کد خبر: 611067
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
نادر طالب زاده در نشست خبري «پرونده‌هاي K.S» لغو جشنواره «افق نو» را منتفي دانست
امروز فيلم تكان‌دهنده «پرونده‌هاي K.S» براي اولين بار در جهان رونمايي مي‌شود | براي اولين بار در جهان و در آستانه سالروز حادثه 11 سپتامبر، ايران فيلم مستند «پرونده‌هاي K.S» را كه بر اساس اسناد، تصاوير و افشاگري‌هاي «كورت ساننفيلد»، مأمور سابق سازمان مركزي اطلاعات امريكا ساخته شده است، رونمايي خواهد كرد.
سميرا سروش

براي اولين بار در جهان و در آستانه سالروز حادثه 11 سپتامبر، ايران فيلم مستند «پرونده‌هاي K.S» را كه بر اساس اسناد، تصاوير و افشاگري‌هاي «كورت ساننفيلد»، مأمور سابق سازمان مركزي اطلاعات امريكا ساخته شده است، رونمايي خواهد كرد. «پرونده‌هاي K.S» قرار است به اكران جهاني در بيايد و پرده از انبار سلاح‌هاي شيميايي امريكا و حقايق پشت پرده واقعه 11 سپتامبر بردارد. واقعيات به نمايش در‌آمده در اين مستند به حدي تكان‌دهنده است كه سازندگان آن از ترس جان و حفظ امنيت خانواده‌شان حاضر به افشاي هويت خود نشده‌اند. در عين حال برخي شنيده‌ها در روزهاي گذشته حكايت از لغو برگزاري جشنواره افق نو در دولت كنوني را داشت كه به گفته نادر طالب زاده، مدير اين جشنواره و تحليلگر «پرونده‌هاي K.S» اين موضوع منتفي است.

كورت ساننفيلد كيست ؟

به گزارش «جوان»، تا كنون فيلم‌هاي متعددي درباره واقعه 11 سپتامبر ساخته شده است اما اين بار فيلم مستند «پرونده‌هاي K.S» كه بر اساس اسناد و مدارك تصويري يكي از شاهدان عيني اين واقعه ساخته شده قرار است به آنچه پيش از اين به صورت تئوري و نظريه مطرح شده است، شكل واقعيت ببخشد. «پرونده‌هاي K.S» در سه قسمت 52 دقيقه‌اي بر اساس اسناد و مدارك، امريكا را بزرگ‌ترين توليد‌كننده، انباركننده، استفاده‌كننده و فروشنده سلاح‌هاي شيميايي جهان معرفي مي‌كند. چهارشنبه اين هفته يازدهمين سالگرد واقعه 11 سپتامبر خواهد بود و بيش از 40 شبكه خارجي در آستانه اين رويداد از ايران خواسته‌اند كه اين فيلم مستند را براي نمايش در اختيارشان بگذارد. در اين مستند، كورت ساننفيلد، مأمور سابق سازمان مركزي اطلاعات امريكا كه تصويربردار رسمي اين سازمان در واقعه 11 سپتامبر بوده است با بازگويي حقايق پيرامون اين واقعه و نيز پرده‌برداري از انبار سلاح‌هاي شيميايي امريكا در كلرادو، يوتا و ويرجينيا پرده از حقايق تكان‌دهنده‌اي برداشته است تا آنجا كه در جريان اين افشاگري‌ها و در پي امتناع از درخواست سازمان اطلاعات امريكا براي در اختيار گذاشتن فيلم‌هايش، شكنجه شده، در دو كشور زنداني مي‌شود، هدف اتهامات كذب قرار مي‌گيرد و همسر اولش را از دست مي‌دهد. ساننفيلد سرانجام براي حفظ جانش به خارج از امريكا مي‌گريزد و پناهنده آرژانتين مي‌شود.

به گفته نادر طالب زاده، پژوهشگر و تحليلگر سينما اين فيلم مستند بسيار خوش‌ساخت و خوش‌ريتم به لحاظ بار اهميتي كه دارد از 10 فيلم اكشن و تريلر امريكايي جذاب‌تر است. طالب‌زاده كه روز گذشته در نشست خبري اين فيلم مستند در مؤسسه هنري و رسانه‌اي «اوج» و در تجزيه و تحليل «پرونده‌هاي K.S» سخن مي‌گفت، از اين فيلم به عنوان يك بسته رسانه‌اي ارزشمند و نيز يك ابتكار عمل رسانه‌اي ياد كرد و درباره كورت ساننفيلد گفت: « ساننفيلد در سال 2002 ميلادي و بعد از حادثه 11 سپتامبر حركتي را آغاز مي‌كند و طي آن به شدت زير نظر قرار مي‌گيرد.» به گفته طالب زاده اين قبيل افراد در امريكا يا ناپديد مي‌شوند يا قصه‌شان مورد تحريف واقع مي‌شود. كما اينكه بسياري از شاهدان عيني حادثه 11 سپتامبر را كشته‌اند كه در «پرونده‌هاي K.S» به اين موضوع اشاره شده است.

ترس از افشاي نام در مستند «پرونده‌هاي K.S»

صاحبان و پديدآورندگان مستند «پرونده‌هاي K.S» نيز به دليل خفقان و ترس از جان و امنيت خود و خانواده‌شان و نيز براي ادامه فعاليت‌هاي آزاد خود در اروپا و امريكا مستند «پرونده‌هاي K.S» را بدون ذكر نام و نشان و تيتراژ اكران مي‌كنند؛ افرادي ناشناس كه حاضر نيستند سرنوشتي همچون ادوارد اسنودن يا كورت ساننفيلد داشته باشند كه در اين مسير خانواده‌اش را از دست داده است. اكنون اين مستندسازان ناشناس با اعتماد به سازمان هنري و رسانه‌اي اوج و نيز تحت حمايت اين سازمان، اين اثر سينمايي مستند را توليد كرده‌اند به زودي آن را در رسانه‌هاي مختلف جهان اكران خواهند كرد. طالب زاده در اين باره گفت: « در دنياي امروز جالب است كه نمي‌توانيم نام پديدآورندگان اين مستند را افشا كنيم. درباره 11 سپتامبر تا‌كنون فيلم‌هاي زيادي ساخته شده است اما اين فيلم مستند بسيار متفاوت است. كورت ساننفيلد تنها شاهد عيني بر جاي مانده از اين حادثه است و در جو مخالفت با جنگ در سوريه، ايران چنين فيلمي را در اختيار دارد و اين اتفاق كمي نيست. اين فيلم مستند از 10 فيلم اكشن و تريلر هم جذاب‌تر است.» فيلم مستند «پرونده‌هاي K.S» كه از قضا حقوق آن متعلق به ايران نيست، امشب در تالار ايوان شمس براي اولين بار در جهان رونمايي مي‌شود.

شرايط منطقه در اين روزها ملتهب است

طالب‌زاده ادامه داد: « سؤال من اين است كه ايالات متحده امريكا كه امروز از حمايت مردم سوريه حرف مي‌زند، در تمام هشت سال دفاع مقدس كجا بود؟ زماني كه زنان و كودكان سردشتي و حلبچه‌اي زير گاز خردل جان مي‌باختند اين امريكاي حامي حقوق بشر كجا بود؟ اين فيلم مستند يك توليد بين‌المللي با ساختاري بين‌المللي و درباره جنايتي بين‌المللي است. امريكايي‌ها هم از اين ابزار استفاده مي‌كنند. آنها گلاب و آرگو و فيلم‌هاي ضد‌ايراني زيادي را در سيستم خودشان توليد كرده‌اند و خودشان مي‌گويند كه 40 درصد اين فيلم قصه‌پردازي است اما ما اكنون يك فيلم مستند را آماده كرده‌ايم و درباره داستاني كه واقعي است صحبت مي‌كنيم.»

«افق نو» لغو نشده است

به گفته طالب زاده، زمانه حساسي است و خوب است كه ايران در چنين شرايطي اين فيلم را در اختيار دارد كه بايد از آن استفاده كند. در عين حال بخشي از مباحث نشست خبري «پرونده‌هاي K.S» به جشنواره افق نو اختصاص داشت؛ جشنواره‌اي كه با حضور انديشمندان، سياستمداران و فيلمسازان كشورهاي مختلف از جمله امريكا به نقد جريان هاليووديسم و راهكارهاي مقابله با آن مي‌پردازد. به گفته طالب‌زاده قرار بود اين جشنواره 12 تا 16 سپتامبر برگزار شود كه به دليل تغييرات دولت، اين جشنواره به تعويق افتاده است. طالب زاده در پاسخ به سؤال « جوان » درباره علت تأخير در برگزاري اين جشنواره گفت: « از يك سو اين جشنواره قرار بود در فاصله 12 تا 16 سپتامبر برگزار شود كه درست با رأي‌گيري در كنگره امريكا مقارن مي‌شد و دولت جديد نيز چندان در جريان اين جشنواره نبود.» وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «اين به آن معنا نيست كه « افق نو » لغو شده باشد. اين تغيير خود به خود به خاطر تغييرات دولتي اتفاق مي‌افتد. دولت عوض مي‌شود اما تحريم‌ها و دشمني امريكا كه قطع نشده است و ما در حال رايزني هستيم.»

گفته مي‌شود، فيلم مستند «پرونده‌هاي K.S» علاوه بر شبكه‌هاي خارجي به زودي در باكس ويژه از شبكه اول سيما نيز پخش خواهد شد. به گفته طالب‌زاده، اين فيلم درست در مسير سياست‌هاي دولت كنوني است و با تغيير دولت، رويكردها در قبال سياست‌هاي استكباري تغييري نخواهد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار