در عصر معاصر، اهمیت راه اندازی جنگ روانی از طریق بمباران رسانهای در بسیاری اوقات حتی از جنگ سخت نیز بالاتر است بنابراین آموزش و تجهیز افکار عمومی به «سواد رسانهای» یکی از ضروریات اصلی در مواقع بحرانی به شمار میرود. شاید یکی از بارزترین نمونههای توفیق از راه جنگ روانی در روزگار معاصر، فتوحات اولیه داعش باشد؛ گروهی که «الفتح بالرعب» را سرلوحه سیاستهای رسانهای خود قرار داده و با ایجاد وحشت، مردمان شهرهای مورد هجوم را خلع سلاح روانی و زمینه را برای تاخت و تاز فراهم میکرد. در کنار شبکههای ماهوارهای، امروزه با گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی و البته توسعه فراگیر هوش مصنوعی، جنگ رسانهای وارد مراحلی جدید شده است و به عنوان یکی از ابزار اصلی خلع سلاح روحی- روانی مردم و حتی نیروهای دفاعی طرفهای درگیر مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه با علم به اینکه صهیونیسم جهانی پشت صحنه بسیاری از رسانههای مهم جهان قرار دارد، ارتقای سواد رسانهای عموم مردم به منظور مقابله با جنگ روانی اسرائیل در تجاوز اخیر به ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است. در کنار نیروهای جان بر کف پدافند و مجموعه هوافضا در پاسخ به تعرض اسرائیل، افکار عمومی و عموم مردم نقشی بیبدیل در دفاع از کیان اسلامی در برابر حملات رسانهای دشمن ایفا خواهند کرد.
یکی از اصلیترین پایههای همراهی مردم، ارتقای اعتماد عمومی و پیوستگی اجتماعی است و به طور قطع هر اقدام و عملکردی که باعث سستی اعتماد و گسستگی اجتماعی شود، خیانت به منافع ملی است. اطلاع رسانی سریع، دقیق و شفاف درکنار رعایت موارد امنیتی، میتواند برای ارتقای آگاهی عمومی و جلب اعتماد عمومی برای تغذیه خبری مردم مؤثر باشد. رسانههای داخلی از جمله صدا و سیما باید با ارائه آموزشهای لازم راهکار مقابله با جنگ روانی و نیز نقش افکار عمومی در دفاع از این جبهه را برای مردم تبیین کنند. صرفاً پدافند و دفاع نمیتواند راهکار مناسبی برای تهدیدات رسانهای باشد بنابراین برنامهریزی برای اقدامات آفندی در حوزه رسانهای ضروری به نظر میرسد. در این ایام برخی افراد با مظلوم نمایی یا در چهره افراد موجه نسبت به انتشار اخبار ناامیدکننده یا مشکوک اقدام میکنند که از طریق افراد ناآگاه ضریب مییابد. از این رو رسانههای رسمی به ویژه صدا و سیما و خبرگزاریهای رسمی باید در کمترین زمان ممکن نسبت به روشنگری و آگاهسازی عمومی اقدام و از تأثیر اینگونه اخبار در بطن جامعه جلوگیری کنند. شواهد و تجربه روزهای اخیر نشان میدهد ایجاد شبکهسازی محلی از طریق رسانههای اجتماعی نقش مهمی در کشف و شناسایی عوامل نفوذی در داخل داشته است. به دلیل پیچیدگیهای جنگ رسانهای، هر روز شاهد روشهای نوین خواهیم بود بنابراین تشکیل مرکزی با هدف هماهنگی در پاسخگویی به این تهدیدات و به دست گرفتن مرکزیت رسانهای در این ایام ضروری به نظر میرسد.
/ روزنامهنگار