کد خبر: 643833
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
نخست وزیر لبنان ورود این کشور به مرحله « خلاء سیاسی» و واگذاری همه زمام امور کشور به دولت را همچون یک « جام زهر » توصیف و تاکید کرد که این جام را سر نمی کشد.
 « تمام سلام» روز سه شنبه و در دیدار با هیات اداری باشگاه روزنامه نگاران تاکید کرد که به دلیل اهمیت جایگاه ریاست جمهوری، ضرورت دارد که رییس جمهوری جدید در مهلت قانونی انتخاب شود.

وی افزود : امیدواریم فضای مثبتی که به تشکیل دولت ائتلافی لبنان منجر شد در انتخابات ریاست جمهوری نیز شکل بگیرد.

دولت جدید لبنان به ریاست تمام سلام بعداز یک دوره یازده ماهه کشمکش های سیاسی سرانجام با توافق گروه های سیاسی تشکیل شد.

نخست وزیر لبنان فضای جدید و ثبات امنیتی در دو سه هفته گذشته را ناشی از برنامه ها و اقداماتی دانست که دولت جدید اتخاذ و اجرا کرده است.

تمام سلام گفت که قصد دارد به منظور زمینه سازی کمک به لبنان و تشویق گردشگران عرب برای سفر به لبنان به چند کشور عربی سفر کند.

نخستین جلسه پارلمان لبنان هفته گذشته با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید قرار است فردا چهارشنبه تشکیل شود.

بر اساس اعلام «نبیه بری» رییس مجلس لبنان، این جلسه با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در این جلسه هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

نمایندگان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.

چنانچه تا این زمان موفق به انتخاب رییس جمهوری نشوند دو راه پیش روی لبنان قرار می گیرد، یا تمدید دوره ریاست جمهوری کنونی و یا ورود لبنان به مرحله خطرناک سیاسی که در این مرحله همه امور کشور برعهده دولت قرار می گیرد.

ناظران معتقدند که تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی به دلیل مخالفت های گسترده گروه 8 مارس و 14 مارس و همچنین « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان تقریبا محال به نظر می رسد.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار