کد خبر: 434500
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۲
به گزارش فارس، "سید حسن نصرالله " دبیركل حزب‌الله لبنان در آغاز سخنرانی خود در جمع عظیم عزاداران حسینی (ع) در شهر "بعلبك " در منطقه بقاع در شرق لبنان از طریق ویدئو كنفرانس، به پیام امام حسین(ع) و یاران باوفایش در تن ندادن به ظلم و ستم و ایستادن در برابر ظالمان زمانه اشاره كرد و گفت: اربعین حسینی (ع) روز گرامیداشت دوباره عاشورا است و پیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش، «هیهات من الذله» بود.

وی گفت: از شما تشكر می‌كنم كه از مناطق مختلف به اینجا در شهر بعلبلك آمده اید. تجسم و تجلی اربعین در لبنان برای ما لبنانی‌ها در شهر بعلبك است و همه باید در سالهای آینده و تا هر زمان كه زنده ماندیم، مراسم اربعین را باشكوه تر در این شهر برگزار كنیم چرا كه این شهر كاروان امام حسین (ع) و سر ایشان را در مقطعی زیارت می‌كند.

*مقاومت در لبنان با الهام از خون‌های پاك كربلا شكل گرفت

دبیركل حزب الله گفت: جا دارد كه مراسم در این شهر باشكوه برگزار شود و انشاء‌الله مناسبت اربعین با شكوه بیشتری برگزار شود. از همین خون‌های كربلا بود كه مقاومت در لبنان شكل گرفت و مقاومت توانست سنگین ترین جنگی را كه علیه لبنان به راه افتاده بود، خنثی كند. مقاومت از همین شهر بعلبك بلند شده است و مقاومت لبنان مدیون بلعبك است؛ مقاومتی كه بعد از سالها هنوز می گوید «لیبك یا حسین».

وی افزود: شما را به یاد آن روزها می‌اندازم كه رهبر و استاد ما و سید شهدای مقاومت سید "عباس موسوی " در همین میدان ایستاد و لباس مذهبی خود را درآورد و لباس نظامی پوشید و سلاح را برداشت و جوانان بعلبك را دعوت به مقاومت كرد، آن روزها را به یاد شما می آورم. جای جای این شهر بوی مقاومت یافته است.

نصرالله گفت: منطقه بقاع شاهد جنایت صهیونیست‌ها بوده است اما شما به یاد امام حسین (ع) از مقاومت دست نكشیده‌اید و با اقتدا به حادثه عاشورا به راه آن امام همام پا می‌فشارید.

*آمریكا برای مداخله در امور داخلی تونس برنامه‌‌ریزی كرده است

وی با اشاره به انقلاب مردمی تونس گفت: به ملت انقلابی تونس تبریك می‌گویم كه برای حق و بازیابی حق خودش و استقلال و آزادی قیام كرده داست تا از زیر بار دیكتاتوری نجات یابد.

دبیركل حزب‌الله گفت: من به نمایندگی از لبنانی‌ها مردم تونس را به وحدت و همبستگی دعوت می‌كنم و اجازه ندهید كه بركات و دستاوردهای انقلابی كه در تونس بوجود آمده است از دست برود. آمریكا برای مداخله در امور تونس برنامه ریزی كرده است و به همین دلیل "جفری فلتمن " معاون وزیر امور خارجه آمریكا به تونس سفر كرده است، تونسی‌ها باید حواسشان جمع باشد.

* دنیا از "شالیت " حرف می‌زند اما در مقابل محاصره غزه سكوت كرده است


نصرالله همچنین به وضعیت فلسطین اشاره كرد و خطاب به فلسطینی‌ها نكته‌ای را گفته و تاكید كرد كه فلسطین همواره مظلوم است و در معرض تهدید و تجاوز صهیونیست‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به محاصره بیش از یك میلیون و پانصد هزار فلسطینی در نوار غزه و بی‌تفاوتی غربی‌ها برای شكستن این محاصره و در عوض تلاش آنها برای آزاد كردن "گلعاد شالیت " نظامی اسیر رژیم صهیونیستی گفت: جهان در مورد گلعاد شالیت سخن می‌گوید اما از محاصره بیش از یك و نیم میلیون شهروند فلسطینی تحت محاصره در غزه و قدس و وضعیت فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی سال 1948 میلادی و میلیون ها آواره فلسطینی سخن نمی گوید و به فكر آنها نیست.

*هشدار درباره طرح صهیونیست‌ها علیه قدس

دبیركل حزب‌الله سپس به موضوع اشغالگری صهیونیست‌ها در قدس اشاره كرد و گفت كه صهیونیست‌‌ها نقشه‌های گسترده‌ای برای این شهر و برای مسجدالاقصی دارند.

نصرالله تاكید كرد: ما در مقاومت لبنان به مظلومیت ملت فلسطین ایمان داشته و همواره در كنار آنها بودیم و انشا‌الله به پیروزی خواهیم رسید.

* لبنان در شرایط حساسی بسر می‌برد

وی سپس به تحولات داخلی لبنان پرداخت و گفت: بی تردید در این روزها در لبنان شرایط حساس و منحصر به فردی دارید و امیدواریم كه همه ما دست به دست هم بدهیم و همكاری كنیم تا از این مرحله به سلامتی عبور كنیم

دبیركل حزب الله گفت: در روزهای اخیر اتفاقاتی افتاد كه ما به قانون پناه بردیم. در زمینه حكم اولیه نخستین كاری كه كردیم این بود كه وزیران هشت مارس از كابینه استفعا كردند كه حق قانونی ما بود و برمبنای قانون اساسی لبنان این كار را كردیم .

وی افزود: حدود یك ساعت قبل كه شما مشعول عزاداری بودید، شنیدید كه میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان جناب "نجیب میقاتی " را مسئول تشكیل كابینه كرده است. ما در حال حاصر به اینجا رسیده‌ایم. سعی ما براین است كه طرف‌های دیگر را هم جذب كنیم.

سید حسن نصرالله تصریح كرد: خبرها حاكی است كه برخی تلاش كرده‌اند شرایط را دگرگون كنند و به سمت اغتشاش ببرند. رایزنی‌های پارلمانی در دو روز اخیر بسیار پر حجم برگزار شد و شفاف می گوییم كه بسیاری از كشورها در این یكی دو روز اخیر تلاش می‌كردند كه در امور داخلی لبنان مداخله بكنند و حتی در یك نمونه "جو بایدن " معاون رئیس جمهوری لبنان در تماس تلفنی با یكی از نمایندگان لبنان خواسته بود كه به سعد حریری رای بدهند.

وی گفت: طبیعی است كه این امر یك جنگ سیاسی است و بسیاری از كشورها تلاش كردند كه نظرات خود را در لبنان دیكته كنند اما سرانجام به اینجا رسیدم كه نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر مطرح شده است. ما احساس طرف شكست خورده را درك می‌كنیم.

* جریان 14مارس در عمل به دموكراسی اعتقادی ندارند

دبیركل حزب الله گفت: می‌خواهم در اینجا یك موضوع فرضی را مطرح كنم. اگر ما فرض بكنیم كه وضعیت برعكس باشد یعنی گزینه منتخب 14مارس به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌شد و طرف مقابل وارد خیابانها می شد. واكنش واشنگتن و همه كشورهای غربی و برخی كشورهای منطقه‌ای و عربی چه بود؟ قطعنا آنها حمله سنگینی را علیه ما به راه می انداختند و می گفتند كه چرا كودتا كردید و دیكتاتور هستید و چرا قانون و رای مردم را نمی‌پذیرد؟ اگر وضعیت برعكس می‌شد؛ حتما چنین برخوردی با ما می‌شد اما امروز می‌بینیم كه گروه 14 مارس به خاطر اینكه نامزد آنها به عنوان نخست وزیر رای نیاورده است شروع كرده اند كه بازی را به اینجا برسانند یعنی آنها از نظر تئوری مدعی می‌شوند كه به دموكراسی پایبند هستند اما در عمل كارهای خلاف آن را انجام می دهند.

وی این پرسش را خطاب به 14 مارس مطرح كرد كه چرا شما خواست مردم و قانون را نمی‌پذیرید؟ اگر ما به خیابانها می ریختیم علیه ما حمله به راه می‌انداختید و ما را محكوم می‌كردید اما حالا كه شما به این كار روی آورده‌اید صدایی از كسی در نمی آید این به معنای سیاست دوگانه است. چرا دولت‌های غربی و پایتخت‌های عربی درقابل هرج و مرج آنها [هواداران حریری] واكنشی نشان نمی‌دهند؟ آیا با آنها زدو بند سیاسی دارید؟ چرا از حق عدول می‌كنید.

*آمریكا تلاش كرد كه حریری را در سمت خود حفظ كند

دبیركل حزب‌الله لبنان در سخنان خود با اشاره به اقدامات مداخله جویانه آمریكا در امور داخلی لبنان گفت: آمریكایی‌ها تلاش زیادی كردند تا سعد حریری را در مقام خود حفظ كنند.

وی اشاره كرد كه برخی از كادر رهبری گروه 14 مارس تجربه زیادی در دگرگون جلوه دادن مسائل و حقایق از تحقیقات گرفته تا دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان تا شاهدان دروغین دارند.

* تضعیف دولت میقاتی به نفع هیچ جریانی نیست

دبیركل حزب‌الله لبنان با انتقاد از سران 14 مارس (هواداران غرب) و تلاش آنان برای تضعیف مامور جدید این كشور برای تشكیل دولت جدید، تاكید كرد كه تضعیف دولت جدید لبنان به سود هیچ جریان لبنانی نیست.

به گزارش فارس، سید حسن نصرالله با اشاره به مسائل روز لبنان و انتخاب نجیب میقاتی برای تشكیل دولت جدید لبنان اعلام كرد كه تضعیف دولت میقاتی به سود هیچ جریان یا گروه خاصی در لبنان نیست.

وی با انتقاد از كسانی كه میقاتی را نامزد حزب‌الله معرفی می‌كنند، گفت: میقاتی فردی میانه‌رو هست و برای این انتخاب شد تا دولت وحدت ملی تشكیل بدهد تا تمام صداها در آن شنیده شود.


توطئه دادگاه حریری نیز مانند جنگ33روزه شكست می‌خورد

دبیركل حزب‌الله لبنان با اشاره به توطئه سران 14 مارس در سال 2005 علیه مقاومت خطاب به آنها گفت: در توطئه‌های قبل شكست خوردید و توطئه جدید یعنی دادگاه حریری نیز شكست خواهد خورد.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود در روز اربعین حسینی (ع) با اعلام اینكه صریح‌تر با گروه 14 مارس سخن می‌گوید، اعلام كرد كه باید فرصت كنونی را كه در آن نجیب میقاتی مامور تشكیل دولت جدید لبنان شده است، غنیمت شمرد.

وی با اشاره به شایعاتی كه رژیم صهیونیستی به راه می‌اندازد، اعلام كرد كه ترساندن مردم لبنان از دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی و بیان این شایعات كه نخست‌وزیر از طرف حزب‌الله معرفی شده است هیچ سودی ندارد. وی انسانی میانه‌رو است و بیان این سخنان كه وی نامزد حزب‌الله است، تلاشی است برای فشار بر وی و هدفش تحریك مذهبی مردم است.

نصرالله گفت: معارضان رویكرد دیگری داشت ولی دریافت كه با نامزدی میقاتی فرصتی برای كشور و حمایت از آن به وجود می‌آید؛ پس نخست وزیر آینده نه از حزب‌الله است نه دولت جدید دولت حزب‌الله است و نه حزب‌الله آن را هدایت خواهد كرد. همه این شایعات برای گمراه كردن مردم و تحریك كردن خارج لبنان بویژه آمریكا و اسرائیل است و این سخنان حرف كسانی است كه نگران طرح آمریكا و اسرائیل در لبنان و منطقه است.

*ما مقاومت هستیم و خواهان قدرت نیستیم

دبیر كل حزب‌الله لبنان افزود: ما فقط از شما دو چیز می‌خواهیم؛ اول اینكه علیه ما توطئه نكنید... ما حمایت شما را نمی‌خواهیم ما نیروی مقاومت هستیم و خواهان قدرت نیستیم از پشت به ما خنجر نزنید؛ دوم اینكه به مردم توجه كنید. به مردم خدمت كنید؛ بویژه در مناطق محروم مانند عكار، بقاع و الشمال. گروه حاكم در 5 سال گذشته برای عكار، طرابلس و الشمال چه كرد؟.

* تعهد جریان 14 مارس به آمریكا در سال 2005 برای توطئه علیه مقاومت

نصرالله در ادامه به توطئه جریان 14 مارس علیه مقاومت و همپیمانی آنان با آمریكا و اسرائیل اشاره و اعلام كرد: ما معتقدیم كه تحولات بزرگی در منطقه روی خواهد داد و معتقدیم كه خطر اسرائیل وجود دارد و ملت فلسطین در معرض تهدید است. شما ما را به عرصه داخلی لبنان آوردید، زیرا در سال 2005 به واشنگتن رفتید و تعهد دادید كه علیه مقاومت و سلاح آن توطئه می‌كنید و حتی هدف از میز مذاكره خلع سلاح مقاومت بود ولی شكست خوردید و خواستار جنگ تموز [جنگ 33روزه] شدید و شكست خوردید و امروز طرح دادگاه بین‌المللی مطرح شده است كه مقاومت را هدف قرار گرفته و این دادگاه نیز شكست خواهد خورد.

دبیر كل حزب‌الله لبنان افزود: بزرگ‌ترین دروغ و تهمت این است كه حزب الله می‌خواهد بر دولت لبنان و حكومت آن سیطره پیدا كند. ما در حزب‌الله دیدگاهی روشن داریم. ما از نامزدی میقاتی حمایت كردیم و خواستیم كه دولت مشاركت ملی تشكیل شود . امروز ما در مقابل فرصتی تاریخی هستیم و خواستار وحدت هستیم نه پیروز شدن یا شكست خوردن كسی. نپذیرفتن مشارك در دولت جدید بدین معناست كه شما قدرت را فقط برای خودتان می‌خواند و حاضرید برای به دست آوردن آن هر كاری بكنید.

* مقاومت و ارتش حافظ لبنان هستند

نصرالله افزود: ما امروز مشكلات اقتصادی زیادی داریم و بسیار مصر هستیم كه همزیستی صلح‌آمیزی داشته باشیم و مسائل را بر اساس این حل كنیم نه بر اساس حذف [دیگری]. اگر به میقاتی نمی‌خواهید فرصت دهید، پس كشور را به كدام سو می‌خواهید ببرید؟ دنیا كمك شما نخواهد بود بیایید وقت را از دست ندهیم. اسرائیل دائما تهدید می‌كند كه لبنان همه‌اش به حزب‌الله تبدیل شده است و حزب‌الله خواستار دولت است، اسرائیل می‌خواهد با لبنان چه كند؟ آیا كشور را دولت حفظ می‌كند؟ نه دولت سابق نه دولت فعلی نمی‌تواند كشور را حفظ كند. آیا آمریكا می‌خواهد كشور را حفظ كند؟ لبنان را فقط و فقط ارتش، مردم و مقاومت آن، آن را حفظ می‌كند، اینهاست كه اسرائیل را از تجاوز به لبنان بازمی‌دارد نه شكل دولت و ساختار آن بلكه لبنان را توازن رعب و ترسی حفظ می‌كند كه مقاومت در مقابل رعب اسرائیل ایجاد كرده است.

*كسی در دولت مشاركت نمی‌كند به دولت میقاتی یك سال فرصت بدهد

دبیر كل حزب‌الله لبنان در پایان با تشكر از مردم لبنان و با ارزش خواندن عزاداری آنان از همه لبنانی‌ها خواست كه فرصت را غنیمت بشمرند و هر كس نمی‌خواهد در دولت جدید شركت كند، اگر شده یك‌سال به دولت میقاتی فرصت بدهد و عملكرد آن را بسنجد ولی تلاش برای از بین بردن دولت جدید میقاتی، به این معناست كه فقط من باشم و دیگران نباشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار