کد خبر: 601437
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
گسترش فرهنگ عفاف و حجاب؛ مطالبه عمومي از دولت
‌تا قبل از انقلاب تنها 35‌درصد از زنان و دختران جامعه ما سواد داشتند اما هم اكنون به بركت انقلاب اسلامي و فراهم آمدن زمينه‌هاي مشاركت اجتماعي براي زنان مي‌بينيم كه بالاي 90 درصد از زنان و دختران جامعه ما ضمن رعايت عفاف و حجاب نه فقط باسوادند بلكه در خط مقدم علوم استراتژيك ايفاي نقش مي‌كنند
زهرا چيذري

تقويم كه را نگاه مي‌كنيد روز 21 تيرماه به نام روز عفاف و حجاب مزين شده است؛ ارزش جاودانه‌اي كه عزت امروز ميهن‌مان زير سايه آن شكل گرفته است و مردم ايران اسلامي از دولت يازدهم انتظار دارند در راستاي تعميق و ارتقاي اين ارزش در برابر هجمه‌هاي بيروني، ‌جامعه را واكسينه كند.

عفاف و حجاب تاج بندگي خداوند است و بانوان ايراني اين تاج را به عنوان بخش مهمي از هويت ايراني- اسلامي خود بر سر گذاشته‌اند و اين نقطه قوت و رمز موفقيت و ماندگاري نهضت انقلاب اسلامي است. از سوي ديگر نيز حجاب به عنوان نماد و پرچم دين اسلام با عنايت به جايگاه و كاركردهايي كه دارد، بهترين تبليغ براي افزايش موج اسلام گرايي در تمام دنيا محسوب مي‌شود. از همين روست كه حجاب و عفاف زن ايراني از مسيرهاي مختلف مانند شبكه‌هاي ماهواره‌اي، ‌فضاي مجازي، ‌و حتي بازي‌هاي رايانه‌اي مورد هجمه قرار مي‌گيرد تا به اين طريق زن ايراني را از الگو بودن براي ديگر بانوان آزاده دنيا كنار بگذارند. اما بخش مهمي از هويت جامعه مسلمان ايران حجاب و عفاف است، از همين رو مردم كشورمان براي ارتقاي جايگاه اين ارزش در جامعه از دولت يازدهم مطالبات مهمي دارند.

1- تقويت نهاد خانواده

بي ترديد هيچ يك از ارزش‌هاي اسلام همانند حجاب و عفاف مورد هجمه و براي حذف يا تغيير آن برنامه‌ريزي صورت نگرفته است. كافي است تا سري به فضاي مجازي بزنيد؛‌در تالارهاي گفت‌وگو و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان انواع و اقسام راهكارها را براي كم ارزش كردن اين دستور اسلام مشاهده كرد؛ از به نمايش در آمدن تصاوير زنان بد حجاب براي عادي‌سازي بدحجابي گرفته تا طرح شبهات مغرضانه براي ايجاد نقطه‌هاي تاريك در ذهن زنان و دختراني كه چندان تسلطي به مباحث ديني حول اين محور ندارند. محسن نصري جامعه شناس و كارشناس مذهبي در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره مي‌گويد:‌نكته بسيار مهم در فرهنگ اسلامي و ملي ما موضوع خانواده است. به گفته وي خانواده در جامعه و در زندگي انسان‌ها نقشي اساسي دارد اما محور خانواده، ‌زن است به همين خاطر هم عفاف و حجاب يكي از مهم‌ترين ارزش‌هاي اسلام است. اين جامعه شناس مي‌افزايد: از چند قرن قبل حركت استعماري دشمنان اسلام براي سلطه بر جوامع با تغيير سبك زندگي زنان براي نفوذ بر خانواده شروع شد به طوري كه مستر هنفر، جاسوس انگليسي حدود 320 سال پيش گفته است:‌اگر بخواهيم بر جوامع اسلامي سلطه بيابيم بايد چادر را از سر زنانشان برداريم. وي تقويت جايگاه نهاد خانواده را يكي ديگر از مطالبات رهبري، مردم و جامعه از دولت يازدهم مي‌داند كه با تقويت جايگاه نهاد خانواده و ارزش و جايگاه محوري زنان به عنوان مادر، خواهر، دختر و همسر ارزش‌هايي نظير حجاب و عفاف نيز تقويت مي‌شود.

2- بسيج ملي براي مقابله با جنگ نرم

ضد حجاب

نصري با اشاره به نهضت انقلاب اسلامي و تأكيد حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري بر مقوله عفاف و حجاب زنان مي‌افزايد‌: در اين دوران شاهد شكل‌گيري جنگ نرم براي جدايي زنان و دختران ايراني از ارزش‌هايي همچون حجاب و عفاف هستيم. با وجود اين مردم ايران به عنوان مردمي با فرهنگ اصيل و سبك زندگي اسلامي از دولت يازدهم انتظار دارند مباني اسلامي در امر حجاب و عفاف رعايت شود. براي اين منظور لازم است تا در نظام تربيتي از آموزش و پرورش گرفته تا رسانه‌ها و نهادهاي مردم نهاد در راستاي تبيين مقوله عفاف و حجاب قدم بردارند تا در برابر جنگ نرم رسانه‌اي واكسينه شويم.

3- برخورد قانوني با بدحجابي‌هاي مغرضانه

بنا به تأكيد اين جامعه‌شناس قشر معدودي هم در جامعه وجود دارند كه از روي عمد و به طور سازماندهي شده در تلاشند تا با عادي‌سازي بدحجابي عفاف و حجاب جامعه را مورد هدف قرار دهند. در اين راستا هم مردم از دولت انتظار دارند تا هم در عرصه قانون‌گذاري و هم در عرصه برنامه‌ريزي با برخورد قضايي و قانوني در صدد ترويج عفاف و حجاب بر بيايد.

4- اصلاح سبك زندگي

محسن نصري تغيير سبك زندگي در كشورمان را نيز يكي ديگر از عوامل كم‌توجهي بعضي از بانوان و دختران به مقوله حجاب عنوان و تأكيد مي‌كند: در اينجا نيز از دولت انتظار مي‌رود تا با سياست‌هاي ايجابي، ‌برخورد خوب و مناسب و بالابردن آگاهي و بصيرت جامعه به خصوص بانوان اين ارزش حياتي مسلمانان را در جامعه احيا كنند.

5- معرفي الگوهاي محجبه

لزوم ورود رسانه‌ها به مسئله حجاب و عفاف با ارزش نشان دادن اين مقوله در فيلم‌ها و ‌برنامه‌هاي تلويزيوني، ‌قدرداني از رعايت حجاب و عفاف در جامعه و معرفي زنان موفق محجبه در راستاي الگوسازي براي جوانان از ديگر مطالباتي است كه اين جامعه شناس به عنوان وظايف دولت يازدهم در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب مطرح مي‌كند.

نصري با اشاره به نقش آفريني‌هاي زنان در عرصه‌هاي علمي، فرهنگي و اجتماعي مي‌افزايد:‌تا قبل از انقلاب تنها 35 درصد از زنان و دختران جامعه ما سواد داشتند اما هم اكنون به بركت انقلاب اسلامي و فراهم آمدن زمينه‌هاي مشاركت اجتماعي براي زنان مي‌بينيم كه بالاي 90 درصد از زنان و دختران جامعه ما ضمن رعايت عفاف و حجاب نه فقط باسوادند بلكه در خط مقدم علوم استراتژيك ايفاي نقش مي‌كنند و اينها بايد به عنوان الگو براي بانوان جامعه مطرح شوند.

6- حفظ جايگاه زن ايراني به عنوان الگوي زنان جهان

نصري تأكيد مي‌كند:‌زن مسلمان ايراني در طول 35 سال گذشته با همين حجاب و حضور حضور اجتماعي‌اش توانسته است الگويي براي تمام زنان مسلمان و حتي غيرمسلمان باشد و سيل اسلام گرايي و گرايش بانوان كشورهاي غيرمسلمان به حجاب، سبب وحشت و برنامه‌ريزي‌هاي گسترده براي نابودي اين ارزش الهي است.

عباس قائد رحمت، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز در گفت‌وگو با «جوان» ضمن تأكيد بر روند اسلام گرايي در كشورهاي غربي مي‌افزايد: گرايش زنان مسلمان و حتي غير مسلمان به حجاب و عفاف يكي از دلايل هجمه‌هايي است كه به اين مقوله مي‌شود.

7- حفظ و تقويت حجاب

عباس قائد با تأكيد بر اينكه در سايه حجاب و عفاف جامعه به تعالي مي‌رسد، مي‌افزايد:‌مطالبه جامعه از دولت يازدهم اين است كه به هيچ وجه ارزش‌هايمان را نه در ارتباط با مسائل داخلي و نه در ارتباط با مسائل بين‌الملل از دست ندهيم و اين ارزش‌ها را تقويت نماييم.

8- حفظ نقاط قوت و دوري از نقاط ضعف دولت‌هاي پيشين

حفظ نقاط قوت دولت‌هاي پيشين و دوري از نقاط ضعف از ديگر مواردي است كه اين نماينده مجلس با عنايت به فرمايشات رهبر انقلاب در مقوله عفاف و حجاب نيز مطرح مي‌كند و معتقد است در اين مسير همه بايد رئيس‌جمهور منتخب را ياري دهيم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
SWEDEN
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
0
0
لطفا سانسور نکنید! خانم گرامی اگر شما دوست دارید حجاب داشته باشید ، مانعی نیست اما اجازه بدهید که آن کس هم که نمی خواهد حجاب زورکی داشته باشد ، بی حجاب باشد. اخلاق یا بی اخلاقی ربطی به حجاب ندارد. این همه زنان با اخلاق در همه کشور های دنیا چه مسلمان چه غیر مسلمان هستند و بی حجاب هستند و از نظر اخلاقی ، انسانی ، مدارا و راستی از جامعه تحت تسلط یک تفسیر اجباری از دین بسیار بالاترند و رفاه مردم نیز بیشتر است و تعرض و بی حرمتی به زنان و دختران کمتر است. حقیقت را باید درست دید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار