کد خبر: 477817
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
ايران همواره به صلح و امنيت در منطقه مي‌انديشد
حسن كوشا
حالا وجود همين نگراني‌ها باعث شده كه امريكايي‌ها به كمك شركاي غربي خود شروع به لشكر‌كشي به خليج فارس كرده و بهانه خود را مقابله با انسداد اين تنگه توسط جمهوري اسلامي عنوان كنند، البته آنها به همين لشكر‌كشي بسنده نكردند و با نقض آشكار حريم جغرافيايي كشورهاي حاشيه‌ جنوبي خليج فارس، سخن از برگزاري رزمايش مين‌روبي در منطقه مي‌كنند؛ رزمايشي كه بيانگر عمق وحشت غرب از اقدام جمهوري اسلامي در خصوص انسداد اين تنگه است. 

اقتدار در تنگه
تمامي ادعاها و بهانه‌تراشي‌هاي امريكا و همپيمانان غربي‌اش براي حضور نظامي در خليج فارس و تنگه هرمز در حالي است كه به رغم تحريم‌هاي ۳۳ ساله در تمامي عرصه‌ها، آنها به خوبي قدرت ايران در خصوص انسداد تنگه هرمز را درك كرده‌اند. آنها به خوبي مي‌دانند كه امروز ايران يكي از قدرت‌هاي برتر نظامي جهان است. اين نه يك ادعا در سطح داخل بلكه واقعيتي است كه اكثر كارشناسان مسائل نظامي در دنيا نيز به آن اذعان دارند؛ واقعيتي كه در طول جنگ هشت ساله تحميلي، ايران با دستان خالي به رخ دنيا كشيد. جمهوري اسلامي بي‌شك با در اختيار داشتن انواع و اقسام موشك‌ها به ويژه موشك‌هاي ساحل به دريا و در كنار آن وجود يك نيروي دريايي توانمند كه به رغم تمامي تحريم‌ها امروز به درجه‌اي از توانمندي رسيده كه قادر به ساخت انواع ناوشكن و زير دريايي در داخل و اعزام آنها به مأموريت‌هاي بلند‌مدت خارجي است و همچنين در اختيار داشتن انواع و اقسام شناورهاي جنگي سطحي و زير‌سطحي به تنهايي قادر خواهد بود كه تمامي عبور و مرورهاي اين تنگه را كنترل كند. 

حالا بايد به اين توانمندي‌هاي نيروي دريايي، قدرت نيروي هوايي را نيز اضافه كرد كه همپاي ابرقدرت‌ها در عرصه تجهيزات، در حال پيشرفت است و مي‌تواند دريا را به محلي ناامن براي منافع دشمنان تبديل كند، البته كابوس اصلي دشمنان در خليج‌فارس و تنگه هرمز قايق‌هاي تندرو سپاه پاسداران است؛ قايق‌هاي كوچكي كه يكباره مي‌توانند همانند دسته زنبورها به دشمنان حمله‌ور شوند و آن را نابود كنند؛ واقعيتي كه دشمنان بخش كوچكي از آن را در سال‌هاي جنگ تجربه كردند، بنابراين ايران به راحتي مي‌تواند براي حفظ منافع خود كنترل كل تنگه هرمز را به دست بگيرد و حتي اجازه عبور قايق‌هاي كوچك را نيز سلب كند، اما بي‌شك اين تراژدي تلخ براي غرب در زماني اتفاق خواهد افتاد كه آنها پاي خود را از گليمشان درازتر كنند و بخواهند كشورمان را با چالشي سخت روبه‌رو كنند، البته هم اكنون مقرهاي سپاه پاسداران در نزديكي تنگه هرمز عبور و مرور تمامي شناورها در اين منطقه را تحت كنترل خود دارد و تمامي شناورها اعم از تجاري و نظامي براي عبور از تنگه هرمز بايد از مراكز سپاه پاسداران اجازه بگيرند. 

ايران تصميم نگرفته است
اما نگاهي به تاريخچه آنچه تاكنون در تنگه هرمز گذشته، بيانگر اين حقيقت است كه ايران هيچ‌گاه اقدامي يكجانبه در خصوص ناامن كردن اين شريان حياتي انرژي دنيا انجام نداده و همواره كوشيده صلح و امنيت در تنگه هرمز را به نفع تمام كشورهاي دنيا برقرار نگه دارد؛ صلحي كه بي‌شك مي‌تواند كمك‌كننده به اقتصاد بحران‌زده غرب باشد. علاوه بر اين تمامي وحشت امريكا از بستن تنگه هرمز توسط نيروهاي نظامي كشورمان در حالي است كه جمهوري اسلامي هنوز به صورت رسمي در خصوص احتمال انسداد اين تنگه اظهار نظر نكرده است، البته اين صلح و ثبات تا زماني ادامه دارد كه منافع جمهوري اسلامي به خطر نيفتد، بنابراين مي‌توان گفت كه كشورهاي غربي نيز به نوعي در امنيت اين نقطه استراتژيك جهان كه بخش عمده‌اي از انرژي دنيا را تأمين مي‌كند، شريك هستند. دنياي غرب با اشراف به واقعيت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي و نقاط استراتژيكي كه در اين منطقه تحت اختيار كشورمان است، بايد اين نكته را در نظر بگيرد كه هر ماجراجويي عليه كشورمان، نه تنها با پاسخ كوبنده جمهوري اسلامي مواجه خواهد شد، بلكه زمينه‌ساز سقوط اقتصاد ترك‌خورده آنان مي‌شود.
تمامي اينها در حالي است كه با افزايش فشارها عليه جمهوري اسلامي توسط كشورهاي غربي و همچنين بالا گرفتن تنش‌ها ميان ايران و امريكا برخي از مقامات كشورمان از احتمال انسداد تنگه هرمز در صورت به خطر افتادن منافع جمهوري اسلامي خبر داده بودند تا از اين طريق باعث كاهش فشارها بشوند، اما تهديد ايران براي انسداد تنگه هرمز بازتاب گسترده‌اي را در رسانه‌هاي امريكايي داشت. 

پرهيز از رفتارهاي احساسي
تمامي اين مطالب در حالي عنوان شد كه امروز شرايط تنگه هرمز براي ايران و غرب به شرايطي حساس و شكننده تبديل شده كه در صورت بروز اشتباهي از سوي هر دو طرف احتمال ايجاد خسارات جبران‌ناپذير وجود دارد، بنابراين برخي افراد داخلي بايد ضمن پرهيز از ايجاد جو‌هاي كاذب پيرامون اين نقطه استراتژيك، تصميم‌گيري در خصوص اين موضوع را به مراجع ذي‌صلاح واگذار كنند چراكه بي‌شك هر اظهارنظري در داخل كما اينكه براي عمليات رواني نيز باشد مي‌تواند باعث افزايش تنش‌ها در اين منطقه حساس و از بين رفتن برخي منافع شود. اگر بخواهيم كمي صريح‌تر سخن بگوييم، بايد به طرح دوفوريتي ۱۵۰ نماينده در خصوص انسداد تنگه هرمز اشاره كنيم كه بسيار صريح از انسداد اين تنگه سخن به ميان آورده است، اين در حالي است كه منابع نظامي داخل كشور و استراتژيست‌ها همواره انسداد اين تنگه را به عنوان آخرين راه‌حل و هنگام بروز شرايط بحراني در كشور قلمداد مي‌كنند. 

اين در حالي است كه پس از اين اظهار نظر نمايندگان مجلس تحركات نظامي در داخل تنگه هرمز افزايش يافته كه اين موضوع به نفع هيچ كدام از بهره‌برداران اين شريان نيست، بنابراين نمايندگان امضا‌كننده اين طرح در مجلس بايد اين نكته را به خوبي بدانند كه تنها دشمنان ايران از اين تنگه بهره‌برداري نمي‌كنند بلكه منافع شركاي استراتژيك كشورمان نيز در اين تنگه تعريف شده و ايجاد ناامني در اين منطقه حساس به منافع جمهوري اسلامي نيز لطمه خواهد زد. كما اينكه تصويب اين طرح باعث ايجاد بهانه براي غرب در راستاي افزايش فشارها عليه كشورمان باشد، لذا در اين ميان دوري از احساسات مي‌تواند پاسخ بهتري به تهديدات دشمن بدهد. 

مانيفست ايران در تنگه هرمز
شايد در اين ميان سخنان سرلشكر فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بتواند مانيفست و سياست نهايي جمهوري اسلامي در خصوص تنگه هرمز را تبيين كند و لازم است همه از جمله نمايندگان مجلس نيز از اين مانيفست پيروي كنند. رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح چندي پيش در جمع خبرنگاران در خصوص طرح جمهوري اسلامي براي بستن تنگه هرمز عنوان كرد كه « غربي‌ها براي دلخوشي خودشان مي‌گويند كه ما بلوف مي‌زنيم كه البته ما هم بنا نداريم تنگه هرمز را ببنديم ولي طرح بستن آن را داريم كه طرحي هوشمندانه و معقولانه است.» اين فرمانده عاليرتبه نظامي ادامه داد: «نيروهاي مسلح براي هر موضوعي طرح خود را دارند ولي تصميم اجراي بستن تنگه هرمز به عهده فرمانده معظم كل قواست و شوراي عالي امنيت ملي به ايشان مشورت مي‌دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار