کد خبر: 632000
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۳
سفر رئيس سازمان محيط‌زيست به عراق
عاقبت اساسي‌ترين اقدام در راستاي حل معضل ريزگرد‌ها كليد خورد. اين اقدام سفر دكتر معصومه ابتكار به كشور عراق است كه با هدف رايزني و همكاري في‌مابين اين دو كشور رقم خورد.
علي خدايي‌بيجاري

روز گذشته عاقبت اساسي‌ترين اقدام در راستاي حل معضل ريزگرد‌ها كليد خورد. اين اقدام سفر دكتر معصومه ابتكار به كشور عراق است كه با هدف رايزني و همكاري في‌مابين اين دو كشور رقم خورد.

معضل آلودگي هواي تهران و كلانشهرهايي چون اصفهان،‌ مشهد و اراك به اندازه كافي عرصه را به مردمان ساكن در اين شهر‌ها تنگ كرده و زندگي آنها به ويژه سالمندان و كودكان را به طور جدي به مخاطره انداخته است.

در اين ميان ظهور نابهنگام «ريزگردها» در اكثر شهر‌هاي كشور به ويژه شهر‌هاي مورد اشاره حكم قوز بالا قوز را پيدا كرده و اذيت و عذاب هموطنان ساكن در اين شهر‌ها را دو چندان كرده است.

چرا به اينجا رسيديم؟

بي‌ترديد پاسخ اين سؤال كه «چرا به اينجا رسيده‌ايم؟» را بايد در دولت نهم و دهم جست‌وجو كرد. ضمن آنكه موضع‌گيري تدافعي برخي از نمايندگان مجلس نيز در تشديد بحران ريزگردها بي‌تأثير نبوده است. يكي از دلايل مهمي كه باعث شد معضل ريزگرد‌ها فراگير و گسترده شود، تعامل ناكارآمد و لجبازانه دولت دهم و مجلس هشتم و نهم بود. چرا كه محمدي‌زاده، رئيس اسبق سازمان حفاظت محيط‌زيست در گزارشي كه در خصوص ريزگرد‌ها تهيه و به مجلس تقديم كرده بود، عنوان مي‌كند: (نقل به مضمون) منشأ اصلي شكل‌گيري ريزگرد‌ها از صحراهاي كشور عراق سرچشمه مي‌گيرد به گونه‌اي كه 90 درصد اين آلودگي در اين كشور شكل مي‌گيرد و 10‌درصد باقيمانده حاصل تغييرات زيست‌محيطي همچون خشك‌شدن تالاب‌ها و روند لجام‌گسيخته سد‌سازي است.»

جالب اينجاست كه محمدي‌زاده ادامه داده بود كه چون كشور عراق حاضر به همكاري با ايران نيست، جمهوري اسلامي ناگزير است بخش اعظم هزينه را تقبل نمايد كه اين هزينه مشتمل بر رقمي بيش از يك هزار ميليارد تومان بوده است. اما برخي از نمايندگان مجلس موضع بسيار شديدي نسبت به اين ادعا گرفته بودند و در پاسخ به رئيس سابق سازمان حفاظت محيط‌زيست ادعا كرده بودند كه (نقل به مضمون) طبق پژوهش‌هاي مجلس ثابت شده كه منشأ اصلي معضل ريزگرد‌ها مربوط به داخل كشور است و اين معضل به دليل روند لجام‌گسيخته و يكسونگرانه دولت نهم و دهم شكل گرفته است و خود سدسازي باعث خشك شدن تالاب‌ها مي‌شود كه ريزگرد‌ها از بسترهاي خشك شده تالاب‌ها شكل مي‌گيرند و هوا را آلوده مي‌كنند. در اظهارات نمايندگان مجلس عكس اظهارات محمدي‌زاده آنها بيشترين دلايل شكل‌گيري ريزگرد‌ها را در داخل كشور دانسته بودند كه طبق اين اظهار نظر قصور عراق به عنوان مركز شكل‌گيري ريزگرد‌ها خود به خود منتفي شده بود.

بنابراين در اقدامي عجيب، مجلس بودجه‌اي بالغ بر 55 ميليارد تومان را براي مهار ريزگرد‌ها اختصاص داده بود.

با اين اوصاف لجبازي و اظهارات بي‌پشتوانه دو طرف اين تعامل (!) يعني دولت و مجلس، در نهايت به ضرر مردم و قشر زحمتكش و كم‌درآمد و كم‌برخوردار تمام شده است؛ چرا كه بسياري از اين مسئولان از درك درد مردم غافلند و خود در شمالي‌ترين و خوش آب و هواترين مناطق تهران و كلانشهرها زندگي مي‌كنند و از وجدان كاري خود ديري است كه دور افتاده‌اند.

سفر ابتكار به عراق

حضرت حافظ مي‌فرمايد: «عيب مي‌ جمله بگفتي هنرش نيز بگو» از اين رو همانطور كه از دكتر ابتكار و سازمان تحت مديريتش انتقاد كرده‌ايم، بايد از اقدامات كارآمد وي و سازمان متبوعش حمايت و قدرداني كنيم. چرا كه وي قبل از آنكه حرفي از بودجه و هزينه به ميان آورد، ‌ابتدا اولين و مهم‌ترين كار را انجام داد و آن سفر و تعامل كارآمد با مسئولان كشور عراق است كه با كمال خوشبختي مسئولان اين كشور نيز از پيشنهاد كشورمان استقبال كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد، اقدام ايران و عراق ساير كشور‌هاي ديگر مانند سوريه و تركيه را نيز ناگزير به همكاري مي‌كند كه يك بار براي هميشه اين اتفاق فرخنده صورت بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار