کد خبر: 645005
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
پيشروي‌هاي ارتش، درگيري‌هاي شديد بين معارضان سوري
همزمان با تسلط كامل ارتش سوريه بر شهر مركزي حمص در پي آتش بس با گروه‌هاي مخالف، آزادسازي يك شهر استراتژيك در حومه دمشق و درگيري‌هاي شديد بين‌گروه‌هاي تكفيري در شرق اين كشور، منابع رسانه‌اي گزارش دادند، امريكا به ايران و روسيه پيشنهاد داده بشار اسد در قدرت بماند اما انتخابات برگزار نشود، ‌پيشنهادي كه با مخالفت مسكو و تهران مواجه شده است.
محمد بابايي نساز

همزمان با تسلط كامل ارتش سوريه بر شهر مركزي حمص در پي آتش بس با گروه‌هاي مخالف، آزادسازي يك شهر استراتژيك در حومه دمشق و درگيري‌هاي شديد بين‌گروه‌هاي تكفيري در شرق اين كشور، منابع رسانه‌اي گزارش دادند، امريكا به ايران و روسيه پيشنهاد داده بشار اسد در قدرت بماند اما انتخابات برگزار نشود، ‌پيشنهادي كه با مخالفت مسكو و تهران مواجه شده است.

سرانجام چند روز پس از مذاكرات فشرده دولت با گروه‌هاي شورشي در شهر حمص، طرفين براي ايجاد آتش بس و خروج شورشيان از اين شهر به توافق رسيدند. طلال بارزي استاندار حمص به خبرگزاري فرانسه گفت كه توافق بين دولت سوريه با شورشيان براي خروج شبه‌نظاميان از حمص در 48 ساعت آينده اجرا خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها گروه‌هاي مسلح تروريستي با نظارت سازمان ملل متحد از اين شهر خارج خواهند شد. در طول چند ماه اخير نيروهاي دولتي موفق شده‌اند اكثر مناطق غربي سوريه از جمله منطقه قلمون را به كنترل خود در آورند، از معدود مناطقي كه هنوز در كنترل شورشيان قرار دارد منطقه شهر قديم حمص است. ارتش سوريه به مدت دو سال اين منطقه را تحت محاصره قرار داده بود.
 
با خروج شورشيان از اين منطقه اكثر مناطق غربي سوريه به كنترل دولت سوريه در مي‌آيد. در همين حال برخي منابع خبري به نقل از منابع مخالفان مدعي شدند، از موارد مورد توافق در آتش بس بين شورشيان و مخالفان در حمص آزادي تعدادي ايراني و نيروهاي حزب الله است. خبرگزاري فرانسه گزارش داد شبه نظاميان مخالف گفته‌اند، اين توافق شامل آزادي70 لبناني و ايراني كه توسط يك گروه موسوم به «اتحاد جبهه اسلامي» در شهر شمالي حلب اسير شده‌اند است و همچنين قرار شده كمك‌هاي بشردوستانه به دو روستاي شيعه نشين ارسال شود. اين دو روستا بيش از دو سال است كه تحت محاصره گروه‌هاي مخالف قرار دارد و ساكنين آن در شرايط بسيار سختي زندگي مي‌كنند. تسلط دولت سوريه بر غرب در حالي است كه واحد ارتش سوريه در ادامه عمليات پاكسازي و امن‌سازي حومه پايتخت، شهر مهم المليحه را نيز به كنترل خود در آرود. شبكه خبري الميادين دوشنبه گزارش داد، نيروهاي دولتي بر شهر المليحه واقع در حومه دمشق مسلط شدند. آزادسازي شهرك المليحه تأثير زيادي بر درگيري‌هاي غوطه شرقي دمشق خواهد داشت. شهرك المليحه در مسير اصلي جاده منتهي به فرودگاه بين‌المللي دمشق در غوطه شرقي قرار دارد و از مهمترين مخفيگاه‌هاي تروريست‌ها به‌حساب مي‌آيد.

درگيري‌هاي درون‌گروهي مخالفان

در حالي كه ارتش سوريه به پيشروي‌هاي خود در مناطق مختلف ادامه مي‌دهد، گزارش‌ها حاكي از درگيري مرگبار بين گروه‌هاي مخالف است. بي‌بي‌سي گزارش داد، درگيري‌هاي شديد بين گروه‌هاي تكفيري در شرق سوريه، بيش از ۶۰ كشته برجاي گذاشته و هزاران نفر را آواره كرده. يك گروه وابسته به مخالفان موسوم به «ديده بان حقوق بشر سوريه» روز يك‌شنبه اعلام كرد كه درگيري‌هاي چهار روز گذشته دو گروه دولت اسلامي عراق و شام و گروه جبهه نصرت حداقل ۶۲ كشته برجاي گذاشته است. به گزارش بي‌بي‌سي اين دو گروه مدت هاست كه در نواحي شمالي به ويژه در نزديكي مرز سوريه و تركيه با هم درگير بوده‌اند ولي اخيراً نبرد آنها به مناطق نفت‌خيز شرق كشور سرايت كرده است. در همين حال العربيه گزارش داد، موقعيت حساس ديرالزور موجب شده است كه اختلافات اين دو گروهك با يكديگر مورد توجه بيشتر قرار گيرد. كساني كه اين منطقه را تحت كنترل دارند تقريبا مرزهاي سوريه با عراق را نيز كنترل مي‌كنند كه محل تردد اعضاي القاعده ميان سوريه و عراق است. ديرالزور داراي چاه‌هاي نفت و ميادين گاز است و افزون بر اين معادن اصلي نمك سوريه در اين منطقه است. اين موضوع موجب شده است كه عمده‌ترين درگيري‌ها در جاده‌هاي منتهي به چاه‌هاي نفت و گاز صورت گيرد.

پيشنهاد امريكا؛ ادامه رياست جمهوري اسد بدون برگزاري انتخابات

يك روزنامه لبناني گزارش داد، ايران و روسيه پيشنهاد امريكا مبني بر ماندن اسد در قدرت بدون برگزاري انتخابات را رد كرده‌اند. بنابر گزارش روزنامه الاخبار، ‌يك مسئول امريكايي به همتايان اروپايي خود گفته است «وقتي براي نشست ژنو2 خود را آماده مي‌كرديم، به روس‌ها و ايراني‌ها پيشنهاد داديم كه بشار اسد در منصب خود بماند اما بدون اجراي انتخابات. پاسخ مسكو و تهران اين بود كه اسد مانند هر شهروند ديگر سوري حق دارد نامزد انتخابات بشود و بهتر است تصميم‌گيري در اين خصوص كه چه كسي را مي‌خواهند به مردم سوريه واگذار شود».

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پاکدل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
0
1
این یک فریبکاری احمقانه است برای زمان خریدن و تدارک آشوبی بزرگتر !! وقتی همه ملت سوریه می خواهند به بشار اسد رای دهند چرا انتخابات برگزار نشود ؟ آیا انتخاب مجدد اسد دلاور حق مردم سوریه پس از شکست تروریست ها نیست ؟؟!! غرب نمی خواهد مقاومت ضد صهیونیستی مشروعیت رای دموکراسی داشته باشد که قوی تر از قبل در عرصه ظاهر شود ! غرب و صهیونیسم از همه پرسی تایید کننده مقاومت ضد اسرائیلی هراس دارند و ....! هرگز ایران نباید در این دام بیافتد و ظریف حق ندارد درباره سوریه اما در پوشش لبنان با عربستان جنایتکار گفتگو نماید ! زیرا پرونده سوریه تنها در صلاحیت مقام معظم رهبری و سپاه قدس و حزب الله و تیپ العباس (ع) و..... دلاورانی است که تروریست ها را سرکوب کرده اند نه دیپلمات های غربزده و واداده و مرعوب ! ، باید انتخابات سوریه سر زمان مقرر برگزار شود تا چشم حامیان تروریست ها کور شود !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار