کد خبر: 637067
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱
تاكيد «قدرت‌هاي خارجي» براي آزادسازي شبكه‌هاي اجتماعي
اردوغان در تازه ترين مواضع خود تاكيد كرده است كه «اجازه نخواهم داد که ملت ما قربانی فیس‌بوک و یوتیوب شود» اردوغان گفته است كه قدرت هاي خارجي از اين شبكه ها استفاده مي كنند تا به كشور ما آسيب بزنند.

جوان آنلاين: رجب طيب اردوغان،‌ نخست وزير تركيه در تازه ترين مواضع خود اعلام كرده است كه «از آنجايي كه شبكه هاي اجتماعي تهديدي براي امنيت ملي محسوب مي شوند، بنابراين دولت مي تواند فيس بوك و توئيتر را مسدود كند» اين گفته اردوغان با واكنش ها و تحليل هاي مختلفي مواجه شده است و البته اين پرسش كه چرا وي در چنين زماني چنين موضع اي گرفته است؟

مسئله اصلي به نوع كاربرد فيس بوك و شبكه هاي اجتماعي بازمي گردد. بر اساس قانون داخلي آمريكا كه پس از پديده 11 سپتامبر رخ داد،‌ مديريت شبكه هاي اجتماعي مجبور هستند كه براي تضمين امنيت ملي آمريكا نسبت به جلوگيري آنچه كه تهديد امنيت ملي اعلام شده،‌ اطلاعات لازم را در اختيار مراكز اطلاعاتي آمريكا قرار دهند.

ناگفته پيدا است كه شبكه هاي اجتماعي همچون فيس بوك و توئيتر با جمع آوري اطلاعات و تحليل روانشناختي از كاربران لايه هاي مختلف اجتماعي هر كشوري را شناسايي كرده و در مواقع لازم از آنها بهره برداري مي كند. با توجه به اينكه تمركز مديريت اينترنت در سطح كلان در اختيار آمريكا و در ايالت كاليفرنيا است، تحليلگران اطلاعاتي و همچنين روانشناسان اجتماعي به راحتي با در اختيار گرفتن اطلاعات مورد نياز قادر هستند كه «لايه هاي آشوب ساز» هر كشوري را شناسايي كرده و در مواقع لزوم ازآنها استفاده كنند. آمريكا در تازه ترين اقدام خود در اين زمينه اوكراين را مورد هدف قرار داده و طي چند ماه خيابان هاي اين كشور را دچار آشوب كرد.

اين همان مسئله اي است كه بسياري از دولت ها را حتي در ميان كشورهاي غربي و اروپايي حساس كرده و آنها نيز خواهان محدوديت فعاليت ها در حوزه هاي شبكه هاي اجتماعي شده اند. دولت رجب طيب اردوغان ماه هاي پاياني خود را سپري مي كند اما با توجه به اينكه براي آينده قدرت خود و حزب عدالت و توسعه برنامه دارد،‌ نگران اين بخش از فعاليت هاي شبكه هاي اجتماعي است. بخصوص كه «جنبش خدمت» كه در اختيار «فتح الله گولن»، اسلام گراي ساكن آمريكا است و از اين مسئله به خوبي بهره برداري مي كند.

آخرين نمونه آن اتهام فساد عليه اردوغان است كه اين روزها به طور مداوم در شبكه هاي اجتماعي در تركيه و حتي كشورهاي تاثيرگذار در روند سياسي تركيه تكرار مي شود. به گفته اردوغان اتهام ها عليه وي و خانواده اش «توسط دشمنان ساخته و منتشر شده است.»

آنچه كه اين روزها در فيس بوك و توئيتر دست به دست مي شود به فسادآميز بودن دولت در تركيه دامن مي زند در حالي كه اردوغان براي انتخابات چند ماه آينده خود را آماده مي كند، اما اين تحركات را بر ضد رويكردهاي خود تلقي مي كند. حتي اعتراضات خياباني كه عليه دولت برنامه ريزي شده، ممكن است در آينده و در دوره انتخابات نيز شدت پيدا كند كه به طور جدي مي تواند به روند فعاليت هاي اردوغان تاثير منفي بگذارد. از اين منظر رجب طيب اردوغان از آينده سياسي حزب حاكم نگران است و شبكه هاي اجتماعي را در اين زمينه به شدت تاثيرگذار مي داند.

اردوغان در تازه ترين مواضع خود تاكيد كرده است كه «اجازه نخواهم داد که ملت ما قربانی فیس‌بوک و یوتیوب شود» اردوغان به طور مستقيم و شفاف گفته است كه قدرت هاي خارجي از اين شبكه ها استفاده مي كنند تا به كشور ما آسيب بزنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مصطفی13
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
0
1
اون وقت وزیر ارشاد و خارجه و داخله و ... دنبال رفع فیلتر از فیسبوک هستن.
گاهی اوقات انسان از نعمت های الهی ... استفاده کنه جای دوری نمیره و دل رهبر هم اینقدر از دست این ... خون نمی شه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار