کد خبر: 642718
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
راه براي ميشل‌عون باز شد
نمايندگان پارلمان لبنان روز چهارشنبه گردهم آمدند تا سيزدهمين رئيس‌جمهور كشورشان را در يكي از حساس‌ترين مراحل تاريخي اين كشور انتخاب كنند اما همانطور كه همگان انتظار داشتتند اين نشست در انتخاب رئيس‌جمهور ناكام ماند كه بدون شك بزرگترين بازنده آن يكي از دشمنان اصلي و قديمي حزب‌الله بود.
محمد بابايي نساز
نمايندگان پارلمان لبنان روز چهارشنبه گردهم آمدند تا سيزدهمين رئيس‌جمهور كشورشان را در يكي از حساس‌ترين مراحل تاريخي اين كشور انتخاب كنند اما همانطور كه همگان انتظار داشتتند اين نشست در انتخاب رئيس‌جمهور ناكام ماند كه بدون شك بزرگترين بازنده آن يكي از دشمنان اصلي و قديمي حزب‌الله بود.
پارلمان لبنان ظهر روز گذشته به رياست نبيه بري با حضور 124 نماينده از مجموع 128 نماينده، براي انتخاب رئيس‌جمهور تشكيل جلسه داد. مهمترين نامزد اين دور از انتخابات سعمير جعجع، رئيس حزب نيروهاي لبناني بود كه در نهايت نتوانست حد نصاب لازم براي كسب مقام رياست جمهوري لبنان را به دست بياورد. سمير جعجع از رهبران سياسي لبنان است كه در زمان جنگ‌هاي داخلي در اين كشور فرماندهي نيروهاي فالانژيست را در اختيار داشت و در كشتار خونين صبرا و شتيلا با همكاري آريل شارون صدها زن و كودك را به قتل رساند و در ماجراي ربايش چهار ديپلمات ايراني در لبنان نيز با نيروهاي اسرائيلي همكاري فعالي داشت. وي همچنين به صورت ضمني اعلام كرده بود در صورت انتخاب به عنوان رئيس‌جمهور براي خلع سلاح حزب الله تلاش خواهد كرد. علاوه بر سمعير جعجع، هنري الحلوه با حمايت وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست ترقي خواه، نامزد انتخاب رياست جمهوري لبنان شده بود.  از مجموع 124 جعجع 48 رأي و هنري الحلو نامزد 16 رأي به دست آوردند و 52 رأي نيز سفيد بود. بدين ترتيب در دور اول انتخاب رئيس‌جمهور لبنان هيچكدام از نامزدها نتوانستند دو سوم آرا را به دست بياورند و بنابر اعلام نبيه بري دور بعدي انتخابات به روز چهار شنبه هفته بعد موكول شد. قانون اساسي لبنان تأكيد مي‌كند كه رئيس‌جمهور با رأي اكثريت دو سوم نمايندگان مجلس در دور اول انتخاب مي‌شود و دوره‌هاي بعدي رأي‌گيري به بيش از اكثريت مطلق يعني 65 رأي نياز ندارد.
نتيجه انتخاب رئيس‌جمهور لبنان با توجه به مواضع احزاب و جريان‌هاي سياسي اين كشور كاملاً قابل پيش بيني بود. چراكه پيش از شروع رأي‌گيري جريان 8 مارس به رهبري حزب الله ضمن هشدار نسبت به انتخاب شخصيتي كه سابقه منفي در كارنامه خود دارد، اعلام كرده بود كه آراي خود را به صورت سفيد به صندوق رأي خواهد انداخت و فراكسيون جنبلاط كه نوعي نقش تعيين كننده در انتخاب رئيس‌جمهوري لبنان دارد، با اعلام نامزدي هنري الحلو آراي خود را مشخص كرده بود، جريان 14 مارس به رهبري سعد حريري نيز يك روز قبل از شروع انتخابات اعلام كرد كه از نامزدي جعجع حمايت خواهد كرد. در همين خصوص الاخبار گزارش داد؛ نه سمير جعجع و نه هنري حلو هيچ يك در جلسه امروز انتخاب نخواهند شد و برگه‌هاي سفيد حرف اول را خواهد زد و در جلسات بعدي حد نصاب لازم وجود نخواهد داشت
باتوجه به تحولات منطقه‌اي به ويژه بحران سوريه انتخابات لبنان از اهميت زيادي برخوردار است و نتيجه آن مي‌تواند تاثير مهمي براي جنبش مقاومت اسلامي لبنان داشته باشد، به همين دليل بعضي از كشورهاي منطقه‌اي سعي كرده بودند تا با حمايت از سمير جعجع كه دشمني علني و ديرينه با حزب الله دارد، تا بخشي از ناكامي‌هاي خود در سوريه را جبران كنند. در همين زمينه روزنامه الراي كويت گزارش داد؛ هدف عربستان از پيشنهاد كمك سه ميلياد دلاري به دولت لبنان تلاش براي سر كار آوردن رئيس‌جمهور قدرتمندي بود كه بتواند با به صورت جدي در مقابل حزب‌الله بايستد.
يكي ديگر از نكات جالب انتخابات روز گذشته رئيس جمهوري لبنان اين بود كه دو رأي به نام‌هاي رشيد كرامي و طارق داني شمعون انداخته شده‌ است. هر دو اين افراد ترور شده‌اند. رشيد كرامي نخست وزير اسبق لبنان در ژوئيه 1987 ترور و داني شمعون سياستمدار سابق لبناني نيز 22 اكتبر 90 ترور شد. سمير جعجع متهم به دست داشتن در اين ترورها است و اين دو رأي نيز براي اشاره به اين موضوع به صندوق انداخته شده بودند.  بدين ترتيب با عدم انتخاب رئيس‌جمهور لبنان اين انتخاب به دور دوم كشيده شد و انتظار مي‌رود ميشل عون رهبر جريان آزاد ملي لبنان و يكي از متحدان كليدي حزب‌الله در اين دور نامزدي خود را اعلام كند. تحليلگران مسائل لبنان با توجه به نتايج دور اول، احتمال پيروزي وي را زياد مي‌دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار