کد خبر: 437586
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴
رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اولویت های دولت دهم در حوزه زنان، خوداشتغالی و بیمه زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، کاهش ساعات کاری بانوان، دورکاری زنان نخبه، توانمندسازی بانوان، حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و کارآمد بودن زنان در صیانت از فرهنگ عمومی جامعه است.
مریم مجتهدزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه نباید اشتغال یک تحمیل اجتماعی و اقتصادی بر زن قرار گیرد، افزود: مرکز امور زنان سعی دارد در برنامه ریزی های اقتصادی، به زنان به مثابه یک نیروی کار الزامی نگریسته نشود.

رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به لزوم در اولویت قراردادن بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست جهت بهره مندی از فرصت های شغلی مناسب اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع باید همواره در قوانین اجتماعی مورد تأکید قرار گیرد.

مجتهدزاده اضافه کرد: لازم است با توجه به الزامات دینی، اخلاقی و اجتماعی، حضور زن در عرصه اجتماعی و تولید به درستی تعریف شود.

وی با تأکید بر طراحی ساز و کار مناسب حضور زنان در جامعه اظهار داشت: باید این ساز و کار به نحوی طراحی شود که ساعات حضور زنان در محیط های کاری فرسایش دهنده نبوده و با مسئولیت مادری و همسری ایشان در تعارض نباشد.

رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به لزوم ارائه آموزش های لازم در خصوص مسئولیت پذیری مردان در عرصه انجام وظایف خانوادگی و تربیت فرزندان اضافه کرد: باید مناسبات اخلاقی و حقوقی جدیدی در خانواده هایی که زن و مرد هر دو در خارج از منزل اشتغال دارند، بازتعریف شود.

مجتهدزاده ادامه داد: از سوی دیگر در مورد زنان خانه دار نیز باید نقش ارزشمند کار خانگی زن، لحاظ شود.

وی به انعقاد موافقت نامه با دستگاه های دولتی و استان ها اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه ها در قالب اجرای برنامه های کوتاه مدت و میان مدت مرکز امور زنان منعقد شده است.

*اجرای برنامه های توانمندسازی بانوان

مجتهدزاده به اجرای برنامه های توانمندسازی بانوان و خانواده ها اشاره کرد و گفت: حمایت از دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و کمک به آنان در تشکیل یا توسعه تعاون و تشکل های اقتصادی از جمله این برنامه ها است.

وی احداث یا حمایت از گسترش مراکز رشد و کارآفرینی زنان را از دیگر برنامه های مرکز امور زنان دانست و افزود: در این راستا راه اندازی بازارچه های خود اشتغالی ویژه گروه های مختلف زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار در هر استان در دستور کار مرکز قرار گرفته است.

رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی، بنگاه های اقتصادی زودبازده، برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی، ارائه مشاوره های کارآفرینی به صورت فردی و گروهی به ویژه برنامه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و برگزاری نمایشگاه های مختلف جهت ارائه دستاوردها و تولیدات نفیس زنان هنرمند از دیگر برنامه های مرکز امور زنان است.

*کاهش ساعات کاری بانوان

رئیس مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری از توسعه زیرساخت های قانونی فعالیت زنان در جامعه خبر داد و افزود: در همین زمینه، موضوع کاهش ساعت کاری بانوان در دولت نهم مطرح و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

مجتهد زاده به طرحی نظیر دورکاری کارکنان نخبه یا انتقال کارکنان دولت به سایر استان ها اشاره کرد و ادامه داد: مکانیزم تحقق ایده تقلیل ساعت کار بانوان نیز عملیاتی شده است.

* حمایت دولت از زنان و دختران آسیب دیده

رئیس مرکز اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری به حمایت دولت نهم و دهم از زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب اشاره کرد و گفت: رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان جز سیاست‌های کلیدی مرکز امور زنان طی سال‌های اخیر بوده است.

مجتهد زاده به لزوم ریشه یابی دقیق از علل و عوامل وقوع آسیب‌ها در جامعه بخصوص در حوزه زنان اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و اقدامات مطالعاتی و اجرایی متعددی همسو با مراجع ذیربط در راستای پیشگیری و توانمندی سازی افراد در معرض آسیب در مرکز امور زنان تدوین و اجرا شده است.

وی ادامه داد: به دلیل در هم تنیدگی آسیب‌های اجتماعی،گاهی جامعه زنان بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند و تبعات و آثار آن در این قشر حادتر است.

مجتهدزاده با تاکید بر ضروری بودن توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ارزیابی مسائل زنان در چارچوب مجموعه نقش‌ها و مسئولیت‌های خانوادگی – اجتماعی آنان اضافه کرد: بروز آسیب‌های اجتماعی خاص یک جنس نبوده و حل مسائل و مشکلات این آسیب‌ها نیازمند اعمال رویکرد فرابخش به موضوع توسط دستگاه های فرهنگی، قضایی و امنیتی سیاستگذاری و مجری است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی کلان، صحیح و عالمانه از سوی مسئولین کشوری در جهت صیانت از جامعه گفت: لازم است در این زمینه از عمل زدگی بدون بررسی و تحلیل و بی عملی و بی برنامگی اجتناب شود.

رئیس مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری، توسعه و افزایش پایگاه های فرهنگی- ورزشی ویژه دختران و زنان معتاد و بزهکار تحت پوشش در مراکز بازپروری را از جمله برنامه‌های این مرکز به منظور حمایت از زنان آسیب دیده اعلام کرد و افزود: در همین زمینه از ارائه خدمات مشاوره‌ای،حقوقی و قضایی به زنان حمایت و پشتیبانی صورت می‌گیرد.

وی به تقویت و گسترش روش‌های همیار با هدف توانمند سازی زنان تحت پوشش سازمان های حمایتی اشاره و خاطرنشان کرد: حمایت از ایجاد مرکز مشاوره‌ای ویژه دختران فراری آسیب دیده نیز از جمله برنامه های مرکز زنان است که با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

*پیگیری بیمه زنان سرپرست خانوار

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تشکیل کارگروهی با مسئولیت وزارت رفاه و نمایندگانی متشکل از سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، بهزیستی، معاونت راهبردی و مرکز امور زنان خبر داد و گفت: این کارگروه موظف به برآورد مالی و تدوین و ساز و کار اجرایی درباره وضعیت بیمه زنان سرپرست خانوار شده است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد پوشش بیمه‌ای تمامی زنان سرپرست خانوار در راستای توسعه و تعمیم عدالت اجتماعی و بر طبق ساختار نظام جامع رفاه و مطابق با قانون برنامه چهارم توسعه در دولت مطرح شده و هم اکنون در حال پیگیری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار