کد خبر: 1319000
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۵
صدای پای بحران مالی بیخ گوش صهیونیست‌ها؛ جنگ غزه چگونه بودجه اسرائیل را می‌بلعد؟ ارزیابی‌های اخیر ارتش رژیم صهیونیستی از مخارج و هزینه‌های جنگ غزه به قدری با واقعیت صحنه نبرد در تعارض بوده که فرماندهان نظامی این رژیم اخیرا خواستار تامین ۵.۵ میلیارد دلار بودجه اضافی مجدد برای عملیات «گیدعون ۲» شده‌اند.

جوان آنلاین: کابینه نتانیاهو در حالی تصمیم به انجام عملیات تصرف شهر غزه گرفت که بودجه نظامی اسرائیل پاسخگوی این طرح جدید نبود. در همین راستا کابینه لایحه‌ای برای افزایش ۹ میلیارد دلاری به بودجه سال ۲۰۲۵ تهیه کرد که در هفته گذشته در قرائت نخست کنست به تصویب رسید، اما نهایی شدن آن نیازمند تصویب در دو قرائت دیگر است. نکته مهم آنکه افزایش بودجه نظامی با کاهش ۳.۳۵ درصدی بودجه سایر وزارتخانه‌ها همراه بود که این امر به معنای تنزل ارائه خدمات عمومی است. [۱]مسئله دیگر آنکه طبق بیانیه وزارت دارایی اسرائیل این تغییرات بودجه‌ای، معادل ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم است و بنابراین کسری بودجه از ۴.۹ درصد فعلی به ۵.۲ درصد افزایش خواهد یافت. [۲]در چنین شرایطی بود که عملیات زمینی در شهر غزه آغاز شد. اما در همین ابتدای امر، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که حتی افزایش ۹ میلیارد دلاری بودجه‌اش هم کافی نیست و این خبر بسیار بدی برای اقتصاد این رژیم خواهد بود.

بنا به گزارش وبسایت «کلکلیست» که روز پنجشنبه (۲۶ شهریور) منتشر شد ارتش اسرائیل خواستار ۲۰ میلیارد شِکِل دیگر (۵.۵ میلیارد دلار) برای تأمین بودجه عملیات ارابه‌های «گیدعون ۲» شده است که ۸ میلیارد شِکِل (حدود ۲.۱۶ میلیارد دلار) آن در سال ۲۰۲۵ باید پرداخت شود. این در حالی است که وزارت دارایی اعلام کرد نهایتاً آنها در سال جاری ممکن است فقط ۴ میلیارد شِکِل (۱.۸ میلیارد دلار) این مبلغ را بتوانند تأمین کنند. [۳]درخواست جدید ارتش نشان می‌دهد ارزیابی‌ها در مورد مخارج این عملیات واقع‌بینانه نبوده است. در این خصوص «استبان کلور»، استاد اقتصاد دانشگاه عبری قدس پیش از شروع عملیات مذکور، تخمین زده بود «اجرای نقشه تصرف شهر غزه می‌تواند حدود ۱۰۰ میلیارد شکل (۲۹.۲ میلیارد دلار) - پنج درصد از تولید ناخالص داخلی-، برای اسرائیل هزینه داشته باشد و این هزینه‌ها ممکن است باعث افزایش بدهی و کاهش کیفیت زندگی صهیونیست‌ها شود.»

وی افزود: «علاوه بر مخارج نظامی، هزینه‌های غیرنظامی و محدودیت بالقوه قابل توجه در سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات نیز بر اقتصاد اسرائیل تحمیل خواهد شد. در همین راستا شرکت‌های تجاری اسرائیلی ممکن است با تحریم‌هایی رو‌به‌رو شوند و من فکر نمی‌کنم اقتصاد اسرائیل بتواند چنین ضربه بزرگی را برای مدت زمان مداوم تحمل کند.»

تاکنون اسرائیل با قرض گرفتن و افزایش بدهی‌های خود، جنگ جاری را تأمین مالی کرده است که همین مسئله باعث شده نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی اسرائیل از حدود ۶۰ درصد قبل از جنگ به حدود ۷۰ درصد افزایش یابد و سالانه نزدیک به ۶۰ میلیارد شکل (۱۷.۷ میلیارد دلار) بهره پرداخت کند.

براساس گزارش وبسایت کلکلیست، جنگی که از ۷ اکتبر آغاز شده تا امروز حدود ۳۰۰ میلیارد شکل (۸۸.۵ میلیارد دلار) هزینه برای اسرائیل در برداشته، رقمی که به شدت استقراض دولت و بار بدهی آن را افزایش داده است. [۴]براین اساس پیامد‌های داخلی مخارج جنگ بنا به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در چند حوزه قابل بررسی هستند:

الف) رکود در بازار املاک

درگیری نظامی باعث شده تا فروش آپارتمان‌های نوساز در اراضی اشغالی ۴۷ درصد کاهش یابد و بسیاری از مالکین و سازندگان سعی کنند خریدارانی از خارج فلسطین اشغالی پیدا کنند، پدیده‌ای که طبق نظر کارشناسان، تا پیش از این دیده نشده است.

ب) فرار سرمایه انسانی

تعداد افرادی که در دو سال گذشته فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند، در مقیاس تاریخی استثنایی است. اسرائیل سال ۲۰۲۴ را با مهاجرت منفی ۸۳ هزار نفر به پایان رساند که این عدد دو برابر میانگین سالانه در دوره بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ است. داده‌های CBS (اداره مرکزی آمار اسرائیل) تأیید می‌کند: اکثر کسانی که اسرائیل را ترک می‌کنند تحصیل‌کرده و دارای مدارک دانشگاهی، به ویژه در زمینه‌های فناوری و اقتصاد هستند. فرار مغز‌ها یک ضربه مستقیم به توانایی اسرائیل در رشد، نوآوری و حفظ زیرساخت‌های انسانی این رژیم است.

ج) خروج سرمایه مادی

بسیاری از اسرائیلی‌ها از آینده زندگی خود در اراضی اشغالی در هراسند. براین اساس بازار‌های مالی رژیم صهیونیستی شاهد جریان عظیمی از خروج سرمایه است که صرفاً هم مربوط به خرید املاک و مستغلات در خارج نیست، از این رو فقط در سال ۲۰۲۴، افزایش ۶۲ درصدی خروج سرمایه به ثبت رسید. این رقم به تنهایی فشار زیادی بر اقتصاد اسرائیل وارد می‌کند. افزون براین آمار‌ها مؤید کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اسرائیل است. این مسئله گویای دو موضوع است: از یک سو، عدم اعتماد اسرائیلی‌ها به ثبات اقتصادی در اراضی اشغالی؛ از سوی دیگر، تردید سرمایه‌گذاران خارجی که از حاشیه نظاره‌گر تحولات هستند و وضعیت امنیتی و اجتماعی را بررسی می‌کنند و ترجیح می‌دهند پول خود را از این بازار دور نگه دارند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه، فلسطین.

با توجه به چنین شرایطی در سال ۲۰۲۴، رتبه اعتباری اقتصاد رژیم صهیونیستی توسط چندین آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی کاهش یافت. این یک حرکت نمادین نبود بلکه پیامد‌های اقتصادی مستقیمی به همراه داشت که یکی از آنها اعتماد کمتر به اسرائیل برای پرداخت وام به آن بود. در حالی که بخش بزرگی از مخارج نظامی‌گری این رژیم از طریق وام تأمین می‌شود.

همانطور که اشاره شد، افزایش ۹ میلیارد دلاری بودجه نظامی در سال ۲۰۲۵ با کاهش بودجه سایر وزارتخانه‌ها همراه بود؛ بنابراین بررسی‌ها نشان می‌دهد از آغاز جنگ، بخش‌های اقتصادی اسرائیل به طور موازی در حال کوچک شدن بوده‌اند و بودجه دولتی عمدتاً به بخش دفاع اختصاص می‌یابد و سایر حوزه‌ها مانند آموزش، بهداشت و فرهنگ به حاشیه رانده می‌شوند. در همین راستا کسری بودجه هم دوبرابر شد. 

نکته نهایی آنکه این روند همچنان ادامه دارد و فقط آسیب‌های سهمگین وارده به ساختار نظامی اسرائیل جنگ در شهر غزه باعث شده از ابتدای سال، ارتش این رژیم دو بار درخواست افزایش بودجه کند؛ این در حالی است که هنوز این عملیات که تحت عنوان «ارابه‌های گیدعون ۲» آغاز شد، به یک هفته هم نرسیده است و طبق نظر مقامات نظامی اسرائیل جنگ در شهر غزه می‌تواند تا ژانویه ۲۰۲۶ طول بکشد؛ بنابراین درگیری نظامی در این شهر، بودجه اسرائیل را به چالش کشانده و می‌تواند کسری آن را از ۵.۲ درصد هم فراتر ببرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار