در سالهای گذشته و با هدف کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران – قزوین در محدوده کرج، احداثِ بزرگراه شمالی در امتدادِ آزادراه همت بر سر زبانها افتاد و عملیاتِ اجرایی آن در حالی که پروژهای با این مقیاس مالی و عملیاتی تا آن زمان در استانِ البرز اجرایی نشده بود، در دوره چهارم مدیریت شهری کرج کلنگ زنی و آغاز شد؛ طرحی ملی با حجم عظیم آزادسازی املاک خصوصی و دولتی واقع در خط اجرای پروژه و پیچیدگی های احداث ۱۵ تقاطع غیرهمسطح با عبور از مسیرهایِ سخت کوهستانی.
با اینکه پروژهها در دورههای چهارم و پنجم مدیریت شهری کرج تا حدودی پیشرفت فیزیکی داشت، لکن به جهت نیازِ ادامه کار به تزریق نقدینگی قابل توجه و عدمِ مشارکت مالی دولتهای وقت در تکمیلِ بزرگراه شمالی، ساختِ این محور مواصلاتی عقیم ماند و متوقف شد و به صورت نیمهتمام تحویل دورهِ ششم مدیریت شهری گردید؛ مقطعی که با بختگشایی برای پروژه همراه شد و مطالبهگری و پیگیریهای گسترده شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج موجب شد دولت تامین حداقل ۵۰ درصد از بارِ مالی طرح را متقبل گردد و در متقاعدسازی مالکین دولتی برای واگذاری اراضی خود مشارکت فعال داشته باشد.
بر اساس مشخصاتِ فنی پروژه، طول مسیر بزرگراه شمالی در حدود ۱۹ کیلومتر است که تعداد خطوط عبوری در هر سمت حرکت ۳ خط و مجموعأ عرض کل هر سمت حرکت ۱۹ متر می باشد؛ با پیشبینی ساختِ ۱۵ تقاطع غیرهمسطح و ۲۱ پل و سازه عظیم برای ایجادِ امکان عبور بزرگراه از فرازِ رود و کوه و صخره ها. این بزرگراه دارای چهار بُرش و قطعه میباشد که دو قطعه آن در دوره ششم مدیریت شهری کرج بهره برداری شده و زیر بار ترافیکی رفته است.
پل رودخانه کرج؛ شاهکار مهندسی ایرانی
پلِ B۱ موسوم به پلِ رودخانه کرج دارای سیستم سازهای کابلی و بتنی به طول ۵۳۰ متر با ارتفاعِ دهانه ۱۷۰ متر است که به جهتِ طراحی خاص و پیچیدگیهای فنی به عنوان شاهکار مهندسی ایرانی و نبوع و خودباوری شرکتهای داخلی در دور زدن تحریمها شناخته میشود و اساسأ یکی از علل شهرتِ ملی بزرگراه شمالی وجود همین پل است که عملیات ساخت آن با قوت پیش می رود.
در خصوص قطعه و فازبندی بزرگراه شمالی نیز باید گفت که فاز نخستِ آن به طول ۹۸۰ متر در محدوده انتهای آزادراه همت تا رودخانه کرج اجرایی می شود، قطعه دوم این محور به طول ۶۴۵ متر از پل رودخانه کرج عبور میکند و موسوم به پل B۱ میباشد، قطعه سوم به طول ۱۳ کیلومتر از محدوده پل رودخانه کرج تا قبل از تقاطع خوارزمی را شامل میشود و در نهایتِ قطعه چهارم نیز به طول ۴ کیلومتر از تقاطع خوارزمی امتداد یافته و خودروهای عبوری را به سمت حوالی خروجی حصارک در آزادراه تهران، قزوین هدایت میکند؛ لذا مسافرین گذری بدون نیاز به تردد از محدوده شهر کرج و با استفاده از بزرگراه شمالی میتوانند به سمت مقصدِ خود حرکت داشته و ترافیکی روان را توأم با لذت بردن از زیباییهای مسیر تجربه کنند.
پیشرفت فیزیکی هر یک از قطعههای چهارگانه بزرگراه شمالی کرج نیز به ترتیب ۱۰۰ درصد، ۴۴ درصد، ۷۸ درصد و ۶۱ درصد میباشد؛ فازِ نخست این محور به طول حدود ۷ کیلومتر در حد فاصل تقاطع طالقانی شمالی تا تقاطع بلوار انقلاب شمالی در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید، فازِ دوم بزرگراه نیز در محدوده تقاطعِ انقلاب تا بلوار خوارزمی با اعتبارِ ۱۶ هزار میلیارد تومانی در مردادماه امسال و با حضور استاندار البرز و دیگر مسئولان استانی و محلی زیر بار ترافیکی رفت و عملیات ساخت و تکمیل ادامه طرح نیز با قوت پیش میرود.