کد خبر: 455399
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵
به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبری فارس «توانا»، مهریه، به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زوجه خود می‌پردازد یا مکلف به پرداخت می‌شود.

مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح و ازدواج، چیزی را به همسرش تقدیم می‌کند که در اصطلاح "مهریه" (صداق) نامیده می‌شود. این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، به معنای اظهار محبت، علاقه و پایبندی به زندگی مشترک و ارتباط زناشویی است.

در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده است، بلکه این امر به توافق زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه.

* درخواست مهریه در کوتاه‌ترین زمان

در این میان گاهی زن به دلایل غیر مشخصی و به بهانه‌های مختلف به دادگاه خانواده مراجعه کرده و مهریه‌اش را بعد از مدتی کوتاه مانند "یک هفته" درخواست می‌کند و مرد با این درخواست باید این دین که بر " ذمه" اوست را بپردازد.

این نوع درخواست وقتی بعد از گذشت یک هفته از زندگی مشترک صورت می‌گیرد بین زن و مرد اختلاف به وجود آورده و کراهتی را در میان آنها ایجاد می‌کند.

در این راستا باید نظرات زن و مرد و کارشناسان را مطرح کرده تا نتیجه‌گیری صورت گیرد.

* درخواست مهریه یک هفته‌ای برای سنجش علاقه مرد

چندی پیش، زنی با حضور در دادگاه خانواده مهریه‌اش که ۴۰۰ سکه بهار آزادی است را خواهان شد و مدعی شده که تنها حدود یک هفته با شوهرش زندگی کرده است.

وی در گفت‌و گو با خبرنگار حوادث باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: شوهرم بسیار مهربان و خوب است ولی من مهریه‌ام را همین ابتدای زندگی می‌خواهم.

زن در ادامه می‌افزاید: مهریه‌ام را می‌خواهم تا شوهرم آن را ابتدای زندگی بدهد که بدانم که من را با تمام شرایط می‌خواهد.

همچنین مرد نیز بیان می‌کند: من مهریه همسرم را می‌دهم چرا که او را بسیار دوست دارم و همه کار برایش می‌کنم. من هر چیزی که همسرم بخواهد می‌دهم تا زندگی مشترکمان که یک هفته از آن گذشته پایدار بماند.

مرد می‌گوید: من شاغل هستم و درآمد نسبتاً خوبی دارم و از عهده پرداخت مهریه همسرم بر می‌آیم و حاضر نیستم هیچ بهانه‌ای بیاورم. از همسرم می‌خواهم هر چیزی که می‌خواهد اکنون بگوید و درخواست کند تا دیگر به دادگاه نیاییم.

زن بار دیگر اظهار می‌دارد: مهریه ۴۰۰ سکه‌ای خود را می‌خواهم و می‌دانم شوهرم با تمام وجود آن را پرداخت می‌کند. من این مبلغ را به صورت کامل و نقد می‌خواهم و باز نیز می‌دانم شوهرم آن را می‌دهد.

* گاهی درخواست مهریه آن هم یک هفته بعد از آغاز زندگی کلاهبرداری است

فریبرز مردانی، رئیس شعبه ۲۷۱ مجتمع قضایی خانواده ۲ (ونک) اظهار می‌دارد: به نظر بنده منشأ این نوع درخواست‌ها که بعد از گذشت یک هفته از زندگی مشترک صورت می‌گیرد، اختلافات خانوادگی است.

وی در ادامه عنوان کرد: گاهی اوقات زن به قصد گرفتن مهریه ازدواج کرده و بعد از یک هفته آن را به اجرا می‌گذارد و این به دلیل اختلاف عمیقی است که بعد از یک هفته بین آن دو ایجاد شده است.

* برخی از زنان برای تصاحب اموال مرد ازدواج می‌کنند

رئیس شعبه ۲۷۱ مجتمع قضایی خانواده ونک می‌گوید: برخی از زنان به دنبال مردانی هستند که وضع مالی خوبی دارند و به همین دلیل با آنها ازدواج می‌کنند تا از اموال آنها چیزی تصاحب کنند.

مردانی بیان می‌کند: همچنین برخی از زنان به قصد ازدواج به سر زندگی می‌آیند ولی بعد از یک هفته کراهت پیدا کرده و چون مرد طلاقش نمی‌دهد مجبور می‌شوند از مهریه خود به عنوان اهرم استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که مرد مالی داشته باشد و حکم اقساط مهریه برای او صادر شده ولی او امتناع کرده و نپردازد، زن می‌تواند حکم جلب مرد را گرفه و او را به زندان بیندازد.


* درخواست مهریه در مقابل، دروغ مرد در خصوص صاحب منصبی

غلامرضا احمدی، رئیس شعبه ۲۶۶ مجتمع قضایی خانواده ونک در گفت‌و گو با خبرنگار حوادث باشگاه خبری فارس«توانا» اظهار می‌دارد: علت اینکه برخی از زنان بعد از مدت کوتاه مهریه خود را درخواست می‌کنند، متعدد است.

وی در ادامه می‌افزاید: گاهی مرد خود را ابتدا صاحب منصب معرفی کرده و بعد از مدتی زن از اقوام و آشنایان متوجه می‌شود که مرد دروغ گفته و درخواست مهریه خود را بعد از گذشت مدتی کوتاه، مطرح می‌کند.

* گاهی ناتوانی در عرصه‌های مختلف از سوی مرد، درخواست مهریه را به دنبال دارد

رئیس شعبه ۲۶۶ مجتمع قضایی خانواده ونک می‌گوید: گاهی ناتوانی‌های مرد در حوزه‌های مختلف باعث می‌شود که زن درخواست مهریه کرده تا از این اهرم فشار برای طلاق استفاده کند.

احمدی بیان می‌کند: گاهی اوقات وقتی زن با مرد زیر یک سقف می‌رود مرد به دلیل اینکه فرد دیگری را می‌خواسته با زن روابط زناشویی ندارد بنابراین زن درخواست مهریه را داده تا نصف مهریه را گرفته و متراکه به صورت سازشی صورت گیرد.

وی اظهار می‌دارد: ممکن است زن گاهی در وضعیتی باشد که به دلایلی در حالت عسر و حرج قرار گرفته و از سوی مرد اشتباهی ببیند و در این راستا از اهرم فشار استفاده کرده و از او انتقام بگیرد.

* مهریه اهرم فشار برای طلاق گرفتن

برخی از زنان به قصد کلاهبرداری با مهریه‌های کلان اقدام به ازدواج می‌‍‌‌کنند و بلافاصله پس از مدتی کوتاه مانند " یک هفته" ازدواج درخواست مهریه خود را می‌دهند و اینجاست که تکلیف مردان که با این زنان در زیر یک سقف زندگی کردند، نامشخص است در واقع چنین مردانی یا باید مهریه کلانی را بپردازند یا به زندان بروند.

گاهی نیز در این راستا برخی از زنان از مهریه به عنوان اهرم فشار برای طلاق استفاده کرده و به زندگی مانند یک بازی شطرنج نگاه می‌کنند و در اینجاست که باید در خصوص مقوله‌ ازدواج به انتخاب درست دقت کرده و قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنیم.
انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار