کد خبر: 426388
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۳
آیت‌الله مصباح یزدی:
آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی در دیدار با دانشجویان بسیجی شرکت کننده در اردوی طرح ولایت از سراسر کشور با بیان اینکه از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون دو نسل عوض شده است و به طور طبیعی نسل جدیدی که سرکار می‌آید از نتایج کار گذشتگان و سیر فکری و عملی آنها و تجارب آنها درست اطلاع ندارد، اظهار داشت: آگاهی این نسل از گذشته و حرکت در مسیر آن بستگی به شنیدن جریانات و مطالعاتی دارد که آنها به طور غیر مستقیم با آن آشنایی یافته‌اند و وظیفه ما این است که شناخت درستی را به آنها ارائه کنیم.
به گزارش فارس از قم، وی با اشاره به اینکه سه دهه از پیروزی انقلاب و برقراری نظام حکومتی خاصی که نمونه روشنی در عالم ندارد، می‌گذرد، گفت: در طول این سه دهه تحولاتی درون کشور و خارج از کشور انجام گرفته که بسیار قابل تامل است و جای بررسی فراوان دارد.
عضو خبرگان رهبری گفت: در طول این سه دهه نوساناتی دیده شد که گاهی حرکت صعودی و گاهی حرکت نزولی داشته است.
آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: این تحولات و اختلافات فکری و سلیقه‌ای که در طول این چند دهه مشاهده شده است، ایجاب می‌کند نسبت به مسائل مورد اختلاف، تحقیق و داوری صورت پذیرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه باید افکار صحیح و پایه‌های فکری صحیحی از انقلاب ارائه کرد، ادامه داد: دشمنی استکبار جهانی و دشمنان اسلام روز به روز با این نظام و انقلاب عمیق‌تر و ریشه دارتر شده و از یک طرف به طور دائم بر تجربیات آنها برای مبارزه افزوده می‌شود و از سوی دیگر امکاناتشان برای مبارزه با نظام بیشتر شده است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: امروزه آنها با اساس اسلام مبارزه می‌کنند و به طور طبیعی این تصمیم استکبار جهانی بر مبارزه و به قول خود آنها نابودی و تضعیف اسلام است که وظیفه مضاعفی را برای ما ایجاد می‌کند که موضع مستحکمی در برابر آنها ارائه کنیم.
وی بعضی از این وظایف را مختص دولت، بعضی را مختص مردم و بعضی دیگر را مختص هر دو برشمرد و یادآور شد: از دستاوردهای انقلاب و ارزش‌های این انقلاب باید به خوبی نگهداری و پاسبانی کرد. صیانت از انقلاب یک وظیفه عمومی است
آیت‌الله مصباح یزدی صیانت از انقلاب را یک وظیفه عمومی دانست که نمی‌توان برای آن منطقه خاصی را مشخص کرد و بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مردمی و برخاسته از توده‌های مختلف مردم و بدون دخالت عامل خارجی است و هیچگونه حزب و گروه خاصی نمی‌تواند مدعی رهبری این انقلاب باشد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه مخاطبان حفظ اسلام و ارزش‌های اسلامی همه مردم هستند و هیچکس از این امر مستثنی نیست، اظهار داشت: همه باید احساس مسئولیت کنیم تا این انقلاب دوام پیدا کند و اگر کمبودهایی دارد آن کمبودها برطرف شود.
عضو خبرگان رهبری همچنین تصریح کرد: تجارب این انقلاب باید از نسلی به نسل دیگر به طور صحیح منتقل شود‌ چراکه این انقلاب برخاسته از مردم است و تا آخر هم بر دوش همین مردم خواهد بود. اسلام یک مقوله اعتقادی و ارزشی است
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه روح همه ابعاد این انقلاب، بعد فرهنگی آن است، خاطرنشان کرد: آنچه موجب شد مردم دعوت امام خمینی (ره) را اجابت کنند آن باورهایی بود که مردم نسبت به ارزش‌های اسلامی داشتند و آن را در معرض خطر دیدند.
وی مهم‌ترین و آخرین سخن امام را مقوله اسلام دانست و ادامه داد: اسلام یک مقوله اعتقادی و ارزشی دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی است که همه آنها زیر مجموعه‌ای از همین مقوله اعتقادی و ارزشی هستند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: امروزه هزاران سایت و نشریه به طور مستمر تلاش می‌کند که مبانی اعتقادی اسلام را تضعیف کرده و در چنین شرایطی وظیفه ما این است که به این نقطه اصلی و اساسی بیشتر اهمیت دهیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: بر ای انجام این امر باید فعالیت‌های مختلفی در سطوح مختلف صورت پذیرد اما آنچه ضرورت بیشتری دارد برنامه‌های کوتاه مدتی است که برای خطرهای نزدیک باید اجرا کرد. فتنه 88 دارای برنامه‌های درازمدت بود
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه مقدمات فتنه سال 88 از 20سال قبل شروع شده بود، تصریح کرد: کمک‌های مالی، کار فکری و کار تشویقی که برای این اقدام در نظر گرفته شده بود دارای برنامه‌های دراز‌مدتی بود که ما به خوبی با آنها آشنا نیستیم.
وی این عقب افتادگی را حاصل عقب ماندگی دانست که طی دو قرن اخیر به آن مبتلا شده‌ایم و گفت: کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار دارند برای زندگی خود و کشور‌گشایی خود برنامه‌های دراز مدت دارند.
عضو خبرگان رهبری افزود: آنچه برای ما مقدور است و همین اندازه هم ضرورت دارد، تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت در مسائل اقتصادی است.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه از آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح شده و مسئله تهاجم فرهنگی 20 سال است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، خاطر‌نشان کرد: ضمن اینکه باید در طرح‌های بلند‌مدت حوصله داشت باید در کنار طرح‌های درازمدت از فرصت‌ها برای برنامه‌های کوتاه‌مدت بهره گرفت. خاموش‌کنندگان فتنه بعد از انتخابات دانش آموختگان طرح ولایت بودند
استاد حوزه علمیه قم افزود: کسانی که در تحولات سیاسی قبل از انتخابات و در خاموش کردن فتنه سال 88 سهیم بودند، همین دانش‌آموختگان طرح ولایت بودند.
عضو خبرگان رهبری همچنین یادآور شد: این طرح با توجه به اینکه بیش از انتظارها ثمر بخش بوده است، اما ضعف‌ها و نقایصی دارد که باید در زمینه تکمیل و رفع آن اقدام شود. موتور انقلاب اسلامی ایران از دین سرچشمه می‌گیرد
آیت‌الله مصباح یزدی یکی از اهدافی که باید در طرح ولایت دنبال شود را آشنا کردن مردم با جهت‌گیری‌ها و اهداف انقلاب توسط دانش آموختگان این طرح خواند و تصریح کرد: این اقدام از آن رو ضروری است که هنوز گروه‌ها و جماعتی هستند که فکر می‌کنند این انقلاب فقط عکس‌العملی به ظلم‌های حکومت پهلوی و اسقاط آن بوده و آن را در اهداف سیاسی و اقتصادی خلاصه می‌‌کنند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اینگونه افراد باید به این توجه کنند که موتور این انقلاب از دین اسلام سرچشمه گرفته است و اسلام خیلی بزرگ‌تر و ارزشمندتر از فعالیت‌های اقتصادی است.
وی با تاکید براینکه اگر بخواهیم انقلاب پایدار باشد باید به روشنگری و آموزش‌ها برای نسل جوان انقلاب توجه داشت، خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که برای نسل جوان انتخاب می‌شود با توجه به تکنولوژی‌های جدید نباید خشک و خسته کننده باشد و باید برنامه‌هایی را پیدا کرد که موجب جذب جوانان شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار