداري» استفاده مي‌شود.
هرچند به نظر مي‌رسد تغيير نام طرح هم باعث نشود كه عزم ملي بر حل مشكلات تهران قرار بگيرد. مهدي چمران عضو شوراي شهر تهران و رئيس سابق اين شورا يكي از افرادي است كه حال تهران را در وضع اضطرار گزارش مي‌كند و رسيدگي به آن را ضروري مي‌داند اما در واكنش به سؤال «جوان» در خصوص لزوم شدت گرفتن زيرساخت‌هاي جلوگيري از مهاجرت، بيش از پنج سال است كه همچنان زيرساخت‌هاي آن را فراهم نمي‌داند. تهران براي بسياري هنوز سفره پهني است پر از تنعم كه هيچ چيز حتي كمبود امكانات زندگي براي ساكنان آن از جمله آب و هواي مناسب، رشد عمودي بدون رعايت حريم‌ها و ترافيك سرسام آور برايشان مهم نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
0
1
فشارهای زیست محیطی مردم را به کوچ اجباری از تهران خواهد کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار