کد خبر: 424106
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴
«جوان» از دومين نمايشگاه زوج خوشبخت ايراني گزارش مي‌دهد
زهرا چيذري- نمايشگاه زوج خوشبخت ايراني در حالي به كار خود پايان داد كه به هيچ وجه انتظارات را برآورده نكرد. اين نمايشگاه بيشتر از آنكه ازدواج آسان را ترويج و تبليغ كند تجملات و روي آوردن به ازدواج نا آسان را در دستور كار خود قرار داده بود.
به گزارش «جوان»، دومين نمايشگاه زوج خوشبخت ايراني در محل نمايشگاه‌هاي دائمي تهران روز گذشته به كار خود پايان داد. اين نمايشگاه قرار بود تا به عرضه جهيزيه، تداركات ازدواج و همچنين لوازم منزل همچون مبلمان و سرويس خواب، فرش، تزئينات و خلاصه هر آنچه براي يك ازدواج آسان و پايدار لازم است بپردازد اما به جز چند غرفه محدود، رويكرد هيچ يك از غرفه‌داران و عرضه‌كنندگان كالا سنخيتي با ترويج ازدواج آسان و پايدار نداشت؛ به گونه‌اي كه بازديد‌كنندگان اندك اين نمايشگاه با مراجعه به غرفه‌ها و اطلاع از قيمت‌هاي موجود براي برگزاري مراسم عروسي خود يا فرزاندانشان نااميدانه و دست خالي بيرون مي‌آمدند.
نمايشگاهي براي ترويج تجملات!
براي ارزيابي نمايشگاه چندان هم لازم نبود تا به غرفه‌ها و غرفه‌داران سر بزنيد چراكه با مشاهده ويژه نامه نمايشگاه زوج خوشبخت ايراني با علامت ويژه سازمان ملي جوانان مي‌توانستيد از نوع طراحي و از همه مهمتر طرح روي جلد اين ويژه نامه كه در واقع يك بروشور تبليغاتي بود حديث مفصلي را بخوانيد. (رجوع شود به عكس اين گزارش.)
دراين ويژه نامه بدون آنكه هيچ صحبتي از ازدواج و زوج خوشبخت و زندگي و مباحث مربوطه به عمل آمده باشد، تبليغاتي از پيراهن مبل تا آرايشگاه و مبل و سرويس خواب مشاهده مي‌شد.
يكي از بخش‌هاي بسيار خلوت اين نمايشگاه بخش عرضه مبلمان بود. مبلمان عرضه شده در اين نمايشگاه از مجلل‌ترين انواع مبلمان بود كه بنابر اظهارنظر غرفه‌داران با تخفيفي از 14 تا 20 درصد ارائه شده بود و حتي با احتساب تخفيف ادعا شده باز هم چند ميليون تومان از جهيزيه را به خود اختصاص مي‌داد.
از 300 هزار تومان تا 20 ميليون تومان هزينه برگزاري يك ازدواج
شركت‌هاي مجري برگزاري مراسم عقد و عروسي از ديگر غرفه‌داران مرتبط با موضوع اصلي نمايشگاه بودند. در بين اين غرفه‌ها اثري از ازدواج آسان و كم خرج ديده نمي‌شد. غرفه داران وقتي متوجه مي‌شدند با يك خبرنگار صحبت مي‌كنند از دادن جواب صريح طفره مي‌رفتند اما با پيگيري‌ها متوجه مي‌شديد حداقل هزينه براي برگزاري ساده‌ترين مراسم يك و نيم ميليون تومان است كه البته اين هزينه براي يك مهماني ساده با حدود 100 نفر مهمان و فقط براي خدمات كترينگ، بدون احتساب هزينه‌هاي گل، موزيك، فيلمبرداري و سفره عقد و ساير ملزومات برگزاري مراسم عروسي بود.
به گفته تمامي فعالان در اين بخش هزينه تمام شده براي برگزاري يك مراسم ازدواج به فاكتور‌هاي مهم و گوناگوني از جمله تعداد مهمان، منوي غذا، نوع فيلمبرداري، تزئينات و گل آرايي و نوع گل‌هاي استفاده شده بدين منظور و ده‌ها مورد ديگر بستگي دارد.
مجريان برگزاري مراسم‌هاي عروسي، مراسم‌هايي از يك و نيم ميليون تا 20ميليون تومان را برگزار كرده بودند. در كنار شركت‌هايي كه برگزاري تمامي مراحل يك مراسم عروسي را به عهده مي‌گرفتند غرفه‌هاي تخصصي براي فيلمبرداري، مزون لباس عروسي و نامزدي و مؤسسات كرايه اتومبيل نيز حضور داشتند.
در غرفه مؤسسه كرايه اتومبيل كه گل زدن ماشين را نيز بر عهده مي‌گرفتند بنز مدل 170 قرمز رنگي ديده مي‌شد كه براي كرايه چنين ماشيني به عنوان ماشين عروس بايد مبلغ 250 هزار تومان هزينه پرداخت مي‌شد. البته اين هزينه‌ها همه با احتساب تخفيف ويژه نمايشگاه بود!
2 ميليون تومان براي بادكنك آرايي!
در كنار ساير تجملات عرضه شده در اين نمايشگاه، غرفه‌هايي نيز با به كار‌گيري خلاقيت صور جديدي از تشريفات را ارائه مي‌كردند. يكي از اين غرفه‌ها غرفه بادكنك آرايي حرفه‌اي بود.
دراين غرفه 200 بادكنك چاپدار با نام عروس و داماد يا نام دلخواه با هزينه 50 هزار تومان و هزينه ارسال رايگان تنها براي برگزاري يك مراسم بي‌پيرايه به متقاضيان عرضه مي‌شد!
مسئول اين غرفه در گفت‌وگو با «جوان» حداقل هزينه بادكنك‌آرايي را 30 هزار تومان عنوان كرد كه مي‌تواند تا 2 ميليون تومان متغير باشد و اين كاملاً به نوع كار و ميزان وقت و انرژي به كار رفته براي آن بستگي دارد.
تنها غرفه‌هاي برگزاري ازدواج آسان
شايد در ميان غرفه‌هاي رنگارنگ اين نمايشگاه غرفه سازمان بهزيستي و غرفه مؤسسه پيوند سبز جوانان توانسته بودند خود را با هدف اصلي اين نمايشگاه تطبيق دهند. در غرفه مؤسسه پيوند سبز يك خانه نمادين با اثاثيه‌اي ساده قرار داشت. اين غرفه مجري ازدواج 300 هزار توماني بود. مشاوره در برگزاري مراسم، كارت دعوت، معرفي به تالار پذيرايي، پذيرايي 100 نفر به صرف ميوه و شيريني، خنچه عقد و عقد تشريفاتي، لباس عروس، ماشين و تزئينات و در نهايت فيلمبرداري از خدمات ارائه شده توسط اين مؤسسه بود. اين مؤسسه 11 قلم كالاي اساسي را با مبلغ 750 هزار تومان به عنوان جهيزيه در نظر گرفته بود. غرفه سازمان بهزيستي نيز به تهيه جهيزيه 700 هزارتوماني اقدام كرده بود كه اين جيهزيه افراد تحت پوشش اين سازمان و افرادي را كه در وزارت كشور به اين منظور ثبت نام كنند در نظر گرفته بود.
غرفه داران هم راضي نبودند
بنا بر گفته غرفه داران اين نمايشگاه بنا بود همچون سال گذشته به مناسبت سالروز ازدواج مبارك حضرت علي(ع) و حضرت زهرا (س) برگزار شود كه به دليل همزماني با نمايشگاه تله كام عقب افتاده بود. تعداد زيادي از غرفه‌داران از نوع اطلاع رساني و تبليغات اين نمايشگاه ناراضي بودند، زيرا باوجود پرداخت هزينه چند ميليون توماني براي اجاره غرفه به دليل عدم اسقبال مردم، فروش چنداني نداشتند. گروهي از غرفه‌داران تعطيلي را دليل عدم استقبال دانسته و گروه ديگر معتقد بودند با تعطيل شدن شهر بايد استقبال بيشتر مي‌شد كه به دليل نبود برنامه‌ريزي و اطلاع رساني اين اتفاق نيفتاده.
نمايشگاه عرضه كالا و خدمات، نه جشنواره زوج خوشبخت ايراني!
برگزاري يك نمايشگاه با عنوان جشنواره زوج خوشبخت ايراني تداعي‌كننده يك ازدواج ساده و بي‌پيرايه در تمامي ابعاد و مراحل است. نمايشگاه زوج خوشبخت ايراني امسال بيشتر از آنكه به اين مهم بپردازد مبدل به يك نمايشگاه عرضه كالا شده بود؛ مشابه همان نمايشگاه‌هايي كه به مناسبت آغاز سال نو يا ماه رمضان و سال تحصيلي جديد برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه نه تخصصي بود و نه حتي بر شعار سازمان ملي جوانان به عنوان متولي برگزاري آن پايبند مانده بود. بديهي است تا شعارها به عمل و واقعيت نزديك نشود جوانان همچنان از ازدواج بيم دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار