جوان آنلاین: علیرضا داوودنژاد، فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران در بخشی از مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ که به منظور تقدیر از او تدارک دیده شدهبود، محفوظ ماندن دانایی سینمایی را به ساختن فیلمهای سینمایی مشروط دانست، اما در عین حال از به خطر افتادن دانایی سینمایی در کشورمان نیز به دلیل کثرت تولید فیلمهای تجاری ابراز نگرانی کرد.
مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف این رویداد برگزار شد. در این مراسم که با حضور اعضای هیئت داوران جشنواره، جمعی از هنرمندان سینما، چهرههای فرهنگی و هنری برگزار شد، برگزیدگان بخشهای ملی با عنوان «ایران عزیز»، بخش بینالملل با عنوان «کرامت انسانی» و بخش فراصد با عنوان «فلسطین آزاد» معرفی شدند. همچنین در بخش دیگری از این مراسم از فعالیتهای هنری و سینمایی علیرضا داوودنژاد فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران تقدیر شد.
معلم فیلمسازهای بعد از انقلاب
رسول صدرعاملی، سینماگر شناختهشده کشورمان که این روزها فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی او در حال اکران عمومی است، به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره آثار و فعالیتهای هنری علیرضا داوودنژاد گفت: علیرضا داوودنژاد چه با فیلمهایی که ساخت، چه با منش و معرفتش در سینمای ایران و چه با نوع پرداختش به سینما، معلم همه ما فیلمسازهای بعد از انقلاب بود. اینکه چگونه میشود از مردم این سرزمین با این نگاه خاص فیلم ساخت را داوودنژاد به ما آموخت. او مفهوم خانواده را در سینما معنا بخشید. او رنج سینما را کشیده و البته پیروزیها را هم روایت کرده است. علیرضا داوودنژاد نیز در این مراسم گفت: وظیفه خودم دانستم به این جشنواره بیایم و دلیل آن عنوان و موضوع جشنواره است. زمان، محور دانایی سینمایی است و دانایی سینمایی همبستگی با زمان دارد. وقتی قرار است همه چیز در ۱۰۰ ثانیه یا ۱۰۰ دقیقه و در یک بستهبندی مشخص روایت شود، هنر زیادی میخواهد و دانایی سینما را میطلبد. داوودنژاد بیان کرد: سینما و دانایی سینمایی با زمان آمیخته است، ولی برعکس آن در سریال این محدودیت زیاد نیست. دانایی سینمایی با ساختن فیلمهای سینمایی به وجود میآید و محفوظ میشود. وقتی سینما تضعیف شود، دانایی سینمایی تضعیف میشود.
بلا تکلیفی هنر سینما
وی اظهار داشت: سینمای ما در شرایطی به سر میبرد که از ۸۰ فیلم اکرانشده، ۶۰ فیلم ضرر میکند. من با فیلم تجاری مخالف نیستم، چون در این شرایط بازار سینما بالاخره باید با یک روشی این سالنها و تماشاگر را نگه داریم، ولی در این میان تکلیف هنر سینما هم باید مشخص شود. کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: دانایی سینمایی در مملکت ما در خطر است. نمیشود مملکتی دانایی سینمایی نداشته باشد، ولی منظومه هنری و رسانهای خوبی در آن مملکت شکل بگیرد. داوودنژاد افزود: امیدوارم بتوانیم کاری کنیم که سینمای هنری، تبلیغاتی و تجاری با هم به کار خود ادامه دهد. اصل دانایی سینمایی در اصل سینما است و برای حفظ کردن این اصل به همه عرصههای سینما شامل سینمای تجاری، تبلیغاتی و هنری نیاز است. سید رضا میرکریمی نیز در این مراسم و بعد از تجلیل از علیرضا داوودنژاد گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ را دوست دارم، چون برای استعدادیابی و فهم درست از زمان در روایتگویی جای خوبی است. بینالمللیشدن نیز به توفیقات این جشنواره افزوده است. از شکل اختتامیه هم معلوم است که افراد خوشذوقی پشت آن هستند. میرکریمی بیان کرد: اصل داستان در فیلمسازی ایده است نه فقط یادگیری فرم. قصه گفتن نیازمند تجربه زیسته است و صرف کپی کردن از داستانهای دیگران کار خوبی نیست. اینجا جایی نیست که با فرم بتوان مخاطب را گول زد، بلکه باید برای او قصه تعریف کرد.
اعلام برگزیدگان
در ادامه این مراسم، نامزدها و برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ معرفی شدند. در بخش بینالمللی (کرامت انسانی) تندیس چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده بهترین فیلم داستانی بخش بینالملل، به فیلم «العِناق» اثر زینب نجاتی تعلق گرفت. در بخش پویانمایی نیز تندیس چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده بهترین پویانمایی بخش بینالملل به جان سونسکی برای اثر The skinnies تعلق گرفت.
همچنین تندیس چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده بهترین مستند بخش بینالملل به محمدجواد معصومی برای مستند «گلچین» تعلق گرفت. بخش ویژه فراصد (فلسطین آزاد) بر خلاف بخشهای دیگر این رویداد ۳ برگزیده داشت که هیچ کدام بر دیگری برتری نداشت. اولین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش فراصد به «فیلم خانهام اینجاست» اثر علیرضا آقا محمدی تعلق گرفت. دومین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش فراصد به احمد الدنف برای فیلم «A School Day» تعلق گرفت. همچنین سومین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش فراصد به فیلم «عاتقه» اثر مسعود دهنوی تعلق گرفت. در بخش مسابقه ملی نیز بهترین فیلم داستانی دیپلم افتخار و جایزه نقدی، به امیر ربوئین برای فیلم «مشق هر روز» رسید. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم داستانی بخش ملی نیز به فیلم «چشم چشم» ساخته حمید ملیحی رسید. البته در این بخش جایزه ویژه داوران به فیلم «پیامبر» اثر سجاد انتظاری اهدا شد. دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم پویانمایی بخش مسابقه ملی به «آرامش زن، آرامش خانه» اثر علیرضا پورشکوری تعلق گرفت. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم پویانمایی بخش ملی نیز به حیدر صفرپور برای فیلم «تهتغاری» تقدیم شد.
برنده تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم مستند بخش ملی نیز به فیلم «شانه به شانه» اثر مهدی شاهسواری و عطیه سادات حجتی رسید. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برای بهترین اثر برگزیده به انتخاب دبیر دوره چهاردهم جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، به فیلم «عَلم» ساخته سید محمد حسین حسینی تعلق گرفت. جایزه دیگر این جشنواره با عنوان جایزه ایران جوان از بین آثاری که به موضوع جوانی جمعیت و خانواده پرداختهبود به مرتضی معتمدی برای فیلم «یکی مثل خودم» رسید.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، به مدت سه روز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و پس از برگزاری کارگاههای تخصصی فیلمسازی، اکران فیلمهای برجسته جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ با عوامل فیلمهای اکران شده، اکران آثار بخش مسابقه و بخشی از آثار خارج از مسابقه جشنواره ۱۰۰، اکران فیلمهای کوتاه و مستندهای شاخص، با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی، به کار خود پایان داد.